Berta Sándor
Aki kreatív, az bűnöző?
Nem túlszabályozással, hanem életszerű megoldásokkal kellene rendet tenni a szerzői jog területén.
Február végén az európai uniós tagállamok elfogadták a szerzői jogi reformot. A tagországok többsége megszavazta az előterjesztett csomagot, amely alapján az olyan nagy internetes vállalatoknak, mint a Google-t és a YouTube-ot tulajdonló Alphabet vagy a Facebook, szerződniük kell a művészekkel és hírszolgáltatókkal, akiknek a jelenleginél több pénz jár a felhasznált tartalmak után. A közösségi oldalaknak szűrniük kellene a feltöltéseket, megakadályozva a jogvédett tartalmak illetéktelen felhasználását. Az online keresők nem idézhetnék szabadon a keresési találatok között és a Google Hírekben cikkrészleteket nem lehet közzétenni. A védett műveket licencelni kellene, mielőtt bármely platformra feltöltenék azokat. Az új szabályok alól kivételt jelentenek a startupok, az olyan nonprofit oldalak, mint a Wikipédia és az olyan nyílt forráskódot használó portálok, mint a GitHub. A megállapodást még az Európai Parlamentnek és a tagállamoknak is el kell fogadniuk.
Cory Doctorow kanadai sci-fi-író, újságíró és a Boing-Boing blog társüzemeltetője Creative Commons licenc alatt jelenteti meg a könyveit. A férfi az Electronic Frontier Foundation egyik legismertebb tagja és az austini South by Southwest konferencián fejtette ki a véleményét a szerzői jog jelenlegi helyzetéről. "Meglepett, hogy az írók nem próbáltak meg legalább úgy tenni, mint ha meghallgatnák a felhasználók észrevételeit a szerzői jogi reformcsomaggal kapcsolatban" - jegyezte meg Cory Doctorow. Az író azt hangsúlyozta, hogy a Google már most is kénytelen komoly európai vetélytársakkal szembenézni. Ott van például a Seznam nevű cseh kereső, míg Bulgáriában nagyon népszerű egy fotómegosztó platform, amelynek semmi köze nincs az Instagramhoz.
Cory Doctorow
Úgy véli, vannak nagyon is jól működő startupok Európában, de az új csomag veszélyezteti azokat. Ezeknek a vállalkozásoknak nem lesz több millió eurójuk szerzői jogi perekre, valamint tartalomszűrők kifejlesztésére vagy beszerzésére. Globális szempontból pedig az új szabályozás hatásait elég csak a tavaly május 25. óta hatályos új európai uniós adatvédelmi rendelet (GPDR) hatásaihoz hasonlítani. A nem-európai társaságok választhatnak, hogy vagy minden európai felhasználót kitiltanak az oldalukról vagy követik a GPDR előírásait.
Az EFF munkatársa szerint megoldást jelenthetne az átalánydíjas licencek bevezetése. Ebben a konstrukcióban minden egyes zeneszám vagy videó lejátszásáért fizetnének a platformok egy bizonyos összeget - függetlenül attól, hogy kinek, milyen szerződése van egy kiadóval. Ezáltal a nagy piaci szereplők, mint a Universal vagy a Warner sokkal kevesebb pénzhez jutnának, hiszen a bevételek a platformoktól közvetlenül a művészekhez kerülnének. Emellett szükség lenne egy megfelelő szervezetre, olyanra, mint például Németországban a Gema, aminek átlátható módon kell működnie, átlátható algoritmusokkal és egy olyan felügyelőbizottsággal, amelyben egyik nagy piaci szereplő sem képviselteti magát.
"Minél több kötelezettséget hárítunk át az IT-vállalatokra, annál inkább a közfeladatok ellátóivá tesszük azokat. Ehelyett inkább arra kellene összpontosítani, hogy egyre több cég és üzleti modell működjön. Ezenkívül fel kellene tennünk a kérdést, hogy a szerzői jog-e a megfelelő eszköz arra, hogy korlátok közé szorítsuk azt, aki ellopja a fotónkat és a Tinder-profiljában megjelenteti. Amennyiben pedig azt mondjuk a Microsoftnak, hogy követeljük a kódjaihoz való hozzáférést 10 évre, akkor tisztában kell lennünk azzal, hogy erre az időtartamra a redmondi vállalat egyetlen új programozót sem fog felvenni. De ha lerövidítjük ezt az időt, akkor egyetlen programozót sem fog kirúgni" - fejtette ki az álláspontját Cory Doctorow.
"A kaliforniai Burbankben élek, a közelben van egy Harry Potter Élménypark, amelynek a működése a Warner és a Universal közötti licencszerződésen alapul. A szomszédom lánya Harry Potter rajongói regényt ír és nehezen tudná a szabályokat betartani, mert azok annyira árnyaltak, hogy csak a két nagy kiadó szempontjainak felelnek meg. Vagyis vagy annyira egyszerűvé teszünk bizonyos szabályokat, hogy azokat a 12 évesek se sérthessék meg, de akkor a profik nem alkalmazhatják azokat, vagy azt mondjuk a világ összes 12 évesének, hogy attól a pillanattól kezdve, hogy kreatív személyekké váltok, bűnözők lesztek" - szögezte le végül az író.
Február végén az európai uniós tagállamok elfogadták a szerzői jogi reformot. A tagországok többsége megszavazta az előterjesztett csomagot, amely alapján az olyan nagy internetes vállalatoknak, mint a Google-t és a YouTube-ot tulajdonló Alphabet vagy a Facebook, szerződniük kell a művészekkel és hírszolgáltatókkal, akiknek a jelenleginél több pénz jár a felhasznált tartalmak után. A közösségi oldalaknak szűrniük kellene a feltöltéseket, megakadályozva a jogvédett tartalmak illetéktelen felhasználását. Az online keresők nem idézhetnék szabadon a keresési találatok között és a Google Hírekben cikkrészleteket nem lehet közzétenni. A védett műveket licencelni kellene, mielőtt bármely platformra feltöltenék azokat. Az új szabályok alól kivételt jelentenek a startupok, az olyan nonprofit oldalak, mint a Wikipédia és az olyan nyílt forráskódot használó portálok, mint a GitHub. A megállapodást még az Európai Parlamentnek és a tagállamoknak is el kell fogadniuk.
Cory Doctorow kanadai sci-fi-író, újságíró és a Boing-Boing blog társüzemeltetője Creative Commons licenc alatt jelenteti meg a könyveit. A férfi az Electronic Frontier Foundation egyik legismertebb tagja és az austini South by Southwest konferencián fejtette ki a véleményét a szerzői jog jelenlegi helyzetéről. "Meglepett, hogy az írók nem próbáltak meg legalább úgy tenni, mint ha meghallgatnák a felhasználók észrevételeit a szerzői jogi reformcsomaggal kapcsolatban" - jegyezte meg Cory Doctorow. Az író azt hangsúlyozta, hogy a Google már most is kénytelen komoly európai vetélytársakkal szembenézni. Ott van például a Seznam nevű cseh kereső, míg Bulgáriában nagyon népszerű egy fotómegosztó platform, amelynek semmi köze nincs az Instagramhoz.
Cory Doctorow
Úgy véli, vannak nagyon is jól működő startupok Európában, de az új csomag veszélyezteti azokat. Ezeknek a vállalkozásoknak nem lesz több millió eurójuk szerzői jogi perekre, valamint tartalomszűrők kifejlesztésére vagy beszerzésére. Globális szempontból pedig az új szabályozás hatásait elég csak a tavaly május 25. óta hatályos új európai uniós adatvédelmi rendelet (GPDR) hatásaihoz hasonlítani. A nem-európai társaságok választhatnak, hogy vagy minden európai felhasználót kitiltanak az oldalukról vagy követik a GPDR előírásait.
Az EFF munkatársa szerint megoldást jelenthetne az átalánydíjas licencek bevezetése. Ebben a konstrukcióban minden egyes zeneszám vagy videó lejátszásáért fizetnének a platformok egy bizonyos összeget - függetlenül attól, hogy kinek, milyen szerződése van egy kiadóval. Ezáltal a nagy piaci szereplők, mint a Universal vagy a Warner sokkal kevesebb pénzhez jutnának, hiszen a bevételek a platformoktól közvetlenül a művészekhez kerülnének. Emellett szükség lenne egy megfelelő szervezetre, olyanra, mint például Németországban a Gema, aminek átlátható módon kell működnie, átlátható algoritmusokkal és egy olyan felügyelőbizottsággal, amelyben egyik nagy piaci szereplő sem képviselteti magát.
"Minél több kötelezettséget hárítunk át az IT-vállalatokra, annál inkább a közfeladatok ellátóivá tesszük azokat. Ehelyett inkább arra kellene összpontosítani, hogy egyre több cég és üzleti modell működjön. Ezenkívül fel kellene tennünk a kérdést, hogy a szerzői jog-e a megfelelő eszköz arra, hogy korlátok közé szorítsuk azt, aki ellopja a fotónkat és a Tinder-profiljában megjelenteti. Amennyiben pedig azt mondjuk a Microsoftnak, hogy követeljük a kódjaihoz való hozzáférést 10 évre, akkor tisztában kell lennünk azzal, hogy erre az időtartamra a redmondi vállalat egyetlen új programozót sem fog felvenni. De ha lerövidítjük ezt az időt, akkor egyetlen programozót sem fog kirúgni" - fejtette ki az álláspontját Cory Doctorow.
"A kaliforniai Burbankben élek, a közelben van egy Harry Potter Élménypark, amelynek a működése a Warner és a Universal közötti licencszerződésen alapul. A szomszédom lánya Harry Potter rajongói regényt ír és nehezen tudná a szabályokat betartani, mert azok annyira árnyaltak, hogy csak a két nagy kiadó szempontjainak felelnek meg. Vagyis vagy annyira egyszerűvé teszünk bizonyos szabályokat, hogy azokat a 12 évesek se sérthessék meg, de akkor a profik nem alkalmazhatják azokat, vagy azt mondjuk a világ összes 12 évesének, hogy attól a pillanattól kezdve, hogy kreatív személyekké váltok, bűnözők lesztek" - szögezte le végül az író.