SG.hu

Sokat vár Indiától az Apple

Az Apple az elmúlt években hihetetlen növekedést ért el, több mint 2 billió dollárt ér, ami a világ legértékesebb vállalatává teszi. Ahogy egy vállalat egyre nagyobb lesz, az azonos ütemű bővülés sokkal nehezebbé válik, mivel a növekedési lehetőségek kimerülnek. Egy olyan méretű vállalat esetében, mint az Apple, ez a pont nagyon közel van. A kiutat India jelenti számukra.

Az Apple a múlt héten nyitotta meg az első hivatalos üzletét Indiában Tim Cook, a vállalat vezérigazgatójának személyes jelenlétében. A szubkontinens pénzügyi fővárosában, Mumbaiban található 20 000 négyzetméteres bolt előtt százak álltak sorba, a belső kialakítást a város ikonikus fekete-sárga taxijai ihlették. A második üzlet ezen a héten nyílt meg a fővárosban, Újdelhiben. "India gazdag kultúrával és hihetetlen mennyiségű energiával rendelkezik, izgatottan építünk a hosszú múltra" - mondta Cook. A technológiai óriáscég több mint 25 éve van jelen az országban, de termékeit eddig csak hivatalos kiskereskedőkön és a néhány éve indított helyi weboldalán keresztül értékesítette. Saját üzletet is akartak, de annak megnyitását szabályozási akadályok és a világjárvány késleltette - mostanáig.

Az új üzletek egyértelmű jelei a vállalat India iránti elkötelezettségének. Ez a világ második legnagyobb okostelefon-piaca és az iPhone-eladások folyamatosan emelkednek. A kaliforniai székhelyű vállalat számára India puszta mérete különösen biztatóvá teszi az országot. India 1,4 milliárd lakosából mintegy 600 millióan rendelkeznek okostelefonnal, ami azt jelenti, hogy a piac még messze nem érett, a növekedési kilátások óriásiak. 2020 és 2022 között a Szilícium-völgyi vállalat némi teret nyert az ország okostelefon-piacán, de a Counterpoint adatai szerint ez is csak mindössze 2%-ról 6%-ra való növekedést jelent.


Az iPhone a magas ára miatt az indiaiak többsége számára elérhetetlen, de a gazdag felső-középosztálybeliek és a magas jövedelemmel rendelkező indiaiak körében ez a legnépszerűbb készülék. Ez vásárlói szegmens meredeken növekszik. A Counterpoint adatai szerint az Apple a "prémium" okostelefonok piacának 65%-át birtokolja, ez a 30 000 rúpia, azaz 120 ezer forint feletti készülékeket jelenti.

Az Apple 2017-ben kezdte meg a gyártást Indiában az iPhone SE-vel, és azóta is számos iPhone-modell összeszerelését folytatja az országban. A legutolsó típus, az iPhone 14 gyártása tavaly szeptemberben kezdődött meg. Az Apple okostelefonjainak és táblagépeinek nagy részét kínai gyárakkal rendelkező vállalkozók szerelik össze, de a vállalat elkezdte vizsgálni a gyártás egy részének esetleges áthelyezését Délkelet-Ázsiába vagy más helyekre, miután a COVID-19 elleni harc érdekében végrehajtott többszöri leállások megzavarták a termékek globális áramlását. A nagyvállalatok rájöttek, hogy szükségük van egy Kínán kívüli tartalék stratégiára, mert nem kockáztathatják meg, hogy egy újabb lezárás vagy bármilyen geopolitikai szakadás befolyásolja az üzletüket.

Jelenleg Indiában évente közel 13 millió iPhone készül, ez hatalmas növekedés a három évvel ezelőtti kevesebb mint 5 millióról. Ez a globálisan gyártott iPhone-ok mintegy 6%-a - csak egy kis szelet a kínai gyártáshoz képest, amely még mindig a készülékek 90%-át állítja elő. Piyush Goyal indiai kereskedelmi miniszter azt mondta, hogy a kormány szoros kapcsolatban áll az Apple-lel, hogy támogassa az itteni üzleti tevékenységüket, és hogy a vállalat tervei szerint a következő öt évben a globális termelés 25%-a Indiából származna. Az Apple számára a kihívást az jelenti, hogy a nyersanyagok még mindig Indián kívülről érkeznek, így a vállalatnak vagy helyi beszállítót kell találnia, vagy közelebb kell hoznia a Kínában, Japánban és Tajvanon található beszállítóit, hogy növelje a termelést. Ez a cél mégis teljesíthető, különösen azért, mert Indiában alacsonyabbak a munkaerőköltségek és a kormány vonzó támogatásokkal csábítja a vállalatokat a helyi gyártás fellendítésére.


Tim Cook és Narendra Modi, India miniszterelnöke

Mindazonáltal vannak buktatók is, ezek közül már említettük a szabályozási akadályokat. Indiában szigorú jogszabályok vonatkoznak a külföldi vállalatok üzleti tevékenységére. Csak 2018-ban módosították azt, hogy a beszerzés 30%-ának helyben kell történnie, ez tette lehetővé, hogy az Apple elkezdjen tervezni egy fizikai üzletet. Második, hogy az indiai lakosság számára az androidos telefonok széles választéka és alacsony ára miatt nem alternatíva egy iPhone. A két rendszer közötti különbség drámai az olyan gazdagabb piacokhoz képest, mint az Egyesült Államok vagy Nyugat-Európa. Még durvábbá teszik a helyzetet az importvámok és adók, melyek miatt másfélszer annyiba kerül Indiában egy iPhone, mint az Egyesült Államokban.

Az árak csökkenhetnek, ahogy az Apple felpörgeti az indiai gyártást: a szállítási költségek minimálisak lennének és nem kellene vámokat fizetni. Még fontosabb lehet a nemrég elindított Pay Later szolgáltatás, amely lehetővé teszi az Apple Pay felhasználók számára, hogy a vásárlásaik költségét négy részletre osszák el, miközben nem kell kamatot és díjakat fizetniük. A vállalat az év elején vezette be a szolgáltatást az Egyesült Államokban, és Indiára kiterjesztve megfizethetőbbé teheti a termékeit és szolgáltatásait a piacon, de a növekedés így is lassú lesz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!