Berta Sándor

S eljött a nap, amikor lehallgat a fésű

Egyre abszurdabb helyzetek alakulhatnak ki a jövőben a dolgok internete és a viselhető termékek miatt.

A Withings, a Kératase és a L'Oréal a januári Consumer Electronics Show (CES) keretében mutattak be egy új fésűt. A Kérastase Hair Coach a viselhető termékek kategóriában elnyerte a CES Innovációs Díját. A gyártó marketinganyaga szerint a fésűvel újra feltalálták annak a módját, hogy egy személy milyen kapcsolatban lehet a hajával. A L'Oréal egyik szóvivője azt nyilatkozta, hogy kutatások megmutatták, hogy igény van egy okosfésűre, amely hasonló szolgáltatást nyújthat, mint egy professzionális stylist.

A fésű gyakorlatilag azonnal adatokat kezd gyűjteni, amint valaki fésülni kezdi a haját. Egy beépített mikrofon rögzíti a folyamat közben lévő zajokat és ezáltal felismerhetők a mozgási minták, de a haj szárazsága és töredezettsége is. Tömegérzékelők mérik azt az erőt, amely a fésüléskor a hajat és a fejbőrt éri, miközben más szenzorok azt érzékelik, hogy a haj száraz-e vagy nedves. A fésű gyakorlatilag teljes hajdiagnózist készít anélkül, hogy a felhasználónak el kellene mennie egy szépségszalonba. A szenzorok által gyűjtött adatokat WiFi- vagy Bluetooth-kapcsolaton keresztül továbbítják a termékekhez kapcsolódó alkalmazásra, amely ötvözi az információkat például az időjárás-jelentés adataival (páratartalom, hőmérséklet). Így a program képes személyre szabott "ápolási rutinokat" létrehozni és a felhasználók figyelemmel kísérhetik a hajuk állapotát.


Frederike Kaltheuner, a Privacy International munkatársa a hálózatba kötött világ megfigyelési és biztonsági kockázatait vizsgálja. Az okosfésűt példának hozta fel arra, hogy mennyire abszurddá vált a helyzet a hálózatba kötött termékekkel kapcsolatban. Számára ugyanis ez az eszköz egy lehetséges biztonsági kockázat, hiszen nem lehet tudni, hogy a beépített mikrofon miket rögzít. Úgy vélte, hogy az új típusú felhasználási adatok nem csupán a gyártók vagy a hackerek számára lesznek érdekesek, hanem a hatóságoknak is.

Amíg korábban a térfigyelő kamerák voltak az ellenőrzés eszközei, addig hamarosan egyre inkább az lesz a kérdés, hogy a dolgok internete milyen adatokat generál és azokat ki használhatja majd fel. A lakásokban hagyott eszközök elárulhatják majd a tulajdonosaikat. Kaltheuner és a kollégája, Millie Graham Wood erről próbálják meggyőzni a re:publica konferencia vendégeit is.


Gondot jelent, hogy az emberek gyakran nem tudják, hogy a hackerek egyáltalán miket szerezhetnek meg tőlük. Sok esetben a gyártókra kell támaszkodniuk, miközben azt sem lehet tudni, hogy a cégek milyen adatokat küldenek a szervereikre. Gyakori, hogy a gyártók vadnyugati stílusban tevékenykednek: piacra dobnak valamit, de a biztonsággal gyakorlatilag egyáltalán nem foglalkoznak, mindenekfeletti előnyt élvez a piacra dobás gyorsasága, azaz a bevétel. Kaltheuner szerint ezért szükség lenne világos szabályokra. A gyártóknak több pénzt kell a biztonságba befektetniük és aki közülük rosszul dolgozik, azt büntethetővé kell tenni.

A szakember két esetre is rámutatott, amelyek azt támaszthatják alá, hogy a hatóságokat is egyre jobban érdeklik az adatok. Az egyik bűncselekményben az Amazon Echo által rögzített környezeti zajok, másikban a fitneszkarkötő kapott szerepet. Az esetek természetesen rendkívüliek, de egyértelművé teszik, hogy az okoseszközöket használóknak az ellenőrzés teljes elvesztésétől kell tartaniuk. Az adatokat a jövőben gyakran felhasználhatják majd akár a tulajdonos ellen. Eljöhet az a korszak is, amikor az információk bírósági ügyekben is komoly szerepet játszhatnak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Agyturbinikusz #9
    Akkor marketing szempontbol eleve bukas, hiszen diszkriminalnak egy bizonyos fogyasztoi csoportot :) Ebbol nem tudom hogy lesz igy vilagmeretu adatgyujtesi botrany... Szegyen hogy ennyire butak legyenek a PR-osok :)
  • Cat #8
    Dehogynem fogsz dolgozni, fogalmad se lesz róla hogy a párod ilyet vesz.
  • AgentKis #7
    Annyi bizonyos, hogy 1 perccel többet nem vagyok hajlandó dolgozni, hogy ilyen fésűm legyen. A technológia már jó ideje rengeteg olyan felesleges dologra képes, ami nem terjed el tömegesen, mert még idióta reklámokkal sem sikerül rá mű igényeket generálni a lebutított társadalomban sem...
  • Wharyoo #6
    Szerintem a kopaszok nem vesznek okosfésűt, meg ami azt illeti, még butát sem...
  • Agyturbinikusz #5
    "Tömegérzékelők mérik azt az erőt, amely a fésüléskor a hajat és a fejbőrt éri"
    Mi az a Tomegerzekelo?

    A masik problema amit nem ertek ebbol egy kopasz embernek mi haszna lesz?
  • Skylake #4
    És természetesen azt sem lehet tudni, hogy az adatpiacon melyik vállalkozás valójában fedőszerve nemzetbiztonsági és állami szerveknek. Ez még kissé scifi, megértem én, de az IoT technológiák széleskörű lakossági elterjedése esetében már nem lesz az. Most azt mondom, ami 10 év múlva lesz (lehet) általános.
  • Skylake #3
    Figyelembe kell venni, hogy ez a modell, ez a paradigma azért működőképes, mivel minimális aktivitást igényel az adott termék és technológia fejlesztői részéről, hogy az eszközhasználatokból érkező adattömeget értékesítsék, annak funkcionális célra történő felhasználása mellett. Sőt, mivel az iparágban mindenki ezt teszi, ezért ők ezt az értékesítési folyamatot, egyáltalán az adatok átadását harmadik felek részére, nem is fogják illegális, morálisan elítélhető dolognak tekinteni. Mert mindenki ezt teszi, függetlenül attól, hogy okosvibrátort,vagy digitális asszisztenst visz a piacra.

    Azonban vannak indikátortényezők, amelyek jelzik a paradigma végét. Ilyen például az adoblocking reneszánsza.
  • dregnarr1 #2
    Azt.a.rohadt.qrva....
  • Skylake #1
    Mit lehet erre mondani? Aki személyes terében korlátlanul, vélt vagy valós, tőrölmetszett konzumidióta "előnyökért" használ hálózatba kötött, harmadik fél által elérhető, funkcionalitásában adattovábbításra épülő technológiát, függetlenül annak formájától és céljától, az ne csodálkozzon, hogy az adott technológia által biztosítható adatgyűjtési kapacitással a technológia tulajdonosa személyes adataiból piaci hasznot fog generálni. Minél erőteljesebb a személyes tényezőkhöz való hozzáférés, annál inkább.

    Ez ugyanis a jelenlegi digital big business üzleti paradigma lényege, az utolsó joint-körbeadós garázs-startuptól kezdve az IT-dinoszauruszaiig. Számtalan párhuzamosság látható ezek működésmódjában, összevetve az ipari forradalmat követő üzleti működésekkel. Ezt a kort a fogyasztók tisztességtelen befolyásolása, a piaci erőfölénnyel való korlátlan visszaélés jellemezték. Most újra játsszuk ugyanezt a digitális térben. Nincs min csodálkozni.