MTI

Egy hetük maradt adategyeztetésre a feltöltőkártyásoknak

A nem azonosított SIM-kártyák előfizetése július 1-jétől megszűnik. A Telenor szerint a hátralevő idő nem lesz elég minden ügyfél azonosítására.

A mobilszolgáltatók telefonon és az ügyfélszolgálataikon, valamint postahivatalokban is lehetővé teszik az ügyfeleknek az adategyeztetést, online egyeztetés esetén pedig kedvezményeket is biztosítanak. A Telenor szerint a június 30-i határidőig fennmaradó idő nem lesz elég ahhoz, hogy mindenki elvégezze a törvényben előírt adminisztrációt, adategyeztetés híján pedig kötelező lekapcsolni a feltöltős SIM-kártyákat. A társaság azonban biztosítja ügyfelei számára, hogy új szerződéssel 60 napon belül ezt követően is visszakapják a korábbi hívószámukat és egyenlegüket. Hatvan napon túl az egyenleg már nem állítható vissza, de 2018. február 28-ig a hívószámot még vissza tudja adni a Telenor - írták.

A Magyar Telekom Domino ügyfelei a június 30. után kötött előfizetői szerződésükhöz visszakaphatják korábbi hívószámukat és fennmaradt egyenlegüket, abban az esetben is, ha elmulasztják az adategyeztetést - írta a szolgáltató. A Magyar Telekom és a Vodafone jövő hétre ígért bővebb tájékoztatást a határidőn túli egyeztetésekkel kapcsolatban. Két szolgáltató korábban már jelezte, hogy szükség lenne a határidő módosítására: a Vodafone az év végéig, a Telenor pedig októberig vagy legalább szeptemberig javasolta meghosszabbítani az adategyeztetésre nyitva álló időszakot.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) azt közölte: a határidő esetleges meghosszabbítása a törvényalkotó feladata, de a hatóságnak nincs tudomása arról, hogy ilyen intézkedés készülne. Jogi akadálya nincs annak, hogy a szolgáltatók új szerződés keretében a határidő lejárta után visszaadják az ügyfeleknek megszűnő előfizetéseik hívószámát és egyenlegét, ha a személyazonosság igazolása megtörtént.

Az elektronikus hírközlésről szóló törvény januári változásai miatt a mobilszolgáltatóknak az idén június 30-ig azonosítaniuk kell minden feltöltőkártyás előfizetőjüket, ha azok 2017. január 1. előtt kötöttek szerződést. Az adategyeztetési kötelezettség csak a beszélgetésre alkalmas kártyákra vonatkozik. Az adategyeztetéshez személyazonosításra alkalmas okmány szükséges, ezek érvényességét a szolgáltatóknak kell ellenőrizniük, az azonosítást pedig évente meg kell ismételni. Új szerződés megkötése előtt a szolgáltatók szintén kötelesek az új előfizetők megfelelő adatait előzetesen ellenőrizni és rögzíteni, ennek hiánya kizárja a szerződéskötést.

A módosított jogszabály rendelkezik arról is, hogy az előre fizetett szolgáltatások előfizetője az előfizetését nem értékesítheti tovább, és másnak csak akkor adhatja át - a közeli hozzátartozó kivételével -, ha a beazonosításhoz szükséges adatokkal együtt a szolgáltatót előzetesen tájékoztatta. Ennek elmaradása esetén a szolgáltató 15 napos határidővel felmondhatja a szerződést. A jogszabály alapján egy egyéni előfizetőnek legfeljebb tíz, egy üzleti előfizetőnek pedig maximum ötven előre fizetett mobiltelefon SIM-kártyája, azaz feltöltőkártyás előfizetése lehet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gforce9 #6
    Ne a tv-ből tájékozódj, hanem olvasd el a törvényt :)
  • cylontoaster #5
    1: Köszi, a szövegértés megy, nincs szükség a nagybetűk használatára.
    2: másold/mutasd már meg, hogy mely törvény mely része mondja ezt, mert valahogy én nem találom..
    Mint mondtam, az van benne, hogy amíg van célja az adatok megőrzésének, addig ezt megteheti. Azaz kell egy célt találni, amit gondolom megtettek, ha szerintük ez működik. Lehet hogy van 1-2 jogász egy ekkora cégnél.

    Lásd hogy kell ezt:
    2011. évi CXII. törvény
    4. § (1) Személyes adat kizárólag meghatározott célból, jog gyakorlása és kötelezettség teljesítése érdekében kezelhető.
    17. § (2) A személyes adatot törölni kell, ha:
    d) az adatkezelés célja megszűnt, vagy az adatok tárolásának törvényben meghatározott határideje lejárt;
    (4) Törlés helyett az adatkezelő zárolja a személyes adatot, ha az érintett ezt kéri, vagy ha a rendelkezésére álló információk alapján feltételezhető, hogy a törlés sértené az érintett jogos érdekeit. Az így zárolt személyes adat kizárólag addig kezelhető, ameddig fennáll az az adatkezelési cél, amely a személyes adat törlését kizárta.
  • Csaba161 #4
    Ez nem így van, ugyanis a törvény szerint valóban őrizni kell a személyes adatokat, de azok NEM HASZNÁLHATÓK FEL semmire, kivéve ha a hatóság kéri, neki ki kell adni...
  • cylontoaster #3
    Addig őrizhetik a személyes adataid, amíg az "szükséges". Na ez eléggé laza megfogalmazás (szokás szerint). Mivel elég sokszor nyomozáshoz is használják ezeket, kétlem hogy azt várják el tőlük, hogy bemegyek, felmondom a szerződést, és 3 nap múlva nyomom sincs a rendszerben..

    Utoljára szerkesztette: cylontoaster, 2017.06.26. 16:31:59
  • Zombee #2
    Viszont volt rá az ügyfeleknek legalább egy fél éve. Persze ilyen az átlagmagyar, mindent az utolsó pillanatra hagy, aztán meg sír. Online 2 perc alatt elintézhető.
  • Csaba161 #1
    De, van jogi akadálya:

    "Jogi akadálya nincs annak, hogy a szolgáltatók új szerződés keretében a határidő lejárta után visszaadják az ügyfeleknek megszűnő előfizetéseik hívószámát és egyenlegét, ha a személyazonosság igazolása megtörtént."

    Ugyanis a törvény egészen konkrétan azt írja elő, hogy a számot ilyen esetben egyszer és mindenkorra meg kell szüntetni, ha nem azonosított a tulajdonosa. Így utólag persze oda lehet adni valakinek egy megszűnt számot, és aki akarja, miért ne kérhetne egy konkrét számot; de, hogy az kié volt és mi volt az egyenlege, azt a törvény szerint TÖRÖLNI kellet a szolgáltatónak, nem tudhat már semmit TÖRVÉNYESEN egy ilyen módon megszüntetett számról; így tehát egyenleget sem adhat vissza senkinek - és így egy másik törvénybe, az adatvédelmibe is ütközne emiatt az adatok megtartása -, tehát a VISSZAADÁS törvénytelen lenne...