Berta Sándor
Százmilliókat költöttek az IT-óriások lobbitevékenységre
Hét nagyvállalat komoly összegeket fizetett ki ilyen célokra az elmúlt években.
A The Washington Post elemzéséből kiderült, hogy a Google az elmúlt tíz esztendőben 150 millió dollárt, míg csak tavaly 12 millió dollárt költött az Amerikai Egyesült Államokban lobbitevékenységekbe. A webes óriáscég, az Amazon, az Apple, a Facebook, a Microsoft, a Twitter és az Uber pedig közel félmilliárd dollárt fizetett a lobbiszervezeteknek. A társaságok elsősorban azt akarták elérni, hogy megakadályozzák az üzleti tevékenységüket hátrányosan érintő szabályozások elfogadását és biztosítsák a jelenlegi status quo fennmaradását.
Az elemzés elkészítéséhez az újság a vállalatok által a kormány felé továbbított adatokat és a versenyhatósági vizsgálóbizottság jelentéseit értékelte ki. David Cicilline demokrata képviselő úgy fogalmazott, hogy az anyagokból világossá vált, hogy ezeknek a cégeknek - a méretük miatt - hatalmas gazdasági és politikai hatalmuk van. A politikus vezeti jelenleg a nagy IT-cégek elleni kartellügyi vizsgálatot és megjegyezte, hogy az érintett társaságok több százmillió dollárt adnak ki a status quo megvédésére.
A Center for Responsive Politics adatai alapján a Facebook 2010 és 2019 között közel 81 millió dollárt fektetett be a lobbitevékenységekbe, csak tavaly ez az összeg 17 millió dollár volt. A vállalat a pénzből megpróbálta befolyásolni a szövetségi felügyeleteket. A Facebook egyelőre nem kommentálta a The Washington Post állításait.
Az Amazon az elmúlt tíz esztendőben közel 80 millió dollárt, míg 2019-ben 16 millió dollárt invesztált a lobbitevékenységekbe. A Microsoft tavaly körülbelül 10 millió dollárt, míg az Apple 7 millió dollárt költött ilyen célokra, ami rekordnak számít. Az Ubernél a lobbizásra fordított összeg 2019-ben 2,3 millió dollárt tett ki, míg a Twitternél körülbelül 1,48 millió dollárt.
A The Washington Post elemzéséből kiderült, hogy a Google az elmúlt tíz esztendőben 150 millió dollárt, míg csak tavaly 12 millió dollárt költött az Amerikai Egyesült Államokban lobbitevékenységekbe. A webes óriáscég, az Amazon, az Apple, a Facebook, a Microsoft, a Twitter és az Uber pedig közel félmilliárd dollárt fizetett a lobbiszervezeteknek. A társaságok elsősorban azt akarták elérni, hogy megakadályozzák az üzleti tevékenységüket hátrányosan érintő szabályozások elfogadását és biztosítsák a jelenlegi status quo fennmaradását.
Az elemzés elkészítéséhez az újság a vállalatok által a kormány felé továbbított adatokat és a versenyhatósági vizsgálóbizottság jelentéseit értékelte ki. David Cicilline demokrata képviselő úgy fogalmazott, hogy az anyagokból világossá vált, hogy ezeknek a cégeknek - a méretük miatt - hatalmas gazdasági és politikai hatalmuk van. A politikus vezeti jelenleg a nagy IT-cégek elleni kartellügyi vizsgálatot és megjegyezte, hogy az érintett társaságok több százmillió dollárt adnak ki a status quo megvédésére.
A Center for Responsive Politics adatai alapján a Facebook 2010 és 2019 között közel 81 millió dollárt fektetett be a lobbitevékenységekbe, csak tavaly ez az összeg 17 millió dollár volt. A vállalat a pénzből megpróbálta befolyásolni a szövetségi felügyeleteket. A Facebook egyelőre nem kommentálta a The Washington Post állításait.
Az Amazon az elmúlt tíz esztendőben közel 80 millió dollárt, míg 2019-ben 16 millió dollárt invesztált a lobbitevékenységekbe. A Microsoft tavaly körülbelül 10 millió dollárt, míg az Apple 7 millió dollárt költött ilyen célokra, ami rekordnak számít. Az Ubernél a lobbizásra fordított összeg 2019-ben 2,3 millió dollárt tett ki, míg a Twitternél körülbelül 1,48 millió dollárt.