Berta Sándor
Adatvédelemből csak elégségesek a viselhető termékek
Az okosórák, a fitneszkarkötők és az azokhoz kapcsolódó alkalmazások komoly hiányosságokkal rendelkeznek.
A német fogyasztóvédelmi központ piacfelügyelő csoportja 12 viselhető terméket és 24 fitneszprogramot vizsgált meg. A szoftverek többsége számos információt, köztük egészségügyi adatokat küldött a szolgáltatóknak. Utóbbiak közül alig néhány tájékoztatta az adatgyűjtésekről a felhasználókat, amelyek pedig igen, azok sem megfelelő mértékben. A fogyasztóvédők végül kilenc gyártót találtak vétkesnek különböző jogsértésekben.
A fitneszkarkötők és az okosórák már régóta nem csupán lépéseket számolnak, hanem olyan adatokat is gyűjtenek, mint a viselő pulzusszáma vagy kalóriafogyasztása, illetve, hogy az illető mennyi ideig és milyen jól aludt. Ricarda Moll, a központ referense elmondta, hogy a különböző információkból következtetni lehet a felhasználók egészségére, emiatt is vizsgálták meg a viselhető termékeket és a fitneszalkalmazásokat. Az elvégzett felmérésből kiderült, hogy az emberek többsége aggódott az online gyűjtött adataival kapcsolatban. 78 százalékukat zavarta az, hogy nincs kontrolljuk az online megosztott személyes információik felett. A fogyasztók 61 százaléka tartotta elfogadhatónak, hogy ha a viselhető termékeik adatait felhasználják tanúvallomások ellenőrzésére, míg 44 százalékuk nyilatkozta azt, hogy nem gond, ha az információkat használják a munkaadói bónuszprogramokban.
19 alkalmazásból 16 továbbított adatokat harmadik félnek azelőtt, hogy az emberek egyáltalán elfogadhatták volna a felhasználási feltételeket. Az egyetlen pozitívum, hogy a fitneszszoftverek a kimenő információkat biztonságos https-kapcsolaton keresztül továbbították. A viselhető termékek közül csak kevés volt védett a helyszínmeghatározással szemben, ezáltal lehetővé vált a mozgási profilok elkészítése.
Három gyártó adatvédelmi útmutatói csak angol nyelven voltak elérhetők és csak kettő hívta fel a figyelmet az egészségügyi adatokra. Az utóbbiak felhasználására csupán egyetlen cég kért engedélyt. Hat vállalat fenntartotta magának azt a lehetőséget, hogy bármikor, az emberek tájékoztatása nélkül megváltoztassa az adatvédelmi előírásait, míg öt azt a jogot is, hogy egy esetleges fúzió esetén továbbadja a birtokába került információkat.
A vizsgált gyártók között volt az Apple, a Garmin, a Fitbit, a Jawbone, a Polar, a Runtastic, a Striiv, az UnderArmour (MyFitnessPal) és a Withings.
A német fogyasztóvédelmi központ piacfelügyelő csoportja 12 viselhető terméket és 24 fitneszprogramot vizsgált meg. A szoftverek többsége számos információt, köztük egészségügyi adatokat küldött a szolgáltatóknak. Utóbbiak közül alig néhány tájékoztatta az adatgyűjtésekről a felhasználókat, amelyek pedig igen, azok sem megfelelő mértékben. A fogyasztóvédők végül kilenc gyártót találtak vétkesnek különböző jogsértésekben.
A fitneszkarkötők és az okosórák már régóta nem csupán lépéseket számolnak, hanem olyan adatokat is gyűjtenek, mint a viselő pulzusszáma vagy kalóriafogyasztása, illetve, hogy az illető mennyi ideig és milyen jól aludt. Ricarda Moll, a központ referense elmondta, hogy a különböző információkból következtetni lehet a felhasználók egészségére, emiatt is vizsgálták meg a viselhető termékeket és a fitneszalkalmazásokat. Az elvégzett felmérésből kiderült, hogy az emberek többsége aggódott az online gyűjtött adataival kapcsolatban. 78 százalékukat zavarta az, hogy nincs kontrolljuk az online megosztott személyes információik felett. A fogyasztók 61 százaléka tartotta elfogadhatónak, hogy ha a viselhető termékeik adatait felhasználják tanúvallomások ellenőrzésére, míg 44 százalékuk nyilatkozta azt, hogy nem gond, ha az információkat használják a munkaadói bónuszprogramokban.
19 alkalmazásból 16 továbbított adatokat harmadik félnek azelőtt, hogy az emberek egyáltalán elfogadhatták volna a felhasználási feltételeket. Az egyetlen pozitívum, hogy a fitneszszoftverek a kimenő információkat biztonságos https-kapcsolaton keresztül továbbították. A viselhető termékek közül csak kevés volt védett a helyszínmeghatározással szemben, ezáltal lehetővé vált a mozgási profilok elkészítése.
Három gyártó adatvédelmi útmutatói csak angol nyelven voltak elérhetők és csak kettő hívta fel a figyelmet az egészségügyi adatokra. Az utóbbiak felhasználására csupán egyetlen cég kért engedélyt. Hat vállalat fenntartotta magának azt a lehetőséget, hogy bármikor, az emberek tájékoztatása nélkül megváltoztassa az adatvédelmi előírásait, míg öt azt a jogot is, hogy egy esetleges fúzió esetén továbbadja a birtokába került információkat.
A vizsgált gyártók között volt az Apple, a Garmin, a Fitbit, a Jawbone, a Polar, a Runtastic, a Striiv, az UnderArmour (MyFitnessPal) és a Withings.