Adataikért cserébe pénzt ad tinédzsereknek a Facebook

Havi 20 dollár, cserébe a közösségi portál minden az okostelefonon zajló tevékenységet monitoroz, a szoftverek elindításától kezdve a használati időig. A fiatalokat nem érdekli az adatvédelem, sok rivális cég viszont nagyon nem örül.

A TechCrunch világított rá a közösségi portál legújabb gyakorlatára, amelynek lényege, hogy a társaság fiataloknak fizetett rendszeresen azért, hogy bepillantást nyerhessen az életükbe, s teljes hozzáférést szerezhessen az okostelefonjaikon és a táblagépeiken zajló tevékenységükhöz. A stílusosan Facebook Research nevű alkalmazás telepítéséért és használatáért a fiatalok havonta akár 20 dollárt is kaphattak, mely összeg ajánlásokkal tovább növelhető. Azonban nem mindenki számára egyértelmű, hogy a Facebook áll a projekt mögött, mert más cégek mögé bújva hirdetik az alkalmazást. Reklámozásra olyan bétatesztelő szolgáltatásokat használnak, mint az Applause, a BetaBound vagy a uTest. Dokumentációjukban Project Atlasként hivatkoznak rá, azaz a kutatási terv az egész glóbuszra kiterjed.

Egy rootjogokkal futó VPN-ről, azaz virtuális magánhálózatról van szó, mely minden a telefonon futó forgalmat egy saját szerveren vezet át. A fiataloktól kapott felhatalmazások segítségével a megoldás hozzáférhet a chatbeszélgetésekhez, az elküldött fotókhoz és videókhoz, a felkeresett honlapok címeihez és a helyzetet meghatározó alkalmazások adataihoz. Ezek az adatok anonimizáltak, tehát a Facebook nem tudja, hogy pontosan ki mit csinál, de számára egyébként is a tömeges statisztikák a fontosak. Tudja, hogy célcsoportja milyen szoftvereket telepít, azokat milyen napszakban és naponta hányszor indítja el, pontosan látja a trendeket egy kereskedelmileg nagyon értékes, és egyébként a szokásai tekintetében nagyon rejtőzködő csoportban.


A reklámokban egy kutatási szoftver szerepel, amelynek telepítéséért a felhasználók pénzt kapnak

Például a Facebook pontosan látja, hogy a rivális Snapchat milyen ütemben nő vagy hogy mennyire veszélyes a kínai TikTok. Ez a pár másodperces videókból álló, zenékre tátogó Musical.ly átnevezve, melyet egy kínai cég felvásárolt - ennek előretörését látva indult a Facebook Lasso. A társaság megerősítette, hogy a szoftverével valóban a felhasználók online szokásait akarja összegyűjteni és egyelőre nem merült fel, hogy leállítják a kutatási programot. Minden felhasználó figyelmét felhívták arra, hogy a szoftver a személyes adataikat gyűjti, és a kiskorúak esetében kéri a szülők beleegyezését.

Az Apple alkalmazásboltjából már eltávolították a szoftvert, míg az Androidra még elérhető maradt. A Facebook Research forráskódja nagyon hasonlít az Onavo Protect nevű virtuális magánhálózat kliensszoftverének forráskódjára, mely céget 2014-ben vásárolták fel 120 millió dollárért. A mobilforgalom optimalizálására készült programot a Facebook hasonló célokra, azaz más szoftverek futtatásának elemzésére használta korábban és azt az Apple App Store rendszeréből 2018 augusztusában szintén eltávolították. Segítségével tudta meg a cég, hogy a WhatsAppban kétszer annyi üzenetet küldenek naponta, mint a Facebook Messengerben, és az üstökösszerű emelkedést látva 19 milliárd dollárért felvásárolták azt. Azóta a Whatsapp megtriplázta a felhasználói bázisát, bemutatva mennyire jó az Onavo által nyújtott előrejelzés.


A szoftver adminisztrátori jogosultságokat kér, amivel mindenhez hozzáfér

A Facebook szóvivője azt nyilatkozta, hogy a program egyáltalán nem titkos és senkit sem kémlelt ki, mert mindenki hozzájárult az adatai felhasználásához, sőt, ezért a résztvevők még pénzt is kaptak. Az érintetteknek csak kevesebb, mint 5 százaléka volt fiatalkorú és ők is rendelkeztek a szüleik beleegyezésével.

A dolog jól mutatja, hogy a Facebook milyen messzire hajlandó menni dominanciája megőrzéséért, és sem a fizetés, sem az iOS használati feltételeinek megsértése nem tartja vissza. A tech-óriások közötti helyzet tovább romolhat, emlékezzünk csak Tim Cook több, az adatvédelem érdekében törvényi szabályozást sürgető beszédére. Ez a vita a Facebook információéhségének növekedésével csak újabb lendületet fog kapni. Jogilag hiába szabályos a cég tevékenysége, attól még egy átlagos felhasználónak fogalma sincs a rootjogok átadásának súlyáról, és kérjenek tőlük bármilyen beleegyezési nyilatkozatot, nem tudják megítélni annak jelentőségét, hogy a legérzékenyebb információikat is folyamatosan továbbítják a Facebook számára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • morguldae #16
    5-ezer forintért ki az az idióta, aki mindenéhez hozzáférést engedélyez????... Elmebeteg lehet az ilyen!...
  • csigafi #15
    Miért csak a tiniknek? Adnak pénzt?
  • Bruce_Willis #14
    A mai korrupt társadalomban bízni a jogalkotásban, nem kis naivitásra vall...
  • Bruce_Willis #13
    Francokat annyit lát, látja mire kerestél rá mikor, stb. Minden tevékenységed látja egy oldalon. Ha viagrát keresel, másnap pedig escort lányok elérhetőségeit bújod, térképen rákeresel, navigálsz, az algoritmus összerakja a dolgokat. Látja azt is hogy melyik csatornát nézed, mindent tud rólad.
    Én nem akarom hogy valaki minden lépésemről tudjon, de szerencsére egyre többen megvilágosodtak. Csak már késő, mert már mindeki az adataink adás-vételéből él, még az sg.hu is hasznot húz belőlünk.
  • redgreen #12
    A cikkben félre lett fordítva egy pár dolog. Szó sincs rootjogokról vagy adminisztrátori jogosultságokról. Ezt iPhone esetén jailbreakkel, Androidon pedig rootolással lehetne csak elérni. A "root certificate" egészen mást jelent (a tanúsítványérvényesség-ellenőrzési láncban visszafelé a legutolsó elemet).

    Egyébként pedig hiába van átcsorgatva a Facebook saját VPN-jén az összes adatforgalom, az SSL csatornákon folyó adatcserebere (amelyet a legtöbb honlap és szolgáltatás használ) gyakorlatilag megfejthetetlen tartalmú a két végpont között elhelyezkedő harmadik fél számára. Tehát a FB csak annyit fog látni, hogy a júzer megnyitotta az xyz.com weboldalt, vagy z darab csomagot forgalmazott a whatsapp szervere felé. Ezzel pedig a statisztikázáson kívül nem nagyon lehet mást kezdeni, így szerintem ez az ügy kissé túl lett lihegve.
  • barret #11
    Fizethetnének többet is...Ez így elég sovány.
  • Avanindra #10
    Adatvédelem inkább jogi mint pszihológiai kérdés. Az egyest tisztelettel elfogadom.
  • Bruce_Willis #9
    Kérdezz meg egy pszichológust, mit jelent a privát szféra megsértése, mi számít annak, és mi nem!
    Ha tanultál volna pszichológiát tudnád, "okostojás". Majd pont a seggfej politikus fogja tudni te szerinted?
    Ülj le fiam, egyes!
    Utoljára szerkesztette: Bruce_Willis, 2019.02.01. 00:26:17
  • Avanindra #8
    egy perc néma csendet kérek a "kéretlen reklámozás" áldozatainak emlékére :'(
  • Avanindra #7
    LOL pszihológusok mi? :D mi közük van pszihológusoknak az adatvédelemhez okostojás? :D