Berta Sándor
Egyre inkább a Google vetélytársa a TikTok és az Instagram
A Google két legfőbb szolgáltatására, a Keresőre és a Térképre is kihat, hogy a fiatalok a közösségi médiát és a videókat egyre inkább előnyben részesítik.
A Cloudflare már tavaly decemberben azt közölte, hogy a nem a Google, hanem a TikTok a legnépszerűbb weboldal. 2021 márciusáig az amerikai webes konszern első helye megkérdőjelezhetetlen volt, de utána már egyes napokon a TikTok ugrott az élre, tavaly augusztustól kezdve pedig tartósan ott is maradt, jól jelezve a felhasználói szokások változását.
Most kiderült, hogy a helyzet a Google szempontjából azóta tovább romlott. Prabhakar Raghavan, az óriáscég alelnöke, egyben a tudás és információ részlegük vezetője a TechCrunch amerikai IT-portál megkeresésére elmondta, hogy jelenleg a keresőjük és a térképszolgáltatásuk elsődleges vetélytársainak már a TikTok és az Instagram számít. A két platform elsősorban a fiatal körében rendkívül népszerű és ez azt jelzi, hogy a közösségi média a Google komoly versenytársává lett.
A TechCrunch rámutatott, hogy a menedzser a Brainstorm Tech 2022 nevű konferencián - amely a webes keresés fejlődésével foglalkozott - meglehetősen lazán hozakodott elő a témával. Raghavan elmondta, hogy a fiatalok egészen másképp keresnek a világhálón, mint az idősebbek. Étteremkereséskor például a fiatal felhasználók 40 százaléka nem a Google Térképet vagy a Google Keresőt nyitná meg, hanem a Tiktokot vagy az Instagramot. "Újra és újra megtanuljuk, hogy az új internetezők nem azokkal az elvárásokkal és gondolkodásmóddal bírnak, amelyekhez hozzászoktunk. Teljesen más kérdéseket tesznek fel. Nem kulcsszavakat írnak be, hanem új módokon keresnek tartalmat." - mondta Raghavan.
A társaság később megerősítette az alelnöke állításait és rámutatott, hogy az adatok belső tanulmányokon alapulnak, többek között egy felmérésen, amelyet az Amerikai Egyesült Államokban élő 18 és 24 év közötti felhasználók körében végeztek el. Raghavan szerint a fiatalok a keresés "vizuálisan gazdagabb formáit" részesítik előnyben. Negatív példaként említette a Google Térkép megjelenését, amely a nyomtatott térképeken alapul, vagyis egy olyan megoldáson, amellyel a fiatalok már aligha kerülnek kapcsolatba. Ebben csupán egy képernyőn villogó kék pont alapján kell kitalálniuk a felhasználóknak, hogy merre akarnak elindulni. Más téren is visszaszorul a Google, például a termékkeresések 55%-a már az Amazonon kezdődik.
Mindez azért fájhat nagyon a Google-nak, mert ez a tendencia nemsokára az ilyen típusú lekérdezésekre eladott hirdetéseket is érinteni fogja. Éppen ezért azon a technológiai óriás azon dolgozik, hogy az Instagram és a TikTok videók is indexelve legyenek a keresőben. Szintén érdekes változás, hogy egyes országokban az összes lekérdezés harmada hangbemondásos, tehát az új internetezők még a gépeléssel sem foglalkoznak.
A Cloudflare már tavaly decemberben azt közölte, hogy a nem a Google, hanem a TikTok a legnépszerűbb weboldal. 2021 márciusáig az amerikai webes konszern első helye megkérdőjelezhetetlen volt, de utána már egyes napokon a TikTok ugrott az élre, tavaly augusztustól kezdve pedig tartósan ott is maradt, jól jelezve a felhasználói szokások változását.
Most kiderült, hogy a helyzet a Google szempontjából azóta tovább romlott. Prabhakar Raghavan, az óriáscég alelnöke, egyben a tudás és információ részlegük vezetője a TechCrunch amerikai IT-portál megkeresésére elmondta, hogy jelenleg a keresőjük és a térképszolgáltatásuk elsődleges vetélytársainak már a TikTok és az Instagram számít. A két platform elsősorban a fiatal körében rendkívül népszerű és ez azt jelzi, hogy a közösségi média a Google komoly versenytársává lett.
A TechCrunch rámutatott, hogy a menedzser a Brainstorm Tech 2022 nevű konferencián - amely a webes keresés fejlődésével foglalkozott - meglehetősen lazán hozakodott elő a témával. Raghavan elmondta, hogy a fiatalok egészen másképp keresnek a világhálón, mint az idősebbek. Étteremkereséskor például a fiatal felhasználók 40 százaléka nem a Google Térképet vagy a Google Keresőt nyitná meg, hanem a Tiktokot vagy az Instagramot. "Újra és újra megtanuljuk, hogy az új internetezők nem azokkal az elvárásokkal és gondolkodásmóddal bírnak, amelyekhez hozzászoktunk. Teljesen más kérdéseket tesznek fel. Nem kulcsszavakat írnak be, hanem új módokon keresnek tartalmat." - mondta Raghavan.
A társaság később megerősítette az alelnöke állításait és rámutatott, hogy az adatok belső tanulmányokon alapulnak, többek között egy felmérésen, amelyet az Amerikai Egyesült Államokban élő 18 és 24 év közötti felhasználók körében végeztek el. Raghavan szerint a fiatalok a keresés "vizuálisan gazdagabb formáit" részesítik előnyben. Negatív példaként említette a Google Térkép megjelenését, amely a nyomtatott térképeken alapul, vagyis egy olyan megoldáson, amellyel a fiatalok már aligha kerülnek kapcsolatba. Ebben csupán egy képernyőn villogó kék pont alapján kell kitalálniuk a felhasználóknak, hogy merre akarnak elindulni. Más téren is visszaszorul a Google, például a termékkeresések 55%-a már az Amazonon kezdődik.
Mindez azért fájhat nagyon a Google-nak, mert ez a tendencia nemsokára az ilyen típusú lekérdezésekre eladott hirdetéseket is érinteni fogja. Éppen ezért azon a technológiai óriás azon dolgozik, hogy az Instagram és a TikTok videók is indexelve legyenek a keresőben. Szintén érdekes változás, hogy egyes országokban az összes lekérdezés harmada hangbemondásos, tehát az új internetezők még a gépeléssel sem foglalkoznak.