Berta Sándor
Visszavág az amerikai kormány a francia digitális adó miatt
Washington a sokak által várt módon reagált a tavaszi francia döntésre.
A francia parlament alsóháza áprilisban szavazta meg a digitális adó bevezetését. Az új digitális adó minden olyan óriáscéget sújt, amelyek digitális tevékenységből származó éves bevétele legalább 750 millió euró, míg Franciaországban több mint 25 millió euró. A kiszabott adó 3 százalékos, az online szerzett reklámbevételekre vonatkozik és visszamenőlegesen, január elsejétől hatályos. Washington már akkor is diszkriminatívnak tartotta az adót az olyan nemzetközi vállalkozásokkal szemben, amelyek székhelye az Amerikai Egyesült Államokban van, majd Robert Emmet Ligthizer amerikai kereskedelmi megbízott júliusban jelezte, hogy Donald Trump elnök vizsgálatot rendelt el és mindez oda vezethet, hogy az Amerikai Egyesült Államok új büntetővámokat vethet ki a francia termékekre vagy más, a kereskedelmet korlátozó intézkedéseket hozhat. Lighthizer eljárást indított az 1974-es amerikai kereskedelmi törvény 301-es fejezete alapján.
Az amerikai kereskedelmi megbízott most bejelentette, hogy az USA a jövőben akár 100 százalékos vámmal fogja sújtani a Franciaországból származó árucikkeket. A vám értéke 2,4 milliárd dollár lesz és a megjelent jelentés, valamint az elérhető dokumentum alapján érinti majd a rokfort sajtokat, a kézitáskákat, a rúzsokat, a pezsgőket és más termékeket. Lighthizer hivatala 2020. január 6-ig várja a különböző javaslatokat az amerikai lakosság részéről, január 7-re pedig nyilvános meghallgatást tervez a kérdésben.
A kereskedelmi megbízott azzal indokolta a döntést, hogy a francia digitális adó hátrányos helyzetbe hozza az amerikai konszerneket, elsősorban az Amazont, az Apple-t, a Facebookot és a Google-t, s ezért az USA "világos jelet" küldött arra vonatkozóan, hogy fellép ezen adó ellen. A francia intézkedés mindazonáltal átmeneti, s addig marad érvényben, amíg az OECD részvételével nem sikerül új, multilaterális alapon kidolgozott szabályrendszert elfogadni. A G20-as országcsoport augusztusban a franciaországi Biarritzban tartott csúcskonferenciáján az Egyesült Államok három hónapos haladékot javasolt a francia tisztségviselőknek, de ez a határidő lejárt. Lighthizer egyúttal közölte azt is, hogy hasonló vizsgálatot indíthat az Ausztriában, Olaszországban és Törökországban tervezett digitális adók ügyében is.
A kormányzat ráadásul tervbe vette a büntető vámokkal sújtott európai uniós termékek körének további bővítését, beleértve az Egyesült Királyságból, Franciaországból, Spanyolországból és Németországból származó árucikkeket is. A büntető vámok kiterjesztésének okaként a hivatal az Airbus európai repülőgépgyártónak nyújtott állami támogatásokat jelölte meg, amelyet a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szintén törvényellenesnek ítélt. "A kereskedelmi főképviselet mai döntése egyértelmű jelzés, hogy az Egyesült Államok lépni fog a digitális adók rendszere ellen, amely diszkriminálja, vagy másként szólva fölöslegesen megterheli az amerikai vállalatokat" - fogalmazott hétfő esti közleményében Lighthizer. Hozzáfűzte: hivatala különleges figyelmet fordít az Európai Unió tagországainak növekvő protekcionizmusára, amely "tisztességtelenül veszi célba az Egyesült Államok vállalatait".
Az amerikai tech-cégek üdvözölték a kormányzati döntést, de kifejezték azt a reményüket is, hogy az OECD révén sikerül mindenki számára elfogadható megállapodást kidolgozni.
A francia parlament alsóháza áprilisban szavazta meg a digitális adó bevezetését. Az új digitális adó minden olyan óriáscéget sújt, amelyek digitális tevékenységből származó éves bevétele legalább 750 millió euró, míg Franciaországban több mint 25 millió euró. A kiszabott adó 3 százalékos, az online szerzett reklámbevételekre vonatkozik és visszamenőlegesen, január elsejétől hatályos. Washington már akkor is diszkriminatívnak tartotta az adót az olyan nemzetközi vállalkozásokkal szemben, amelyek székhelye az Amerikai Egyesült Államokban van, majd Robert Emmet Ligthizer amerikai kereskedelmi megbízott júliusban jelezte, hogy Donald Trump elnök vizsgálatot rendelt el és mindez oda vezethet, hogy az Amerikai Egyesült Államok új büntetővámokat vethet ki a francia termékekre vagy más, a kereskedelmet korlátozó intézkedéseket hozhat. Lighthizer eljárást indított az 1974-es amerikai kereskedelmi törvény 301-es fejezete alapján.
Az amerikai kereskedelmi megbízott most bejelentette, hogy az USA a jövőben akár 100 százalékos vámmal fogja sújtani a Franciaországból származó árucikkeket. A vám értéke 2,4 milliárd dollár lesz és a megjelent jelentés, valamint az elérhető dokumentum alapján érinti majd a rokfort sajtokat, a kézitáskákat, a rúzsokat, a pezsgőket és más termékeket. Lighthizer hivatala 2020. január 6-ig várja a különböző javaslatokat az amerikai lakosság részéről, január 7-re pedig nyilvános meghallgatást tervez a kérdésben.
A kereskedelmi megbízott azzal indokolta a döntést, hogy a francia digitális adó hátrányos helyzetbe hozza az amerikai konszerneket, elsősorban az Amazont, az Apple-t, a Facebookot és a Google-t, s ezért az USA "világos jelet" küldött arra vonatkozóan, hogy fellép ezen adó ellen. A francia intézkedés mindazonáltal átmeneti, s addig marad érvényben, amíg az OECD részvételével nem sikerül új, multilaterális alapon kidolgozott szabályrendszert elfogadni. A G20-as országcsoport augusztusban a franciaországi Biarritzban tartott csúcskonferenciáján az Egyesült Államok három hónapos haladékot javasolt a francia tisztségviselőknek, de ez a határidő lejárt. Lighthizer egyúttal közölte azt is, hogy hasonló vizsgálatot indíthat az Ausztriában, Olaszországban és Törökországban tervezett digitális adók ügyében is.
A kormányzat ráadásul tervbe vette a büntető vámokkal sújtott európai uniós termékek körének további bővítését, beleértve az Egyesült Királyságból, Franciaországból, Spanyolországból és Németországból származó árucikkeket is. A büntető vámok kiterjesztésének okaként a hivatal az Airbus európai repülőgépgyártónak nyújtott állami támogatásokat jelölte meg, amelyet a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szintén törvényellenesnek ítélt. "A kereskedelmi főképviselet mai döntése egyértelmű jelzés, hogy az Egyesült Államok lépni fog a digitális adók rendszere ellen, amely diszkriminálja, vagy másként szólva fölöslegesen megterheli az amerikai vállalatokat" - fogalmazott hétfő esti közleményében Lighthizer. Hozzáfűzte: hivatala különleges figyelmet fordít az Európai Unió tagországainak növekvő protekcionizmusára, amely "tisztességtelenül veszi célba az Egyesült Államok vállalatait".
Az amerikai tech-cégek üdvözölték a kormányzati döntést, de kifejezték azt a reményüket is, hogy az OECD révén sikerül mindenki számára elfogadható megállapodást kidolgozni.