Berta Sándor
VR-alkalmazás segíthet legyőzni a pókiszonyt
A megoldás a kiterjesztett valóság technológiára épül.
A Bázeli Egyetem kutatói egy olyan kiterjesztett valóság szoftvert fejlesztettek ki, amely segíthet a felhasználóknak legyőzni a pókoktól való félelmüket. A Phobys nevű programnak köszönhetően az emberek egy virtuális pók segítségével szoktathatják magukat ahhoz a helyzethez, hogy mi lenne, ha valóban egy élő ízeltlábú lenne a kézfejükön. Egy klinikai tanulmány azt mutatta, hogy a módszer bevált a gyakorlatban és a kísérletekben résztvevők már néhány eset után sokkal kevésbé féltek a valódi pókoktól.
Az arachnofóbia az egyik leggyakoribb félelem, az abban szenvedők általában megpróbálnak minden találkozást elkerülni a pókokkal és ezért számos korlátozással élik az életüket. Többek között lemondanak a természetben való kirándulásokról, az állatkertek és bizonyos utazási célpontok felkereséséről, illetve nem mennek olyan helyekre, például a pincékbe, ahol az ízeltlábúak előfordulhatnak. Dr. Dominique de Quervain professzor és kutatócsapata ezért alkotta meg az alkalmazást. A szakemberek a Journal of Anxiety Disorders szakmai magazinban számoltak be az elért eredményeikről.
A Phobys az úgynevezett expozíciós kezelésen alapul és valósághű 3D-pókmodellt használ, amelyet a valódi világba vetít ki. Anja Zimmer, az elkészített tanulmány egyik szerzője elmondta, hogy a pókoktól félő emberek számára könnyebb egy virtuális, mint egy igazi ízeltlábúval való találkozás. Zimmer és a kollégái a megoldást összesen 66 személy bevonásával tesztelték. Az érintettek két hét alatt hat, egyenként fél órán át tartó foglalkozáson vettek részt vagy olyan alkalmakon, amikor nem volt kontroll-foglalkozás.
Az egyes alkalmak előtt és után minden résztvevőnek annyira meg kellett közelítenie egy üvegszekrényben lévő igazi pókot, amennyire a fóbiája engedte. Azok, akik a szoftvert használták, sokkal kevésbé féltek a pókoktól mint azok, akik a kontroll-foglalkozások nélküli csoportban kaptak helyet. A Phobys kilenc különböző szintet kínál a virtuális ízeltlábúval való ismerkedésre, a feladatok egyre nehezebbé és intenzívebbé válnak az egyes szinteken. A felhasználóknak minden szint után értékelniük kell a félelmüket, majd a program eldönti, hogy meg kell-e ismételni az adott szint teljesítését vagy tovább lehet lépni a következőre. A Phobys játékos elemeket, jutalmakat, animációkat és hanghatásokat kínál a motiváció magas szinten tartására.
Az alkalmazást a Bázeli Egyetem és a GeneGuide AG munkatársai közösen fejlesztették ki és elérhető mind az iPhone készülékekre, mind az Androidot futtató okostelefonokra. A komoly arachnofóbiában szenvedők esetében viszont csak szakember jelenléte mellett ajánlják a használatát.
A Bázeli Egyetem kutatói egy olyan kiterjesztett valóság szoftvert fejlesztettek ki, amely segíthet a felhasználóknak legyőzni a pókoktól való félelmüket. A Phobys nevű programnak köszönhetően az emberek egy virtuális pók segítségével szoktathatják magukat ahhoz a helyzethez, hogy mi lenne, ha valóban egy élő ízeltlábú lenne a kézfejükön. Egy klinikai tanulmány azt mutatta, hogy a módszer bevált a gyakorlatban és a kísérletekben résztvevők már néhány eset után sokkal kevésbé féltek a valódi pókoktól.
Az arachnofóbia az egyik leggyakoribb félelem, az abban szenvedők általában megpróbálnak minden találkozást elkerülni a pókokkal és ezért számos korlátozással élik az életüket. Többek között lemondanak a természetben való kirándulásokról, az állatkertek és bizonyos utazási célpontok felkereséséről, illetve nem mennek olyan helyekre, például a pincékbe, ahol az ízeltlábúak előfordulhatnak. Dr. Dominique de Quervain professzor és kutatócsapata ezért alkotta meg az alkalmazást. A szakemberek a Journal of Anxiety Disorders szakmai magazinban számoltak be az elért eredményeikről.
A Phobys az úgynevezett expozíciós kezelésen alapul és valósághű 3D-pókmodellt használ, amelyet a valódi világba vetít ki. Anja Zimmer, az elkészített tanulmány egyik szerzője elmondta, hogy a pókoktól félő emberek számára könnyebb egy virtuális, mint egy igazi ízeltlábúval való találkozás. Zimmer és a kollégái a megoldást összesen 66 személy bevonásával tesztelték. Az érintettek két hét alatt hat, egyenként fél órán át tartó foglalkozáson vettek részt vagy olyan alkalmakon, amikor nem volt kontroll-foglalkozás.
Az egyes alkalmak előtt és után minden résztvevőnek annyira meg kellett közelítenie egy üvegszekrényben lévő igazi pókot, amennyire a fóbiája engedte. Azok, akik a szoftvert használták, sokkal kevésbé féltek a pókoktól mint azok, akik a kontroll-foglalkozások nélküli csoportban kaptak helyet. A Phobys kilenc különböző szintet kínál a virtuális ízeltlábúval való ismerkedésre, a feladatok egyre nehezebbé és intenzívebbé válnak az egyes szinteken. A felhasználóknak minden szint után értékelniük kell a félelmüket, majd a program eldönti, hogy meg kell-e ismételni az adott szint teljesítését vagy tovább lehet lépni a következőre. A Phobys játékos elemeket, jutalmakat, animációkat és hanghatásokat kínál a motiváció magas szinten tartására.
Az alkalmazást a Bázeli Egyetem és a GeneGuide AG munkatársai közösen fejlesztették ki és elérhető mind az iPhone készülékekre, mind az Androidot futtató okostelefonokra. A komoly arachnofóbiában szenvedők esetében viszont csak szakember jelenléte mellett ajánlják a használatát.