MTI

Elérheti a százezret a drónhasználók száma Magyarországon

A Drónpilóták Országos Egyesületének (DOE) elnöke szerint elérheti a százezret is a drónhasználók száma Magyarországon. A Groupama Biztosító ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy közülük csak elenyésző számban lehetnek azok, akik szabályosan teszik ezt, vagyis eseti légtérhasználati engedéllyel rendelkeznek.

Tuzson Gergelyt, a DOE elnöke szerint a jelenlegi szabályozás nem tesz különbséget magán- és munkahasználat között, a játékboltokban kapható egyszerűbb és a több millió forint értékű, kiváló minőségű felvételt készítő gépek között. Ez főleg azoknak okoz nehézséget, akik ezeket munkához használnák, mivel a fotós, videós megbízásokra gyakran csak pár nappal korábban kapnak felkérést, de ennyi idő alatt esélyük sincs engedélyhez jutni - tette hozzá a szervezet vezetője.

Ahhoz, hogy valaki pilóta nélküli légi járművet - azaz drónt, repülőgépmodelleket - reptessen Magyarországon, eseti légtérhasználati engedélyt kell igényelnie, ehhez legalább 30 nappal a tervezett igénybevétel előtt be kell nyújtani a kérelmet a Honvédelmi Minisztériumhoz. Ha közterületen szeretne valaki forgatni, képeket készíteni, akkor az illetékes önkormányzattól, míg magánterület esetén a tulajdonostól is szükség lehet hozzájárulásra. A vállalkozásoknak a tevékenységet emellett be kell jelentenük az Innovációs és Technológiai Minisztériumban is.

A DOE-nek jelenleg 560 magánszemély és 52 vállalkozás a tagja; az egyesületből szinte mindenki rendelkezik biztosítással. Jelenleg az Európai Unió minden országában más szabályok érvényesek a pilóta nélküli légi járművek működtetésére, az EU célja azonban, hogy ezekre az eszközökre egységes szabályok vonatkozzanak. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség készíti elő a szabályozási keretrendszerről szóló javaslatot, amely az ügynökség honlapjáról letölthető, véleményezhető.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Alien69 #8
    Ööö, hát, erről még nem hallottam, meg más se. De arról, hogy a szentendrein mennyire lassan hajtanak, arról igen. Ja, és melyik a veszélyesebb? Ha majd napi szinten lesznek a hírekbe a sok-sok ember, aki engedély nélkül reptet, ill a balesetin több lesz a drón sérült, mint a deleriumban fetrengő fiatal, akkor tessenek a drónnal riogatni. :-D
  • tom_pika #7
    Csatlakozom.
  • Sequoyah #6
    Mi is volt az eredeti baj a dronokkal? Zavar, hogy zizeg? Vagy a repulesi utvonalakat sert? Vagy csak zavarja az allamot, hogy valami nincsen szabalyozva, es torvenyeket hoznak ha kell ha nem?

    Nem tudom hogy a jelenlegi szabalyozas alkalmas-e arra hogy megoldja a valos problemakat, mikozben nem akadalyozza azt ami nem jelent problemat...
  • asgh #5
    "Ez főleg azoknak okoz nehézséget, akik ezeket munkához használnák, mivel a fotós, videós megbízásokra gyakran csak pár nappal korábban kapnak felkérést, de ennyi idő alatt esélyük sincs engedélyhez jutni - tette hozzá a szervezet vezetője."

    Ilyenkor kellene elmagyarázni az ügyfélnek, hogy hol húzódnak a határok. Ha céges bulira tüzijátékot rendelnek, arra sem kapnak egy nap alatt engedélyt.

    A gond megint a szabályok kijátszásával van: inkább megcsinálják illegálba, nehogy máshoz menjen az ügyfél, így viszont az ügyfél hozzászokik, hogy nem kell előre tervezni a drónozást. Megint csak azok kerülnek hátrányba, akik próbálják betartani a szabályokat.
    Ilyenkor viszont nem a szabályok enyhítése a megoldás, hogy hát had repkedjenek csak a kerted fölött, úgyse tudjuk elkapni őket, hanem a szabályokat kellene mindenkivel betartatni.
    Ha pl. a drónfelvétel felhasználását letilthatná a hatóság, ha a jogtulajdonos nem tudja bizonyítani, hogy megvolt a drónhasználati engedély a felvételhez, máris belemenne az ügyfél a hosszabb határidőbe, mert nem érné meg az egész projectet a drónozás miatt kockáztatni.
  • Archenemy #4
    "A hülyeségekben mindig élen jártunk."

    Hja, ha szigorú előírásokhoz kötik, akkor a "fasisztaorbánrencer tiltya a zártatlanfijatalok szórakozását" , ha kevésbé, akkor "jaj mekkora hülyeség már hiszen ezek a zemberek fejére eshetnek!!!"

    Egy a lényeg, nyafogni kell hogy minálunk minden mindig szar.
  • kvp #3
    "Ez pediglen szarvashiba. Mintha az összes közúti jármű egy kalap alá esne a kerékpártól, a túlméretes kamionon át, a munkagépekig."

    Nem egy kalap ala, de pl. ha rajtam mulna akkor kozutra csak akkor mehetne ki biciklivel barki ha van legalabb egy A kategorias jogositvanya. Ha nincs, akkor csak bicikliut es csak lassan, mindenutt mashol pedig tolja maga mellett. Ezzel ugyan az osszes idosebb falusi embert gyaloglasra kenyszeritenenk, de valemennyivel kevesebb lenne a kozuti biciklis baleset.

    Na a dronok eseten biztosra mentek, engedely nelkul csak sajat tulajdonu zart terben lehet reptetni. A jatek kategorias dronokat ugyan lehetne maganteruletre es fejmagassagig engedelyezni, de jellemzoen az olcsosaguk miatt nincs bennuk megfelelo korlatozas hogy se magasra se gyorsan ne lehessen menni veluk.

    ps: Dron repteteshez sem kell feltetlen engedely, mint ahogy autovezeteshez vagy fegyvertartashoz sem. Csak ne kapjak el az embert, mert akkor jellemzoen megbuntetik. Igazabol egy jobb 10 kilos dron es egy vadaszpuska kozott nem is sok kulonbseg van az emberi eletre valo veszelyesseguk tekinteteben. Dront tartani megis lehet engedely nelkul (csak reptetni nem), szoval a torveny sokkal megengedobb mint a lofegyverek eseten.
  • AgentKis #2
    A 30 nap egy vicc...
    "a jelenlegi szabályozás nem tesz különbséget magán- és munkahasználat között, a játékboltokban kapható egyszerűbb és a több millió forint értékű, kiváló minőségű felvételt készítő gépek között."
    Ez pediglen szarvashiba. Mintha az összes közúti jármű egy kalap alá esne a kerékpártól, a túlméretes kamionon át, a munkagépekig.
  • esztyopa #1
    A hülyeségekben mindig élen jártunk.
    18 éves kor alatt csak külön engedéllyel lehet jogosítványt szerezni.
    El lehet képzelni,hogy felelőtlen tinik - balhéból-miket csinálhatnak ezekkel a drónokkal?