Berta Sándor
Nem tesznek jót az online üzleteknek a botok
A legújabb tapasztalatok alapján a virtuális asszisztensek erősítik az emberek csaló magatartását.
A Dél-kaliforniai Egyetem tanulmánya kimutatta, hogy sok felhasználó az internetes üzletkötések és vásárlások alkalmával hajlamos sokkal tisztességtelenebb módon reagál, ha a tranzakcióban egy bot is jelen van közvetítőként. Ugyanakkor, ha nincs bot közvetítő, és a kommunikáció közvetlen egy másik személlyel, akkor az adott vásárlók tisztességesebbek.
Johnathan Mell, a tanulmány készítője kiemelte, hogy néhány esetben az emberek megtévesztő módszerekhez folyamodnak csak azért, mert egy olyan mesterséges intelligenciával rendelkeznek, amely elvégzi a számukra a piszkos üzleteket. Ilyen virtuális közvetítők jelenleg számos elektronikus kereskedelmi platformon megtalálhatók, például az eBayen is. Az, hogy ha a felhasználók megtanulják a piszkos online módszereket, a valódi életben is jövedelmező lehet a számukra.
Mell és kollégái három kísérletet végeztek el annak kiderítésére, hogy az internetezők az online tárgyalások közben milyen körülmények között hajlamosak a morálisan kérdéses magatartásra. A kutatók ez utóbbiak közé sorolták többek között az agresszív viselkedést, az információk eltitkolását, a hazugságot és a szimulált érzelmeken keresztüli manipulációt.
A kísérletekben résztvevőknek vagy közvetlenül az emberekkel kellett beszélniük vagy a virtuális asszisztenseik segítségével kellett kapcsolatba lépniük velük. Kiderült, hogy a felhasználók akkor váltak leginkább megtévesztővé, amikor már volt tapasztalatuk a tárgyalásban vagy a kommunikációban egy botot alkalmaztak. Az üzleti megállapodásokkal kapcsolatos negatív élmények szintén erősítették ezt a tendenciát és ez még akkor is igaz volt, hogy az aktuális egyeztetés csupán tíz perce tartott. Látható volt, hogy egy digitális segítővel még egy tapasztalatlan kereskedő is könnyen megtévesztővé válik.
A szakemberek hangsúlyozták, hogy a probléma az, hogy akik ilyen módszerekhez folyamodnak az üzleti életben, de akár egy internetes apróhirdetés feladásakor, azok a virtuális segítők használata esetén később a valódi életben is hajlamosabbá válhatnak a csalásra vagy a megtévesztésre, s gátlástalanabbak lehetnek.
A Dél-kaliforniai Egyetem tanulmánya kimutatta, hogy sok felhasználó az internetes üzletkötések és vásárlások alkalmával hajlamos sokkal tisztességtelenebb módon reagál, ha a tranzakcióban egy bot is jelen van közvetítőként. Ugyanakkor, ha nincs bot közvetítő, és a kommunikáció közvetlen egy másik személlyel, akkor az adott vásárlók tisztességesebbek.
Johnathan Mell, a tanulmány készítője kiemelte, hogy néhány esetben az emberek megtévesztő módszerekhez folyamodnak csak azért, mert egy olyan mesterséges intelligenciával rendelkeznek, amely elvégzi a számukra a piszkos üzleteket. Ilyen virtuális közvetítők jelenleg számos elektronikus kereskedelmi platformon megtalálhatók, például az eBayen is. Az, hogy ha a felhasználók megtanulják a piszkos online módszereket, a valódi életben is jövedelmező lehet a számukra.
Mell és kollégái három kísérletet végeztek el annak kiderítésére, hogy az internetezők az online tárgyalások közben milyen körülmények között hajlamosak a morálisan kérdéses magatartásra. A kutatók ez utóbbiak közé sorolták többek között az agresszív viselkedést, az információk eltitkolását, a hazugságot és a szimulált érzelmeken keresztüli manipulációt.
A kísérletekben résztvevőknek vagy közvetlenül az emberekkel kellett beszélniük vagy a virtuális asszisztenseik segítségével kellett kapcsolatba lépniük velük. Kiderült, hogy a felhasználók akkor váltak leginkább megtévesztővé, amikor már volt tapasztalatuk a tárgyalásban vagy a kommunikációban egy botot alkalmaztak. Az üzleti megállapodásokkal kapcsolatos negatív élmények szintén erősítették ezt a tendenciát és ez még akkor is igaz volt, hogy az aktuális egyeztetés csupán tíz perce tartott. Látható volt, hogy egy digitális segítővel még egy tapasztalatlan kereskedő is könnyen megtévesztővé válik.
A szakemberek hangsúlyozták, hogy a probléma az, hogy akik ilyen módszerekhez folyamodnak az üzleti életben, de akár egy internetes apróhirdetés feladásakor, azok a virtuális segítők használata esetén később a valódi életben is hajlamosabbá válhatnak a csalásra vagy a megtévesztésre, s gátlástalanabbak lehetnek.