Berta Sándor
Nem kell Facebook-profil a Meta készülékeihez
Ezt a német versenyhivatal kényszerítette ki, emiatt nem engedélyezte a virtuális valóság szemüvegek árusítását.
A német Szövetségi Versenyhivatal 2020 decemberében közölte, hogy vizsgálja azt a korábban a gyártó által jelzett módosítást, amelynek lényege, hogy a jövőben Facebook-profil kell majd az Oculus virtuális valóság készülékeinek a használatához. 2021 májusában kiderült, hogy az Oculus Quest 2-nek elérhető lesz egy olyan változata is, amelynek a használatakor nem lesz szükség egy Facebook-profilra. A vitatott termékekkel kapcsolatban többek között az merült fel kritikaként, hogy a megvásárolt digitális tartalmakat is az adott Facebook-profilhoz csatolják, így a fiók zárolása vagy elvesztése esetén azok is elvesznek.
A Meta (Facebook) most reagált a német szövetségi versenyhivatal jogi aggályaira és mostantól lehetőséget kínál arra, hogy a virtuális valóság szemüvegei a Facebook-fióktól külön is használhatók legyenek. Ez azt jelenti, hogy a kiegészítők értékesítése megkezdődhet Németországban. Ez az új Quest Pro-ra is vonatkozik.
Andreas Mundt, a szövetségi versenyhivatal elnöke kijelentette, hogy a Meta által létrehozott digitális ökoszisztéma, amely nagyon nagyszámú felhasználóval rendelkezik, a vállalatot a közösségi média központi szereplőjévé teszi. A Meta a növekvő virtuális valóság piacon is jelentős pozíciót foglal el. Amennyiben a virtuális valóság szemüvegek használata csak a Facebook vagy az Instagram tagjai számára lenne lehetséges, ez mindkét területen súlyosan befolyásolná a versenyt. A Meta válaszolt az aggályaikra és megoldást kínált, mégpedig egy külön Meta-fiók létrehozásával a Quest szemüveg használatára. Ennek az örvendetes fejleménynek ellenére nem zárták le a folyamatot. Először is továbbra is figyelemmel kívánják kísérni a felhasználók számára biztosított választási lehetőségek tényleges kialakítását, valamint a különböző metaszolgáltatások felhasználói adatainak összevonásával és feldolgozásával kapcsolatos kérdéseket.
A hatóság májusban megállapította, hogy a Meta olyan vállalkozás, amely a piaci verseny szempontjából kiemelkedő jelentőséggel bír. Ez a megállapítás előfeltétele volt annak, hogy a hivatal intézkedéseket hozzon. Mivel a Meta nem fellebbezett a határozat ellen, az végleges.
A Meta korábban jelezte, hogy békés úton akarja megoldani az ügyet és augusztus végén bevezette a Meta-fiókot, amely lehetővé teszi a Quest 2 és Quest Pro szemüvegek használatát egy Facebook- vagy Instagram-fiókhoz való kapcsolódás nélkül. A német hatóság világossá tette, hogy a szemüvegek üzembe helyezésének folyamatát úgy kell kialakítani, hogy a felhasználók a lehető legszabadabban és a lehető legkevésbé befolyásolva dönthessenek arról, hogy külön-külön használják-e a szemüvegeket vagy más szolgáltatásokkal kapcsolják össze őket. A megfelelő módosítások után, amelyek különösen a felhasználói párbeszédeket érintik, a Quest 2 és a Quest Pro a közeljövőben Németországban is elérhetővé válik.
Az eljárás még nem fejeződött be. A lehetőségek konkrét kialakítása mellett ugyanis az eljárás tárgyát képezik a különböző metaszolgáltatások keretében feldolgozott adatok összekapcsolásának kérdése is. Az, hogy ez az adatkezelés milyen mértékben megengedett, továbbra is a hivatal és a Meta közötti eszmecsere tárgyát képezi, különösen a Facebook adatkezelési feltételeivel kapcsolatos, jelenleg még az Európai Bíróság előtt folyamatban lévő eljárás keretében is. Amíg ez a kérdés nem tisztázódik, a Meta elvileg elkülöníti a külön Meta-fiókot használó felhasználók által generált információkat a többi Meta-szolgáltatásból származó adatoktól.
A német Szövetségi Versenyhivatal 2020 decemberében közölte, hogy vizsgálja azt a korábban a gyártó által jelzett módosítást, amelynek lényege, hogy a jövőben Facebook-profil kell majd az Oculus virtuális valóság készülékeinek a használatához. 2021 májusában kiderült, hogy az Oculus Quest 2-nek elérhető lesz egy olyan változata is, amelynek a használatakor nem lesz szükség egy Facebook-profilra. A vitatott termékekkel kapcsolatban többek között az merült fel kritikaként, hogy a megvásárolt digitális tartalmakat is az adott Facebook-profilhoz csatolják, így a fiók zárolása vagy elvesztése esetén azok is elvesznek.
A Meta (Facebook) most reagált a német szövetségi versenyhivatal jogi aggályaira és mostantól lehetőséget kínál arra, hogy a virtuális valóság szemüvegei a Facebook-fióktól külön is használhatók legyenek. Ez azt jelenti, hogy a kiegészítők értékesítése megkezdődhet Németországban. Ez az új Quest Pro-ra is vonatkozik.
Andreas Mundt, a szövetségi versenyhivatal elnöke kijelentette, hogy a Meta által létrehozott digitális ökoszisztéma, amely nagyon nagyszámú felhasználóval rendelkezik, a vállalatot a közösségi média központi szereplőjévé teszi. A Meta a növekvő virtuális valóság piacon is jelentős pozíciót foglal el. Amennyiben a virtuális valóság szemüvegek használata csak a Facebook vagy az Instagram tagjai számára lenne lehetséges, ez mindkét területen súlyosan befolyásolná a versenyt. A Meta válaszolt az aggályaikra és megoldást kínált, mégpedig egy külön Meta-fiók létrehozásával a Quest szemüveg használatára. Ennek az örvendetes fejleménynek ellenére nem zárták le a folyamatot. Először is továbbra is figyelemmel kívánják kísérni a felhasználók számára biztosított választási lehetőségek tényleges kialakítását, valamint a különböző metaszolgáltatások felhasználói adatainak összevonásával és feldolgozásával kapcsolatos kérdéseket.
A hatóság májusban megállapította, hogy a Meta olyan vállalkozás, amely a piaci verseny szempontjából kiemelkedő jelentőséggel bír. Ez a megállapítás előfeltétele volt annak, hogy a hivatal intézkedéseket hozzon. Mivel a Meta nem fellebbezett a határozat ellen, az végleges.
A Meta korábban jelezte, hogy békés úton akarja megoldani az ügyet és augusztus végén bevezette a Meta-fiókot, amely lehetővé teszi a Quest 2 és Quest Pro szemüvegek használatát egy Facebook- vagy Instagram-fiókhoz való kapcsolódás nélkül. A német hatóság világossá tette, hogy a szemüvegek üzembe helyezésének folyamatát úgy kell kialakítani, hogy a felhasználók a lehető legszabadabban és a lehető legkevésbé befolyásolva dönthessenek arról, hogy külön-külön használják-e a szemüvegeket vagy más szolgáltatásokkal kapcsolják össze őket. A megfelelő módosítások után, amelyek különösen a felhasználói párbeszédeket érintik, a Quest 2 és a Quest Pro a közeljövőben Németországban is elérhetővé válik.
Az eljárás még nem fejeződött be. A lehetőségek konkrét kialakítása mellett ugyanis az eljárás tárgyát képezik a különböző metaszolgáltatások keretében feldolgozott adatok összekapcsolásának kérdése is. Az, hogy ez az adatkezelés milyen mértékben megengedett, továbbra is a hivatal és a Meta közötti eszmecsere tárgyát képezi, különösen a Facebook adatkezelési feltételeivel kapcsolatos, jelenleg még az Európai Bíróság előtt folyamatban lévő eljárás keretében is. Amíg ez a kérdés nem tisztázódik, a Meta elvileg elkülöníti a külön Meta-fiókot használó felhasználók által generált információkat a többi Meta-szolgáltatásból származó adatoktól.