Berta Sándor

Seznam, a cseh keresőóriás

Vajon létezik a Google nélkül élet? Sok cseh felhasználó számára ez nem kérdés.

Az országban már majdnem két évtizede a Seznam nevű online kereső a meghatározó. A céget Pavel Zima vezeti és egy teljes birodalmat épített ki a szolgáltatás köré. Van például streaming-szolgáltatás saját gyártású tartalmakkal (Stream.cz), levelezőszolgáltatás (Seznam.cz email), internetes térkép (Mapy.cz), üzleti platform (Firmy.cz), online piactér (Sreality.cz), ár-összehasonlító honlap (Zbozí.cz) és hírportál (Novinky.cz). A Google Adsense megfelelője pedig a Sklik.cz.

A saját adataik alapján a csehországi keresések 55 százaléka fut a Seznamon keresztül, a csehek 90 százaléka használja legalább havonta egyszer a szolgáltatást. Ez azt jelenti, hogy Oroszország (Yandex), Japán (Yahoo!) és Kína (Baidu) mellett csak Csehországban nincs meghatározó piaci részesedése a Google keresőjének.

A Seznam sikerének több titka van. A céget Ivo Lukaèoviè alapította 1996-ban és az első évben naponta 10 000 látogatóval büszkélkedhetett. A fiatalember bannereket kezdett kirakni, hogy finanszírozni tudja a kereső működését. Zima 1998-ban csatlakozott a projekthez, a látogatók száma akkor napi 100 000 volt. Ekkorra a platform a helyiek számára már az internet szinonimájává vált és ez ma is így van. Jan Simkaniè író és az InternetInfo nevű cseh szolgáltatás ügyvezetője szerint napjainkban a helyi háztartások 60 százalékában a Seznam az alapértelmezetten beállított kezdőoldal. A társaság ma már 1000 embert foglalkoztat és 2013-ban több mint 100 millió eurós bevételt könyvelhetett el.

A siker második titka a helyi piaci igényekhez való sikeres alkalmazkodás volt. Simkanic közölte, hogy a csehek többsége nem használ amerikai vagy német online szolgáltatást, hanem ehelyett a hazai ajánlatokban bízik, ebből pedig profitálnak a helyi vállalkozások. A csehek szeretnek túrázni, ezért a Mapy.cz-n jelölik a turistautakat. (Amennyiben valaki megnyitja a Mapy.cz-t, akkor pirossal jelennek meg a turistautak.) Ha rájuk nagyítanak, akkor láthatóvá válnak a szintvonalak és más információk, például a látnivalók és az éttermek. Mivel az a legfontosabb, hogy a térkép pontos legyen, a Seznam megvásárolt egy térképkiadót és az adatokat integrálta a Mapy.cz-be, valamint átportolta egy ingyenes okostelefon-alkalmazásra, ahol azok offline is elérhetők.

A siker harmadik titka a hatékony befektetési politika. A reklámbevételeket ígéretes ajánlatok felvásárlására fordítják és így biztosítják, hogy a konszern innovatív maradjon. A Seznam hosszú ideig teszteli a különböző megoldásokat és nincs rákényszerülve arra, hogy az újdonságok azonnal nyereséget hozzanak. A Stream.cz esetében például saját gyártású sorozatokat és műsorokat kezdtek készíteni, s ez a jövőben sem fog változni.


Ugyanakkor kérdéses, hogy a Seznam meddig tud ellenállni a Google nyomásának, mivel már nem tud olyan mértékben növekedni, mint régen. Az IT-óriás próbálta átcsábítani az embereket, még reklámot is készített. Ez volt a második eset a Google történetében, amikor a keresőjét reklámozta. Korábban erre 2009-ben Japánban került sor, akkor azért, hogy sikerüljön megtörnie a Yahoo! uralmát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • end3 #7
    Azért ezek a keresők a háttérben általában használják a G. hatékony kereső-algoritmusait, legfeljebb szűrik azt. (Pl. DDGo is.)
  • ldavid #6
    marhára nem ugyanaz, mivel a google nem magyarországról indult
  • dyra #5
    "A társaság ma már 1000 embert foglalkoztat és 2013-ban több mint 100 millió eurós bevételt könyvelhetett el."

    Hasonló méretű ország mint Magyarország. A Magyar Google vajon mennyi embert foglalkoztat? Irigylem a cseheket.
  • Ferrer #4
    Nagy kár, hogy a magor keresők viszont mind befuccsoltak :S
  • Pares #3
    "Lukaèoviè"

    Mármint Lukačovič.
  • rajdi #2
    Hajrá csehek!
  • joebacsi #1
    Duckduckgo