Berta Sándor
Nemsokára jobban tudja Netflix mit akarunk megnézni, mint mi magunk
A stream-szolgáltató pontosan tudja, hogy ügyfelei mit, mikor mennyi ideig néznek, és ez alapján következtet az igényekre.
Hogyan győzől meg embereket arról, hogy megnézzék azt, amiről azt sem tudják, hogy létezik? A Netflix meggyőződése, hogy rájött erre: a társaság olyan algoritmust készített, amelynek segítségével megállapíthatja, hogy a felhasználókat melyik filmek és sorozatok érdeklik, illetve milyen mértékben. Az algoritmus a nézőket segíti új sorozatok kiválasztásában is, a cég célja nyilván, hogy az emberek folyamatosan a televízió, a táblagép vagy az okostelefon előtt üljenek és a Netflix műsorát nézzék. Ehhez nagyon sok adat áll rendelkezésre, hiszen azt pontosan tudhatják, hogy ki mit tekint meg, az illető éppen hol tartózkodik, mikor állítja meg az ismétlést vagy milyen gyorsan néz végig egy sorozatot. S ez az adatmennyiség folyamatosan nő, ezáltal az algoritmus is egyre jobban fejlődik és egyre pontosabbá válik.
A Netflixnél a termékfejlesztésért Todd Yellin menedzser felel. A szakember elmondta, hogy ügyfeleik eddig csak akkor kaptak például romantikus vígjáték ajánlatokat, ha korábban is megtekintettek ilyen filmeket. Mindez azonban rossz abból a szempontból, hogy így az emberek mindig csak ugyanolyan tartalmakat néznének meg és nem bővülne az érdeklődési körük. A cég ezért nem csak az előtörténet alapján ajánl dolgokat, ilyen módon a nézők olyan tartalmakkal is konfrontálódnak, amelyek eszükbe sem jutottak volna. A Netflix adatai alapján minden nyolcadik ember korábban soha nem tekintett meg például egyetlen szuperhős-sorozatot sem.
Az adatok és az algoritmusok egyre fontosabbak lesznek a vállalatnak azért, hogy tudja tartani az előnyt a konkurensekkel szemben, egyre több szolgáltató jelenik meg ugyanis a stream-piacon. Elég például csak a Disney bejelentésére gondolni vagy arra, hogy az Apple egymilliárd dollárt szán műsorgyártásra. Mindez azt jelenti, hogy a stream-piac egyre széttagoltabb lesz. A Netflix egyébként az idén 6 milliárd dollárt szán a filmek és a sorozatok készítésére. A szolgáltató helyzetét nehezíti az is, hogy módosulnak a konkurensei. Eddig az Amerikai Egyesült Államokban sikeresen át tudta csábítani a kábelszolgáltatók ügyfeleit, de immár a technológiai konszernek ellen is helyt kell állnia. Utóbiak azért jelentenek komolyabb vetélytársakat, mert rendelkeznek az adatok kiértékelésével szükséges gyakorlattal, módszerekkel, képességekkel és infrastruktúrával.
Hogyan győzől meg embereket arról, hogy megnézzék azt, amiről azt sem tudják, hogy létezik? A Netflix meggyőződése, hogy rájött erre: a társaság olyan algoritmust készített, amelynek segítségével megállapíthatja, hogy a felhasználókat melyik filmek és sorozatok érdeklik, illetve milyen mértékben. Az algoritmus a nézőket segíti új sorozatok kiválasztásában is, a cég célja nyilván, hogy az emberek folyamatosan a televízió, a táblagép vagy az okostelefon előtt üljenek és a Netflix műsorát nézzék. Ehhez nagyon sok adat áll rendelkezésre, hiszen azt pontosan tudhatják, hogy ki mit tekint meg, az illető éppen hol tartózkodik, mikor állítja meg az ismétlést vagy milyen gyorsan néz végig egy sorozatot. S ez az adatmennyiség folyamatosan nő, ezáltal az algoritmus is egyre jobban fejlődik és egyre pontosabbá válik.
A Netflixnél a termékfejlesztésért Todd Yellin menedzser felel. A szakember elmondta, hogy ügyfeleik eddig csak akkor kaptak például romantikus vígjáték ajánlatokat, ha korábban is megtekintettek ilyen filmeket. Mindez azonban rossz abból a szempontból, hogy így az emberek mindig csak ugyanolyan tartalmakat néznének meg és nem bővülne az érdeklődési körük. A cég ezért nem csak az előtörténet alapján ajánl dolgokat, ilyen módon a nézők olyan tartalmakkal is konfrontálódnak, amelyek eszükbe sem jutottak volna. A Netflix adatai alapján minden nyolcadik ember korábban soha nem tekintett meg például egyetlen szuperhős-sorozatot sem.
Az adatok és az algoritmusok egyre fontosabbak lesznek a vállalatnak azért, hogy tudja tartani az előnyt a konkurensekkel szemben, egyre több szolgáltató jelenik meg ugyanis a stream-piacon. Elég például csak a Disney bejelentésére gondolni vagy arra, hogy az Apple egymilliárd dollárt szán műsorgyártásra. Mindez azt jelenti, hogy a stream-piac egyre széttagoltabb lesz. A Netflix egyébként az idén 6 milliárd dollárt szán a filmek és a sorozatok készítésére. A szolgáltató helyzetét nehezíti az is, hogy módosulnak a konkurensei. Eddig az Amerikai Egyesült Államokban sikeresen át tudta csábítani a kábelszolgáltatók ügyfeleit, de immár a technológiai konszernek ellen is helyt kell állnia. Utóbiak azért jelentenek komolyabb vetélytársakat, mert rendelkeznek az adatok kiértékelésével szükséges gyakorlattal, módszerekkel, képességekkel és infrastruktúrával.