Berta Sándor
Az indiai startupoknak jót tett a válság
A világ harmadik legnagyobb nemzetgazdasága folyamatosan termeli ki az értékes vállalkozásokat.
Chargebee, Flipkart, Paytm, Razorpay - csupán négy az indiai unikornis, vagyis egymilliárd dollárnál többet érő startupok közül. A világ állami befektetési alapjai, például az Abu Dhabi Investment Authority vagy a szingapúri GIC lassan kezdik felismerni, hogy mekkora értéket képviselnek ezek a cégek. A legnagyobb értékű jelenleg a Flipkart, amelynek a tőzsdei értékét a befektetők 40 milliárd dollárra becsülték, illetve a legnagyobb unikornis vállalatnak számító és a Paytm fizetési szolgáltatáshoz tartozó One97 Communications, amelynek a piaci értéke 16 milliárd amerikai dollár.
Tavaly 15 indiai társaság kapott legalább egymilliárd amerikai dollár tőkét és közülük az idén már tíz unikornissá vált. Amennyiben az ételkiszállítással foglalkozó Zomato is sikeresen megjelenik a tőzsdén, akkor ez végképp megnyitja az utat más indiai startupoknak. A Zomato legalább 1,1 milliárd amerikai dollárra akar szert tenni a tőzsdei megjelenéssel.
Harshil Mathur, a Razorpay társalapítója közölte, hogy számos hagyományos kiskereskedő megpróbálja az interneten is értékesíteni a termékeit. Egyre többen adják el az árucikkeiket például a Facebook, az Instagram és a WhatsApp rendszerében. A sikerre jó példa a Razorpay előretörése: egyetlen esztendő alatt sikerült az éves forgalmat 12 milliárdról 40 milliárd amerikai dollárra növelni. A platform értéke mindössze hat hónap alatt 1 milliárdról 3 milliárd amerikai dollárra emelkedett. A beruházók között van a GIC és a Sequoia Capital, a követők között pedig a céges szoftvereket készítő Chargebee, az individuális eladási portálként működő Meesho, valamint az időben hitelt törlesztőket jutalmazó Cred.
Az indiai állam is rájött, hogy támogatnia kell a sikeres vállalatokat és ezt meg is teszi, például különleges licencek kiadásával. Ráadásul nem csupán az számít, hogy melyik társaság mennyi pénzt szerez a befektetőktől, hanem az is, hogy a kínált ajánlat hány nyelven érhető el.
Chargebee, Flipkart, Paytm, Razorpay - csupán négy az indiai unikornis, vagyis egymilliárd dollárnál többet érő startupok közül. A világ állami befektetési alapjai, például az Abu Dhabi Investment Authority vagy a szingapúri GIC lassan kezdik felismerni, hogy mekkora értéket képviselnek ezek a cégek. A legnagyobb értékű jelenleg a Flipkart, amelynek a tőzsdei értékét a befektetők 40 milliárd dollárra becsülték, illetve a legnagyobb unikornis vállalatnak számító és a Paytm fizetési szolgáltatáshoz tartozó One97 Communications, amelynek a piaci értéke 16 milliárd amerikai dollár.
Tavaly 15 indiai társaság kapott legalább egymilliárd amerikai dollár tőkét és közülük az idén már tíz unikornissá vált. Amennyiben az ételkiszállítással foglalkozó Zomato is sikeresen megjelenik a tőzsdén, akkor ez végképp megnyitja az utat más indiai startupoknak. A Zomato legalább 1,1 milliárd amerikai dollárra akar szert tenni a tőzsdei megjelenéssel.
Harshil Mathur, a Razorpay társalapítója közölte, hogy számos hagyományos kiskereskedő megpróbálja az interneten is értékesíteni a termékeit. Egyre többen adják el az árucikkeiket például a Facebook, az Instagram és a WhatsApp rendszerében. A sikerre jó példa a Razorpay előretörése: egyetlen esztendő alatt sikerült az éves forgalmat 12 milliárdról 40 milliárd amerikai dollárra növelni. A platform értéke mindössze hat hónap alatt 1 milliárdról 3 milliárd amerikai dollárra emelkedett. A beruházók között van a GIC és a Sequoia Capital, a követők között pedig a céges szoftvereket készítő Chargebee, az individuális eladási portálként működő Meesho, valamint az időben hitelt törlesztőket jutalmazó Cred.
Az indiai állam is rájött, hogy támogatnia kell a sikeres vállalatokat és ezt meg is teszi, például különleges licencek kiadásával. Ráadásul nem csupán az számít, hogy melyik társaság mennyi pénzt szerez a befektetőktől, hanem az is, hogy a kínált ajánlat hány nyelven érhető el.