SG.hu

Visszatérhetnek a középkategóriás grafikus kártyák

Még ebben a hónapban megjelenhet a RTX 4060 és a RX 7600, de árukról még nem tudni biztosat.

Aki játék PC-t akar építeni, az most kétféle grafikus kártyát vehet: vagy olyat, ami megfizethető, de több éves grafikus chipet tartalmaz, vagy új generációs, de drága GPU-t tartalmazót. Mind az Nvidia, mind az AMD csak a régebbi termékek árának csökkentésével próbálja kitölteni a jelenlegi kínálatuk középső és alsó végén lévő nagyon nagy hézagokat. Az iparban terjedő pletykák és kiszivárgások azonban azt sugallják, hogy a dolgok hamarosan megváltoznak.

A VideoCardz.com-nak nyilatkozó forrás szerint három GeForce RTX 4060-as sorozatú GPU érkezik a következő hónapokban. A 4060 Ti 8 GB-os változata lesz az első, ezt akár már a jövő héten bejelenthetik, és még ebben a hónapban a boltokban lehet. A 4060 Ti 16 GB-os és a 4060-as 8 GB-os változatát várhatóan egyszerre fogják bejelenteni, és valamikor júliusban kerülhetnek piacra. Érdemes megemlíteni, hogy az Nvidia ugyanezt az egyidejű bejelentési, lépcsőzetes megjelenési stratégiát alkalmazta a 4090-es és 4080-as sorozat esetében is.

A 4060 Ti nagy visszalépésnek tűnik a nemrég megjelent RTX 4070-hez képest: 4888 helyett 4352 CUDA-mag, 192 helyett 128 bites memóriabusz, 12 helyett 8 GB memóriabusz. De a 2020-as RTX 3060 Ti-hoz képest is kevéssé tűnik ígéretesnek, hiszen az 256 bites memóriabuszt, 4864 CUDA-magot és ugyanennyi RAM-ot használt. Az extra gyorsítótár-memória, a magasabb órajelek és a frissített Ada Lovelace architektúra mind-mind gyorsabbá teheti a 4060 Ti-t a 3060 Ti-nél, de biztosan nem lesz ez egy hatalmas ugrás.


Az AMD új RX 7600-as kártyája egyszerűbb frissítésnek tűnik az előző generációs RX 6600-ashoz képest: a hírek szerint mindkét kártya 8 GB memóriát használ majd 128 bites buszon, de a 7600-as a hírek szerint 2048 számítási egységgel rendelkezik a 6600-as 1792 helyett. Jelenleg ez az egyetlen új megjelenés közeli Radeon-kártya, nincsenek pletykák RX 7600 XT-ről vagy több memóriával ellátott változatokról. Az AMD egyelőre nem adott ki RX 7700 vagy 7800 sorozatú kártyákat sem - eddig több integrált, RDNA 3 architektúrán alapuló GPU-t láthattunk, mint dedikált asztali GPU-t.

Mindkét kártya esetében érdekes, hogy nyolcsávos PCI Express 4.0 interfészt használnak a szokásos 16 sávos helyett. Ez nem jelent majd problémát a modern rendszerek számára, mivel a nyolc sávos PCIe 4.0 sávszélesség a középkategóriás kártyáknál jóval meghaladja a rendszer többi részével való kommunikációhoz szükséges sávszélességet. Az interfész azonban korlátozó lehet, ha a kártyák egy régebbi PCIe 3.0 rendszerbe kerülnek. A nyolcsávos interfésszel rendelkező RX 6600 XT néhány százalékpontot veszít a teljesítményéből PCIe 3.0 rendszerben, és a gyorsabb kártyák esetében a különbség még jelentősebb lehet.

Az RX 7600 a hírek szerint május 25-én kerül forgalomba, egy nappal az RTX 4060 Ti bejelentett megjelenési dátuma után. Persze ezek a megjelenések még nem biztosak, hiszen mindkét cég figyeli a másikat, és rutinszerűen módosítják a terveiket annak függvényében, hogy mit csinál a másik. Sem a 4060 Ti, sem az RX 7600 áráról nem tudunk még semmit. Az Nvidia a 3060 Ti-t 399 dollárért, az RX 6600-at pedig 329 dollárért dobta piacra, és eddig egyik cég sem csökkentette azt. A 4060 Ti és az RX 7600 hasonló árazása valószínűleg a legjobb forgatókönyv, de nem lenne meglepő, ha ezeknél valamivel drágábbak lennének az új termékek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Vizipok56 #19
    A következő vajon mi lesz? ISA buszos Hercules kártya??? :-)
  • militavia #17
    Az átlagjátékos professzionális képszerkesztő? Nem.
    Állóképhez meg nem kell erős VGA. Ahhoz sok memória kell a gépben, nem VRAM.
  • dyra #17
    Nekem is kiavlloan ment a modern eraig. Amikor kismillió egységem és rahedli városom volt akkor kezdődtek a bedcogesek. Volt nekem is 960GT, 1050gtx, 5600, és most 6700 10g van. Nagyon priman megy közepes pályán. Ami nem volt elmondható egyik volt VGA kartyamra se. És mivel az akadás nem sebesség problémának tűnt hanem mint mikor régen vinyod volt és vártál a betöltésre ezért arra a következtetésre jutottam, hogy a VRAM kicsi mérete a probléma. Mivel a gép egyéb paraméterei egészen jónak mondhatóak főleg a CIV6 hoz.
  • Macropus Rufus #16
    Nem kétlem, hogy szép, ua. átlag userről volt szó :) annak bőven elég a fhd.
    (kép nézéshez meg némileg kevés a 4k)

  • Ellaberin #14
    Akárhogy is, az amikor mindenféle - "így még éppen elmegy" - hardver karcsúsítással adnak ki olcsóbb kártyákat nekem a faszariságot jobban eszembe juttatja, mint bármi mást.
    8GB/128bit/8pcie sáv - a 2016-ban megvett RX480-s kártyám jobb.....
  • gosub #14
    1 éve váltottam 27"-on 4k monitorra. Videót és fotót szerkesztek rajtuk, mindenképp megérte. Simán képeket nézegetve is nagyon hatásos, lenyűgöző a részletesség. A rendszeren is látszik a szép szinte pixelmentes megjelenés.
  • militavia #13
    És minek és kinek és hova kell a 4K...?
    A falnak megyek ettől a hülyeségtől.
    Nekem 0.25-0.5 közötti dioptriás a szemem és 43 colos TV-n nem látom már a részleteket 2 méterről, csak ha hunyorítok.

    PC-n az átlaguser legfeljebb 24 colos monitorra tolja. Az 1440o is overkill.
  • militavia #12
    Toltam Civ 6-tal az előző 960 GT 4GB RAM-mal és soha nem volt teljesítmény problémám.
  • Dodo55 #11
    Na én pont rácsodálkoztam a hétvégén, hogy mit csinál a Diablo IV... Részletességi beállításoktól függetlenül azonnal dugigrakja folyamatosan a VRAM-ot és aztán on-demand variálja oda-vissza a RAM-ból ami épp kellhet aztán. High textúrákkal ez viszont még teljesen tükörsima futást jelent, ultran már forgalmasabb, részletgazdagabb területekre belépéskor van 1-2 apró döccenés, de egyedül ennyi, ezen pedig nagyobb eséllyel segítene valószínűleg a 3200-as DDR4 helyett valami gyorsabb fajta DDR5 RAM, mint sem több VRAM. Hozzáteszem már high textúrákkal is megszólal a játék, annyira gyönyörű.

    És hát innentől akkor amelyik AAA játékban a fejlesztők ezt nem tudják így megoldani egy ilyen hibátlanul és zökkenőmentesen működő puffereléssel, hanem helyette 16 meg 24GB VRAM-ot kérnek, akkor ne is kapjanak fizetést. És nem, nem műfaj függő. Hiába segít itt a view area culling vélhetően tiling alapon a nagyrészt fix és lefelé néző kameraállás miatt, FPS-ekben is lehet egyrészt viewpoint alapon occlusion cullingot használni (ősidők óta használnak is az értelmes engine-ek, mert 1-2 évtizede még az akkori hardware-eken szebb játékokat össze sem tudtak volna enélkül játszhatóra hozni), plusz ott a mipmapolás is (minél messzebb van az entitás a kamerától, arányosan annál kissebb felbontású textúrát húz rá az engine). Manapság jönnek olyanokkal is aztán még, hogy pl. glichelteti az RT-t, pl. az UE texture streaming implementációja is, de az meg megint csak vicc, hogy nincs is igazán valódi GI megoldás még, max. a Cyberpunk PT / RT Overdrive módja, hanem a legtöbbször csak a közeli árnyékok és bizonyos tükröződések vannak RT-vel megoldva, úgyhogy megint csak akkor ez üres kifogás, csak össze kell az RT boundary-jeival hangolni a TS/Mipmapping max detailed boundaryjét és máris nem bukna meg a tudomány...
  • Gabbbbbbbbbbbb #10
    Nem mondom azt, hogy lehetetlent írsz, de 2-3 eltérő kártyával eltérően viselkedik a Civ6 a linuxos gépeden, nem feltétlen fognám a vram-ra a dolgot.