JohnnyCage
GeForce 3: Hamarosan PC-hez is
A San Jose-ban megrendezett Intel Developer Forumon a világ egyik vezető grafikus chipgyártója, az nVidia PC-re is bejelentette legújabb, GeForce 3 névre hallgató chipjét, de szó esett a cég jövőbeli terveiről is.
Az nVidia tervei közt az éven számos új termék bevezetése szerepel, így 2001. várhatóan a cég eddig legeseménydúsabb éve lesz. Ahogy arra számítani lehetett, a GeForce 3 grafikus chip igazi remekmű lett, a fejlesztők óriási áttörést értek el a cég grafikus chipkészleteinek felépítésében. A GF3 sokkal több újdonságot vonultat fel a GF2-höz képest, mint annak idején a GF2 a GF 256-hoz képest.
A GeForce 3 legnagyobb ereje a szinte teljesen új belső arhitektúrában rejlik. Az új chip programozható geometriai motort tartalmaz, amit az nVidia Vertex Processzornak hív. A programozható geometriai rendszert egy szintén programozható megjelenítőrendszer egészíti ki, amely a Pixel Processzor nevet kapta. Mindkét motor lehetővé teszi a programozóknak, hogy az adott feladatnak legjobban megfelelőre alakítsák a chip működését, ahelyett, hogy ez pont fordítva történne meg.
Mindez azonban az eddiginél jóval nagyobb terhet ró a programozókra, és az sem biztos, hogy a programozó jobban be tudja állítani a chipet, mint ahogy gyárilag be lehetett volna. Az nVidia új chipje több lehetőséget kínál a programozóknak, mint elődei, de nem mondja meg, hogyan kellene választani. A GF3 chip alacsonyabb órajele ellenére is sokkal gyorsabb, mint elődje a GF2, ami többé-kevésbé a továbbfejlesztett Anti-Aliasing rendszernek köszönhető. A teljesítmény növekedésében azonban legalább ekkora szerepe volt az új memória-arhitektúrának, amely a GF3 esetében négy párhuzamos vezérlőt jelent NUMA többszálas arhitektúrával.
A NUMA-féle módszerben minden vezérlőnek meg van a saját memória-területe, amelyet rendkívül gyorsan elérhet. A vezérlő az ezen kívüli területeket is elérheti, de csak akkor, ha az azt birtokló vezérlő engedi, és kisebb sávszélességgel. A chip tömöríti a Z-buffer adatokat, ami a sávszélességgel takarékossá teszi azt, és szintén ezt segíti elő, hogy a GF3 csak a látható képpontokat számolja ki. Az nVidia új grafikus chipje szorosan kapcsolódik a Microsofttal közösen kifejlesztett DirectX 8-hoz, mivel képességei csak ezzel használhatóak ki.
Jen-Hsen Huang, az nVidia vezérigazgatója beszédében beszámolt a cég ezévi terveiről is, melyben több újdonság szerpelt a GF3-on kívül. Ezek egyike az Xbox módosított NV20 chipje, de a cég még az éven megjelentet sok egyebet, közöttük alaplapi chipkészletet is.
A GeForce 3 adatai:
57 millió tranzisztor
12x12mm magméret
150nm-es csíkszélességű gyártási eljárás
800 milliárd művelet másodpercenként
76 milliárd lebegőpontos művelet/másodperc
36 milliárd pixelárnyékolási művelet/másodperc
Quake III Full Anti-Aliasing mellett 1024x768-as felbontásban több, mint 70fps-sel, a Quake III teljesítmény több, mint 117%-kal jobb, mint a GF2 Ultra
Az nVidia tervei közt az éven számos új termék bevezetése szerepel, így 2001. várhatóan a cég eddig legeseménydúsabb éve lesz. Ahogy arra számítani lehetett, a GeForce 3 grafikus chip igazi remekmű lett, a fejlesztők óriási áttörést értek el a cég grafikus chipkészleteinek felépítésében. A GF3 sokkal több újdonságot vonultat fel a GF2-höz képest, mint annak idején a GF2 a GF 256-hoz képest.
A GeForce 3 legnagyobb ereje a szinte teljesen új belső arhitektúrában rejlik. Az új chip programozható geometriai motort tartalmaz, amit az nVidia Vertex Processzornak hív. A programozható geometriai rendszert egy szintén programozható megjelenítőrendszer egészíti ki, amely a Pixel Processzor nevet kapta. Mindkét motor lehetővé teszi a programozóknak, hogy az adott feladatnak legjobban megfelelőre alakítsák a chip működését, ahelyett, hogy ez pont fordítva történne meg.
Mindez azonban az eddiginél jóval nagyobb terhet ró a programozókra, és az sem biztos, hogy a programozó jobban be tudja állítani a chipet, mint ahogy gyárilag be lehetett volna. Az nVidia új chipje több lehetőséget kínál a programozóknak, mint elődei, de nem mondja meg, hogyan kellene választani. A GF3 chip alacsonyabb órajele ellenére is sokkal gyorsabb, mint elődje a GF2, ami többé-kevésbé a továbbfejlesztett Anti-Aliasing rendszernek köszönhető. A teljesítmény növekedésében azonban legalább ekkora szerepe volt az új memória-arhitektúrának, amely a GF3 esetében négy párhuzamos vezérlőt jelent NUMA többszálas arhitektúrával.
A NUMA-féle módszerben minden vezérlőnek meg van a saját memória-területe, amelyet rendkívül gyorsan elérhet. A vezérlő az ezen kívüli területeket is elérheti, de csak akkor, ha az azt birtokló vezérlő engedi, és kisebb sávszélességgel. A chip tömöríti a Z-buffer adatokat, ami a sávszélességgel takarékossá teszi azt, és szintén ezt segíti elő, hogy a GF3 csak a látható képpontokat számolja ki. Az nVidia új grafikus chipje szorosan kapcsolódik a Microsofttal közösen kifejlesztett DirectX 8-hoz, mivel képességei csak ezzel használhatóak ki.
Jen-Hsen Huang, az nVidia vezérigazgatója beszédében beszámolt a cég ezévi terveiről is, melyben több újdonság szerpelt a GF3-on kívül. Ezek egyike az Xbox módosított NV20 chipje, de a cég még az éven megjelentet sok egyebet, közöttük alaplapi chipkészletet is.
A GeForce 3 adatai: