Berta Sándor
Bírságot kapott Franciaországban az Apple
A büntetés inkább jelzésértékű, mint súlyos.
A francia adatvédelmi hivatal, a Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés (CNIL) 8 millió eurós bírságot szabott ki az Apple App Store rendszerében megjelenített személyre szabott hirdetésekkel kapcsolatban. A CNIL az indoklásában a felhasználói hozzájárulással kapcsolatos hiányosságokra hivatkozott. Az adatvédelmi hivatal a közleményében azt írta, hogy "az iPhone Beállítások ikonjáról elérhető reklámcélzási beállítások alapértelmezés szerint előre be voltak jelölve". A beállításokra ugyanakkor nem volt feltétlenül szükség az okostelefonok működéséhez. A bírság egyébként nagyobb volt annál, mint amit a CNIL vezető tanácsadója kért, ő ugyanis 6 millió eurós büntetés kiszabását követelte.
A jelenség és az azzal kapcsolatban 2021-ben indított ügy az Apple iPhone készülékek iOS operációs rendszerének egy régi verzióját érinti. Az ügyet bepanaszoló csoport azzal érvelt, hogy a kaliforniai konszern az iOS 14 alatt nem kérte egyértelműen az iPhone-felhasználók előzetes hozzájárulását ahhoz, hogy a telepített mobilalkalmazások összegyűjthessenek egy kulcsfontosságú azonosítót, amelyet célzott hirdetésekhez használnak.
Az Apple a bejelentés után közölte, hogy "csalódott a döntés miatt" és fellebbezést fog benyújtani. "Az Apple Search Ads minden más általunk ismert digitális hirdetési platformnál tovább megy azáltal, hogy a felhasználóknak egyértelmű választási lehetőséget biztosít arra vonatkozóan, hogy szeretnének-e személyre szabott hirdetéseket vagy sem" - hangsúlyozta a vállalat. Érdekesség, hogy az óriáscég App Tracking Transparency nevű adatvédelmi frissítései lehetőséget adnak a felhasználóknak arra, hogy megakadályozzák, hogy az alkalmazások más társaságok tulajdonában lévő programokon és weboldalakon keresztül nyomon kövessék a tevékenységeket.
A francia adatvédelmi hivatal, a Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés (CNIL) 8 millió eurós bírságot szabott ki az Apple App Store rendszerében megjelenített személyre szabott hirdetésekkel kapcsolatban. A CNIL az indoklásában a felhasználói hozzájárulással kapcsolatos hiányosságokra hivatkozott. Az adatvédelmi hivatal a közleményében azt írta, hogy "az iPhone Beállítások ikonjáról elérhető reklámcélzási beállítások alapértelmezés szerint előre be voltak jelölve". A beállításokra ugyanakkor nem volt feltétlenül szükség az okostelefonok működéséhez. A bírság egyébként nagyobb volt annál, mint amit a CNIL vezető tanácsadója kért, ő ugyanis 6 millió eurós büntetés kiszabását követelte.
A jelenség és az azzal kapcsolatban 2021-ben indított ügy az Apple iPhone készülékek iOS operációs rendszerének egy régi verzióját érinti. Az ügyet bepanaszoló csoport azzal érvelt, hogy a kaliforniai konszern az iOS 14 alatt nem kérte egyértelműen az iPhone-felhasználók előzetes hozzájárulását ahhoz, hogy a telepített mobilalkalmazások összegyűjthessenek egy kulcsfontosságú azonosítót, amelyet célzott hirdetésekhez használnak.
Az Apple a bejelentés után közölte, hogy "csalódott a döntés miatt" és fellebbezést fog benyújtani. "Az Apple Search Ads minden más általunk ismert digitális hirdetési platformnál tovább megy azáltal, hogy a felhasználóknak egyértelmű választási lehetőséget biztosít arra vonatkozóan, hogy szeretnének-e személyre szabott hirdetéseket vagy sem" - hangsúlyozta a vállalat. Érdekesség, hogy az óriáscég App Tracking Transparency nevű adatvédelmi frissítései lehetőséget adnak a felhasználóknak arra, hogy megakadályozzák, hogy az alkalmazások más társaságok tulajdonában lévő programokon és weboldalakon keresztül nyomon kövessék a tevékenységeket.