Berta Sándor
Szoftverrel digitalizálható a kutyák kinézete
A készített felvételek filmekben és videojátékokban egyaránt felhasználhatók.
A Bathi Egyetem tudósai egy olyan innovatív digitális mozgásrögzítési technológiát fejlesztettek ki, amelynek a segítségével könnyen és olcsón lehet elkészíteni a kutyák digitális másolatait. A kópiákat ezután a filmekben és a videojátékokban lehet felhasználni. A megoldáshoz csak egy egyszerű kamerára van szükség, s egy különleges szoftver részletgazdag módon kiszámítja a rögzített fotókból a különböző pózokat és az állatok mozgási modelljét.
Sinéad Kearney, a Bathi Egyetem Mozgáselemzési Központjának (CAMERA) PhD-kutatója elmondta, hogy ez az első alkalom, hogy az RGBD-felvételeket arra használták fel, hogy egyetlen kamerával rögzítsék a kutyák mozgásait. Ez sokkal olcsóbb módszer a hagyományos digitális mozgásrögzítési rendszerek alkalmazásánál, azok ugyanis több kamerát használnak.
Az új technológia felhasználási lehetőségei sokoldalúak és lehetővé teszi az állatok mozgásának a tanulmányozását. Ez például nagy segítséget jelenthet abban, hogy felfedezzék, ha egy kutya sántít és követhessék a gyógyulási folyamatot. De a fejlesztésekből a szórakoztatóipar is profitálhat, hiszen a kutatásuk segítségével megvalósíthatók a virtuális állatok valósághű mozgásai a filmekben és a videojátékokban. A kutyatulajdonosok pedig elkészíthetik a kedvenceik 3D-felvételét.
A CAMERA csapatának tagjai először egy helyi állatotthonban megtalálható 14 különböző kutyafajta mozgását digitalizálták. A négylábúakra ehhez egy különleges ruhát adtak, amelyet a napi mozgástréningjük során folyamatosan viseltek. A kinyert mozgási adatokat egy különleges program számította át egy számítógépes modell bevonásával, így a pózok és a mozdulatok precízen megjeleníthetők voltak. Kearney közölte, hogy ez a modell lehetővé teszi a kutyák alakjával és mozgásával kapcsolatos digitális információk gyűjtését - drága felszerelés nélkül is.
Az RGBD-kamera nem csupán a piros, a zöld és a kék színértékeket jegyzi fel minden képpontban, hanem az adott tárgyhoz való távolságot is. A rendszert a kutyák mellett lovakkal, macskákkal, oroszlánokkal és gorillákkal is tesztelték, s a jövőben más állatokkal is ki fogják próbálni azért, hogy a szakemberek még pontosabb eredményeket kapjanak.
A Bathi Egyetem tudósai egy olyan innovatív digitális mozgásrögzítési technológiát fejlesztettek ki, amelynek a segítségével könnyen és olcsón lehet elkészíteni a kutyák digitális másolatait. A kópiákat ezután a filmekben és a videojátékokban lehet felhasználni. A megoldáshoz csak egy egyszerű kamerára van szükség, s egy különleges szoftver részletgazdag módon kiszámítja a rögzített fotókból a különböző pózokat és az állatok mozgási modelljét.
Sinéad Kearney, a Bathi Egyetem Mozgáselemzési Központjának (CAMERA) PhD-kutatója elmondta, hogy ez az első alkalom, hogy az RGBD-felvételeket arra használták fel, hogy egyetlen kamerával rögzítsék a kutyák mozgásait. Ez sokkal olcsóbb módszer a hagyományos digitális mozgásrögzítési rendszerek alkalmazásánál, azok ugyanis több kamerát használnak.
Az új technológia felhasználási lehetőségei sokoldalúak és lehetővé teszi az állatok mozgásának a tanulmányozását. Ez például nagy segítséget jelenthet abban, hogy felfedezzék, ha egy kutya sántít és követhessék a gyógyulási folyamatot. De a fejlesztésekből a szórakoztatóipar is profitálhat, hiszen a kutatásuk segítségével megvalósíthatók a virtuális állatok valósághű mozgásai a filmekben és a videojátékokban. A kutyatulajdonosok pedig elkészíthetik a kedvenceik 3D-felvételét.
A CAMERA csapatának tagjai először egy helyi állatotthonban megtalálható 14 különböző kutyafajta mozgását digitalizálták. A négylábúakra ehhez egy különleges ruhát adtak, amelyet a napi mozgástréningjük során folyamatosan viseltek. A kinyert mozgási adatokat egy különleges program számította át egy számítógépes modell bevonásával, így a pózok és a mozdulatok precízen megjeleníthetők voltak. Kearney közölte, hogy ez a modell lehetővé teszi a kutyák alakjával és mozgásával kapcsolatos digitális információk gyűjtését - drága felszerelés nélkül is.
Az RGBD-kamera nem csupán a piros, a zöld és a kék színértékeket jegyzi fel minden képpontban, hanem az adott tárgyhoz való távolságot is. A rendszert a kutyák mellett lovakkal, macskákkal, oroszlánokkal és gorillákkal is tesztelték, s a jövőben más állatokkal is ki fogják próbálni azért, hogy a szakemberek még pontosabb eredményeket kapjanak.