Gyurkity Péter
Lazán bánunk lecserélésre szánt telefonjainkkal
Egy új tanulmány szerint sokkal több baleset éri a lecserélésre szánt példányokat.
Az amerikai Columbia Business School professzorai készítették el és tették közzé érdekes tanulmányukat a napokban, amelyben rávilágítanak a felhasználók viselkedésére, különös tekintettel azokra, akik saját hordozható készülékeik lecserélését tervezik. Az adatokból kiderül, hogy nagyon lazán bánunk a minket eddig kiszolgáló, ám rövid időn belül leváltani szándékozott telefonjainkkal.
Az alkotók által csak „upgrade effektus” néven emlegetett jelenség nagyon egyértelműen bukkan fel az anyagban, hiszen az IMEI Detective által rendelkezésre bocsátott, 3 ezer iPhone készülékből álló halmazban feltűnően gyakran fordultak elő olyan készülékek, amelyek a leváltást közvetlenül megelőző időszakban vesztek el. Természetesen ehhez nem kellett megkérdezni a szóban forgó készülékek egykori tulajdonosait, hiszen az érintett példányok eltűnésének dátumai alapján jól kirajzolódik a trend, amely nagyjából egybeesik a soron következő generáció hivatalos bejelentésével és piaci megjelenésével. Igaznak tűnik tehát az állítás, hogy az utód befutásával megugrik az elővigyázatlan felhasználók száma, ami még akkor is igaz, ha ezen személyek egyébként nem értenek egyet ezzel és nem érzékelik tudatosan a viselkedésükben jelentkező változást.
A fenti vizsgálat mellett egy összesen 602 felhasználó bevonásával lezajló online felmérés is a készítők segítségére volt, hiszen ez is arra utalt, hogy az újabb készülékek megléte és ezek elérhetősége megnövelte a gondatlanok arányát. Ez egyébként nemcsak az okostelefonoknál mutatkozik meg, a fenti trend ugyanígy jól látható az egyéb termékeknél, legyen szó samponokról, bögrékről, vagy éppen szemüvegekről. A Virgin Mobile hirdetése is mintha erre épülne, hiszen az ebben látható felhasználók könnyedén szabadulnak meg aktuális készüléküktől, amint meghallják a legújabb kedvezményeket és akciókat – a környezetvédelem és a klímaváltozás érdekes módon ilyenkor nem tűnik szempontnak.
Az anyag alkotói kiemelik a viselkedés tudatalatti mivoltát, bár – ahogy a fenti reklámban is – valahol ott lappang agyunkban a gondolat, hogy a meglévő készülék esetleges megsérülése esetén jóval könnyebben, bűntudat nélkül szabadulhatnánk meg tőle.
Az amerikai Columbia Business School professzorai készítették el és tették közzé érdekes tanulmányukat a napokban, amelyben rávilágítanak a felhasználók viselkedésére, különös tekintettel azokra, akik saját hordozható készülékeik lecserélését tervezik. Az adatokból kiderül, hogy nagyon lazán bánunk a minket eddig kiszolgáló, ám rövid időn belül leváltani szándékozott telefonjainkkal.
Az alkotók által csak „upgrade effektus” néven emlegetett jelenség nagyon egyértelműen bukkan fel az anyagban, hiszen az IMEI Detective által rendelkezésre bocsátott, 3 ezer iPhone készülékből álló halmazban feltűnően gyakran fordultak elő olyan készülékek, amelyek a leváltást közvetlenül megelőző időszakban vesztek el. Természetesen ehhez nem kellett megkérdezni a szóban forgó készülékek egykori tulajdonosait, hiszen az érintett példányok eltűnésének dátumai alapján jól kirajzolódik a trend, amely nagyjából egybeesik a soron következő generáció hivatalos bejelentésével és piaci megjelenésével. Igaznak tűnik tehát az állítás, hogy az utód befutásával megugrik az elővigyázatlan felhasználók száma, ami még akkor is igaz, ha ezen személyek egyébként nem értenek egyet ezzel és nem érzékelik tudatosan a viselkedésükben jelentkező változást.
A fenti vizsgálat mellett egy összesen 602 felhasználó bevonásával lezajló online felmérés is a készítők segítségére volt, hiszen ez is arra utalt, hogy az újabb készülékek megléte és ezek elérhetősége megnövelte a gondatlanok arányát. Ez egyébként nemcsak az okostelefonoknál mutatkozik meg, a fenti trend ugyanígy jól látható az egyéb termékeknél, legyen szó samponokról, bögrékről, vagy éppen szemüvegekről. A Virgin Mobile hirdetése is mintha erre épülne, hiszen az ebben látható felhasználók könnyedén szabadulnak meg aktuális készüléküktől, amint meghallják a legújabb kedvezményeket és akciókat – a környezetvédelem és a klímaváltozás érdekes módon ilyenkor nem tűnik szempontnak.
Az anyag alkotói kiemelik a viselkedés tudatalatti mivoltát, bár – ahogy a fenti reklámban is – valahol ott lappang agyunkban a gondolat, hogy a meglévő készülék esetleges megsérülése esetén jóval könnyebben, bűntudat nélkül szabadulhatnánk meg tőle.