SG.hu
Soha nem váltott még ennyi androidos iPhone-ra
Az Android-felhasználók nagyobb arányban váltanak iPhone-ra, mint az elmúlt 5 évben eddig bármikor.
Az Android - iPhone vita - vagyis inkább Android-iOS vita - a kezdetek óta jelen van, a kritikusok évek óta azt hirdetik, hogy az iPhone elérte a csúcsát, az Apple pedig rendre megcáfolja őket. Legutóbb az Apple második negyedéves eredménybeszámolójából derült ki, hogy az iPhone 51,3 milliárd dollár feletti bevételt hozott. Ez a megdöbbentő adat a legmagasabb bevétel, amelyet az Apple valaha is elért az iPhone-ból a tavaszi negyedév során. Az, hogy az Apple rekordszintű iPhone-bevételeket képes elérni több tényezőnek köszönhető, többek között az Androidról átállók beáramlásának. A Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) új kutatási jelentése szerint az Android-felhasználók jelenleg nagyobb arányban váltanak iPhone-ra, mint az elmúlt 5 évben bármikor.
A kutatóintézet jelentése szerint 2022 márciusa és 2023 márciusa között az iPhone-t vásárlók 15%-a nyilatkozta azt, hogy Androidos telefonról váltott. Figyelemre méltó, hogy 2018 óta nem volt ilyen magas az arány. Érdekesség, hogy 2016-ban az Android-felhasználók az új iPhone-vásárlások 21%-át tették ki. Az Apple iPhone-bevételek növelésének képessége különösen lenyűgöző, tekintettel arra, hogy a frissítési ciklusok az elmúlt években megnyúltak. Már régen elmúltak azok az idők, amikor a fogyasztók kétévente vásároltak új iPhone-modellt.
Az Apple több tényezőnek köszönhetően tudta növelni a bevételeket. Egyrészt az iPhone átlagos eladási ára folyamatosan emelkedett az elmúlt években, ami nagyrészt a cégnek magasabb hasznot hozó iPhone Pro modellek iránti megnövekedett keresletnek köszönhető. Ez pedig természetesen annak folyománya, hogy az Apple a legfejlettebb funkciókat és technológiákat kizárólag az iPhone Pro termékcsaládban vezeti be. Konkrétan egy iPhone átlagos eladási ára 2021-ben 825 dollár volt, míg 2023-ban már 988 dollár. Ennek fényében nem meglepő, hogy az Apple a jövőben is megtartja az új funkciókat a Pro modellek számára, például a közelgő iPhone 15 Pro lehet az első iPhone, amely periszkópos kamerával büszkélkedhet majd.
De miért vesznek meg az emberek 400 ezer forintért egy telefont - vagy győzik meg a szüleiket -, amikor ez nagyjából háromszorosa egy átlagos Android készülék árának? Sok oka van, egyik lehet, hogy az iPhone-t még 2023-ban is menőnek tartják. Hogy miért? Nehéz megmondani, de népszerűsége a fiatalok körében tagadhatatlan. Drágasága miatt egyfajta státuszszimbólum, és a fiatalabb fogyasztók attól félnek, hogy társadalmilag kiközösítik őket, ha nincs iPhone-juk. Az ízlésváltozás következményei jóval túlmutatnak az okostelefonokon, mivel az iPhone-felhasználók nagyobb valószínűséggel vásárolnak MacBookokat, Apple Watchokat és AirPodokat. Az Apple ökoszisztéma ereje áthatolhatatlan a konkurencia számára, így a cég idővel csak még tovább fogja javítani az eladásait. Globálisan minden 100 leszállított iPhone-ra 26 iPad, 17 Apple Watch és 35 pár AirPods eladása jut a Canalys szerint. A Samsung esetében 100 okostelefon-szállításra kevesebb mint 11 táblagép, hat okosóra és hat vezeték nélküli fülhallgató jön ki.
Az iPhone-ok legnagyobb előnye az androidos telefonokkal szemben a hosszabb élettartam. Az Apple az új készülékeket általában a megjelenésük után öt-hat évig támogatja iOS-frissítésekkel, és ezek a frissítések minden készülékre egyszerre érkeznek. Persze a legrégebbi készülékek nem mindig támogatják egy adott iOS-frissítés minden új funkcióját, de biztonságuk és alapvető funkcionalitásuk lenyűgözően hosszú ideig megmarad. Ezzel szemben a Samsung például négy évig kínál szoftverfrissítéseket és öt évig biztonsági frissítéseket, de csak a legjobb, legdrágább készülékeihez, míg a Google a Pixel felhasználóknak csak három évre kötelezte el magát. Szorosan ebből következik, a hosszú élettartam mellékterméke, hogy az iPhone-ok használtpiaci értéke is magasabb. Nem csak drágábban adhatók tovább, hanem arányaiban kevesebbet veszítenek az értékükből, ezért okosabb befektetésnek számítanak azok számára, akik rendszeresen cserélik készülékeiket.
Szubjektív ok lehet az iOS jobb alkalmazáskínálata, persze nem a letölthető szoftverek számát tekintve, mert a Google Play Store majdnem kétmillióval több alkalmazással büszkélkedhet, mint az Apple App Store-ja. Az App Store alkalmazások általában magasabb minőségűek, mint a Google Play-es társaik, mert az alkalmazásfejlesztők jellemzően több pénzt keresnek az iOS-en keresztül, ezért az App Store-t részesítik előnyben. Az Apple egyértelműen nagyobb választékot kínál a kreativitást és termelékenységet elősegítő profi alkalmazásokból, és ezeket az iPhone és az iPad képernyőméretére optimalizálták, míg az androidos táblagépes alkalmazásoknál ez kevésbé van így.
Másik gyakran emlegetett probléma, hogy az Android-telefonok nem tudnak szövegeket küldeni az Apple iMessage rendszerén keresztül, ami azt jelenti, hogy az iPhone-tulajdonosok csoportos csevegésében részt vevő egyetlen Android-felhasználó az összes felhasználó kimenő üzenetét kék helyett zöldre színezi. Az iPhone-felhasználók között küldött üzenetek, fényképek és videók Wi-Fi-t és adatot használnak SMS-küldés helyett, de androidos felhasználónál az iMessage az SMS-szabványra vált. Ez a "hiba" elég bosszantó ahhoz, hogy megjelenjen az Android-felhasználók elektronikus kiközösítése a csoportos beszélgetésekből. Persze ez szándékos tervezés eredménye, az Apple kimondott célja olyan zárt rendszer létrehozása, amely arra ösztönzi a felhasználókat, hogy ragaszkodjanak a cupertinói vállalat alkotásaihoz.
Az Android igyekezett megoldani az iMessage rendszerének zártsága miatti gondot, tavaly marketingkampányban szidták az Apple-t, amiért az nem fogadta el a Rich Communication Services (RCS) szabványt, amely egy az SMS-eknél jobb szabvány. Az Apple azonban tisztában van azzal, hogy az iMessage exkluzivitása fontos értékesítési szempont, és ez a felhasználókat a készülékek használatához köti. Egy tavalyi konferencián egy iPhone-felhasználó panaszkodott Tim Cook vezérigazgatónak, hogy az édesanyjával folytatott üzenetváltás frusztráló volt az iOS és az Android közötti kapcsolódási problémák miatt. "Vegyél anyádnak egy iPhone-t" - mondta Cook nevetve.
Komoly jelentősége van annak, hogy a szövegbuborék kék vagy zöld
Nyilván anyagi okok miatt a Z-generáció iPhone iránti preferenciája az Egyesült Államokban sokkal hangsúlyosabb, mint máshol, de amikor a Canalys piackutató csoport Nyugat-Európában végzett kutatást, azt találta, hogy a 25 év alatti Apple-felhasználók 83 százaléka tervezi, hogy továbbra is iPhone-t használ. Az ugyanilyen korú Android-felhasználók körében kevesebb, mint feleannyi volt azoknak az aránya, akik az Android mellett terveznek kitartani. A kutatókat meglepi az is, hogy Z az eddigi legbefogadóbb és legváltozatosabb generáció, akiket a legkevésbé érdekel mások bőrszíne vagy szexuális preferenciája, de mégis ekkora egy márkához való ragaszkodásuk.
A Google-nek nehéz dolga van a felzárkózást illetően, nem utolsósorban azért, mert a népszerűség még nagyobb népszerűséget szül. Minél többen használnak iPhone-t, annál népszerűbbé válik az iPhone - és nem túl jó hír, ha ezek a felhasználók egyre nagyobb számban az Androidról térnek át. Az Android-fejlesztőknek az elvándorlás megállítására racionalizálniuk kellene az egész operációs rendszert. A telefonokon rengeteg a senki által nem használt, a gyártók által erőltetett saját vagy fizetett alkalmazás. Kinek van szüksége két fotógaléria-alkalmazásra? Az Android sokoldalúbb platform, de a nagyszerű testreszabhatóság sokszor a használhatóság rovására megy. Az androidos telefonok sokkal összetettebb eszközök tele lehetőségekkel és parancsikonokkal, amelyek zavarba hoznak és elriasztanak sok felhasználót.
Az operációs rendszer fragmentáltságáról nem is beszélve: mivel az Android számos készülékgyártótól kapható, nem lehet tudni, hogy melyik eszköz melyik verziót kapja meg. Az iPhone esetében egy készüléken az iOS legújabb verziója fut, de használtan vásárolva is azonnal frissíthetünk a legújabb verzióra. Az Androidnak esélye sincs valaha utolérni az Apple-t, ha nem sikerül minden partnerét és a frissítéseket gyakran irányító szolgáltatókat közös nevezőre hozni.
Az Android - iPhone vita - vagyis inkább Android-iOS vita - a kezdetek óta jelen van, a kritikusok évek óta azt hirdetik, hogy az iPhone elérte a csúcsát, az Apple pedig rendre megcáfolja őket. Legutóbb az Apple második negyedéves eredménybeszámolójából derült ki, hogy az iPhone 51,3 milliárd dollár feletti bevételt hozott. Ez a megdöbbentő adat a legmagasabb bevétel, amelyet az Apple valaha is elért az iPhone-ból a tavaszi negyedév során. Az, hogy az Apple rekordszintű iPhone-bevételeket képes elérni több tényezőnek köszönhető, többek között az Androidról átállók beáramlásának. A Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) új kutatási jelentése szerint az Android-felhasználók jelenleg nagyobb arányban váltanak iPhone-ra, mint az elmúlt 5 évben bármikor.
A kutatóintézet jelentése szerint 2022 márciusa és 2023 márciusa között az iPhone-t vásárlók 15%-a nyilatkozta azt, hogy Androidos telefonról váltott. Figyelemre méltó, hogy 2018 óta nem volt ilyen magas az arány. Érdekesség, hogy 2016-ban az Android-felhasználók az új iPhone-vásárlások 21%-át tették ki. Az Apple iPhone-bevételek növelésének képessége különösen lenyűgöző, tekintettel arra, hogy a frissítési ciklusok az elmúlt években megnyúltak. Már régen elmúltak azok az idők, amikor a fogyasztók kétévente vásároltak új iPhone-modellt.
Az Apple több tényezőnek köszönhetően tudta növelni a bevételeket. Egyrészt az iPhone átlagos eladási ára folyamatosan emelkedett az elmúlt években, ami nagyrészt a cégnek magasabb hasznot hozó iPhone Pro modellek iránti megnövekedett keresletnek köszönhető. Ez pedig természetesen annak folyománya, hogy az Apple a legfejlettebb funkciókat és technológiákat kizárólag az iPhone Pro termékcsaládban vezeti be. Konkrétan egy iPhone átlagos eladási ára 2021-ben 825 dollár volt, míg 2023-ban már 988 dollár. Ennek fényében nem meglepő, hogy az Apple a jövőben is megtartja az új funkciókat a Pro modellek számára, például a közelgő iPhone 15 Pro lehet az első iPhone, amely periszkópos kamerával büszkélkedhet majd.
De miért vesznek meg az emberek 400 ezer forintért egy telefont - vagy győzik meg a szüleiket -, amikor ez nagyjából háromszorosa egy átlagos Android készülék árának? Sok oka van, egyik lehet, hogy az iPhone-t még 2023-ban is menőnek tartják. Hogy miért? Nehéz megmondani, de népszerűsége a fiatalok körében tagadhatatlan. Drágasága miatt egyfajta státuszszimbólum, és a fiatalabb fogyasztók attól félnek, hogy társadalmilag kiközösítik őket, ha nincs iPhone-juk. Az ízlésváltozás következményei jóval túlmutatnak az okostelefonokon, mivel az iPhone-felhasználók nagyobb valószínűséggel vásárolnak MacBookokat, Apple Watchokat és AirPodokat. Az Apple ökoszisztéma ereje áthatolhatatlan a konkurencia számára, így a cég idővel csak még tovább fogja javítani az eladásait. Globálisan minden 100 leszállított iPhone-ra 26 iPad, 17 Apple Watch és 35 pár AirPods eladása jut a Canalys szerint. A Samsung esetében 100 okostelefon-szállításra kevesebb mint 11 táblagép, hat okosóra és hat vezeték nélküli fülhallgató jön ki.
Az iPhone-ok legnagyobb előnye az androidos telefonokkal szemben a hosszabb élettartam. Az Apple az új készülékeket általában a megjelenésük után öt-hat évig támogatja iOS-frissítésekkel, és ezek a frissítések minden készülékre egyszerre érkeznek. Persze a legrégebbi készülékek nem mindig támogatják egy adott iOS-frissítés minden új funkcióját, de biztonságuk és alapvető funkcionalitásuk lenyűgözően hosszú ideig megmarad. Ezzel szemben a Samsung például négy évig kínál szoftverfrissítéseket és öt évig biztonsági frissítéseket, de csak a legjobb, legdrágább készülékeihez, míg a Google a Pixel felhasználóknak csak három évre kötelezte el magát. Szorosan ebből következik, a hosszú élettartam mellékterméke, hogy az iPhone-ok használtpiaci értéke is magasabb. Nem csak drágábban adhatók tovább, hanem arányaiban kevesebbet veszítenek az értékükből, ezért okosabb befektetésnek számítanak azok számára, akik rendszeresen cserélik készülékeiket.
Szubjektív ok lehet az iOS jobb alkalmazáskínálata, persze nem a letölthető szoftverek számát tekintve, mert a Google Play Store majdnem kétmillióval több alkalmazással büszkélkedhet, mint az Apple App Store-ja. Az App Store alkalmazások általában magasabb minőségűek, mint a Google Play-es társaik, mert az alkalmazásfejlesztők jellemzően több pénzt keresnek az iOS-en keresztül, ezért az App Store-t részesítik előnyben. Az Apple egyértelműen nagyobb választékot kínál a kreativitást és termelékenységet elősegítő profi alkalmazásokból, és ezeket az iPhone és az iPad képernyőméretére optimalizálták, míg az androidos táblagépes alkalmazásoknál ez kevésbé van így.
Másik gyakran emlegetett probléma, hogy az Android-telefonok nem tudnak szövegeket küldeni az Apple iMessage rendszerén keresztül, ami azt jelenti, hogy az iPhone-tulajdonosok csoportos csevegésében részt vevő egyetlen Android-felhasználó az összes felhasználó kimenő üzenetét kék helyett zöldre színezi. Az iPhone-felhasználók között küldött üzenetek, fényképek és videók Wi-Fi-t és adatot használnak SMS-küldés helyett, de androidos felhasználónál az iMessage az SMS-szabványra vált. Ez a "hiba" elég bosszantó ahhoz, hogy megjelenjen az Android-felhasználók elektronikus kiközösítése a csoportos beszélgetésekből. Persze ez szándékos tervezés eredménye, az Apple kimondott célja olyan zárt rendszer létrehozása, amely arra ösztönzi a felhasználókat, hogy ragaszkodjanak a cupertinói vállalat alkotásaihoz.
Az Android igyekezett megoldani az iMessage rendszerének zártsága miatti gondot, tavaly marketingkampányban szidták az Apple-t, amiért az nem fogadta el a Rich Communication Services (RCS) szabványt, amely egy az SMS-eknél jobb szabvány. Az Apple azonban tisztában van azzal, hogy az iMessage exkluzivitása fontos értékesítési szempont, és ez a felhasználókat a készülékek használatához köti. Egy tavalyi konferencián egy iPhone-felhasználó panaszkodott Tim Cook vezérigazgatónak, hogy az édesanyjával folytatott üzenetváltás frusztráló volt az iOS és az Android közötti kapcsolódási problémák miatt. "Vegyél anyádnak egy iPhone-t" - mondta Cook nevetve.
Komoly jelentősége van annak, hogy a szövegbuborék kék vagy zöld
Nyilván anyagi okok miatt a Z-generáció iPhone iránti preferenciája az Egyesült Államokban sokkal hangsúlyosabb, mint máshol, de amikor a Canalys piackutató csoport Nyugat-Európában végzett kutatást, azt találta, hogy a 25 év alatti Apple-felhasználók 83 százaléka tervezi, hogy továbbra is iPhone-t használ. Az ugyanilyen korú Android-felhasználók körében kevesebb, mint feleannyi volt azoknak az aránya, akik az Android mellett terveznek kitartani. A kutatókat meglepi az is, hogy Z az eddigi legbefogadóbb és legváltozatosabb generáció, akiket a legkevésbé érdekel mások bőrszíne vagy szexuális preferenciája, de mégis ekkora egy márkához való ragaszkodásuk.
A Google-nek nehéz dolga van a felzárkózást illetően, nem utolsósorban azért, mert a népszerűség még nagyobb népszerűséget szül. Minél többen használnak iPhone-t, annál népszerűbbé válik az iPhone - és nem túl jó hír, ha ezek a felhasználók egyre nagyobb számban az Androidról térnek át. Az Android-fejlesztőknek az elvándorlás megállítására racionalizálniuk kellene az egész operációs rendszert. A telefonokon rengeteg a senki által nem használt, a gyártók által erőltetett saját vagy fizetett alkalmazás. Kinek van szüksége két fotógaléria-alkalmazásra? Az Android sokoldalúbb platform, de a nagyszerű testreszabhatóság sokszor a használhatóság rovására megy. Az androidos telefonok sokkal összetettebb eszközök tele lehetőségekkel és parancsikonokkal, amelyek zavarba hoznak és elriasztanak sok felhasználót.
Az operációs rendszer fragmentáltságáról nem is beszélve: mivel az Android számos készülékgyártótól kapható, nem lehet tudni, hogy melyik eszköz melyik verziót kapja meg. Az iPhone esetében egy készüléken az iOS legújabb verziója fut, de használtan vásárolva is azonnal frissíthetünk a legújabb verzióra. Az Androidnak esélye sincs valaha utolérni az Apple-t, ha nem sikerül minden partnerét és a frissítéseket gyakran irányító szolgáltatókat közös nevezőre hozni.