Gyurkity Péter
Egyre inkább megéri használt okostelefont venni
A készülékek sokkal inkább erkölcsileg avulnak el, mint fizikailag, de azért ehhez a gombokkal óvatosan kell bánnunk.
A használt okostelefonok tesztelésére és az eredmények összegzésére fókuszáló OptoFidelity egy meglehetősen érdekes és hasznos anyagot tett közzé az interneten, amelyből kiderül, mire jutottak nagyjából 1 millió készülék kipróbálását követően. A következtetés egyértelmű, nagyobb gondokra nem bukkantak, ám nem árt odafigyelni egyes részletekre. Megállapításuk szerint a legújabb telefonok egyre többeknek túl drágák, vagy egyszerűen csak nem akarnak sok pénzt rájuk szánni, mert a gyereküknek veszik, aki úgyis gyorsan eltöri. Ráadásul a mobilszolgáltatói ágazat előfizetéses modellje, miszerint minden évben biztosítják a fogyasztóknak az aktuális modell frissítését is affelé mutat, hogy folyamatosan rengeteg minőségi készülék ömlik a piacra.
A cég egyik vezetője kommentálta a megjelent eredményeket, amelyek nagy általánosságban egyértelműen pozitívak. A hosszas munka során ugyanis kiderült, hogy a vásárlók jelentős része nyugodtan beszerezhet egy-egy használt okostelefont, hiszen ezek mindössze 3-4 százaléka küszködik valamilyen funkcionalitási problémával. Még ennél is biztatóbb adat, hogy a problémás példányok túlnyomó része, ezek mintegy 95 százaléka, nem mutat komolyabb tünetet a mindennapok során, vagyis mindössze 5 százalék romlik el használat közben, lehetetlenné téve a további folyamatos és megbízható működést. Ez nagyjából megegyezik azzal az aránnyal, amelyet a vadonatúj példányok esetében elvárunk, vagyis a cég nem lát nagy különbséget ezen a téren.
Alig rosszabb a használt mobilok meghibásodási statisztikája, mint a vadonat újaké
Amennyiben a használt készüléket egy jól ismert, viszonylag nagy felhasználói (vásárlói) bázissal rendelkező cégtől szerezzük be, itt sokszor garanciát is kapunk a telefonhoz, arról nem is beszélve, hogy magát a készüléket előzetesen tesztelik, hogy meggyőződjenek az alapvető funkcionalitás jelenlétéről. Gondot jelent viszont a fizikai gombok sérülékenysége, illetve elhasználódása, ami a legfontosabb hibaforrásnak mondható, legalábbis a felmérés eredményei alapján. Itt az esetek 3 százalékában akadtak valamilyen problémára, míg a második helyen végző LED esetében már csak 1 százalék ez az arány – a harmadik helyezett hangszóró pedig 1 százalék alatti eredménnyel került fel a listára.
Az alacsonyabb ár mellett tehát a megbízhatóság megőrzése is előnyt jelent a használt okostelefonoknál, más kérdés, hogy a felmérésben elsősorban a hivatalos úton beszerzett, a gyártó vagy a forgalmazó által tesztelt (és szükség esetén javított) példányokra koncentráltak, ezt tehát szintén érdemes szem előtt tartani.
A használt okostelefonok tesztelésére és az eredmények összegzésére fókuszáló OptoFidelity egy meglehetősen érdekes és hasznos anyagot tett közzé az interneten, amelyből kiderül, mire jutottak nagyjából 1 millió készülék kipróbálását követően. A következtetés egyértelmű, nagyobb gondokra nem bukkantak, ám nem árt odafigyelni egyes részletekre. Megállapításuk szerint a legújabb telefonok egyre többeknek túl drágák, vagy egyszerűen csak nem akarnak sok pénzt rájuk szánni, mert a gyereküknek veszik, aki úgyis gyorsan eltöri. Ráadásul a mobilszolgáltatói ágazat előfizetéses modellje, miszerint minden évben biztosítják a fogyasztóknak az aktuális modell frissítését is affelé mutat, hogy folyamatosan rengeteg minőségi készülék ömlik a piacra.
A cég egyik vezetője kommentálta a megjelent eredményeket, amelyek nagy általánosságban egyértelműen pozitívak. A hosszas munka során ugyanis kiderült, hogy a vásárlók jelentős része nyugodtan beszerezhet egy-egy használt okostelefont, hiszen ezek mindössze 3-4 százaléka küszködik valamilyen funkcionalitási problémával. Még ennél is biztatóbb adat, hogy a problémás példányok túlnyomó része, ezek mintegy 95 százaléka, nem mutat komolyabb tünetet a mindennapok során, vagyis mindössze 5 százalék romlik el használat közben, lehetetlenné téve a további folyamatos és megbízható működést. Ez nagyjából megegyezik azzal az aránnyal, amelyet a vadonatúj példányok esetében elvárunk, vagyis a cég nem lát nagy különbséget ezen a téren.
Alig rosszabb a használt mobilok meghibásodási statisztikája, mint a vadonat újaké
Amennyiben a használt készüléket egy jól ismert, viszonylag nagy felhasználói (vásárlói) bázissal rendelkező cégtől szerezzük be, itt sokszor garanciát is kapunk a telefonhoz, arról nem is beszélve, hogy magát a készüléket előzetesen tesztelik, hogy meggyőződjenek az alapvető funkcionalitás jelenlétéről. Gondot jelent viszont a fizikai gombok sérülékenysége, illetve elhasználódása, ami a legfontosabb hibaforrásnak mondható, legalábbis a felmérés eredményei alapján. Itt az esetek 3 százalékában akadtak valamilyen problémára, míg a második helyen végző LED esetében már csak 1 százalék ez az arány – a harmadik helyezett hangszóró pedig 1 százalék alatti eredménnyel került fel a listára.
Az alacsonyabb ár mellett tehát a megbízhatóság megőrzése is előnyt jelent a használt okostelefonoknál, más kérdés, hogy a felmérésben elsősorban a hivatalos úton beszerzett, a gyártó vagy a forgalmazó által tesztelt (és szükség esetén javított) példányokra koncentráltak, ezt tehát szintén érdemes szem előtt tartani.