Berta Sándor

Káros a laptophasználat az előadó­termekben

Nem hasznos, ha a diákok az előadások közben szörfölnek a világhálón.

Susan Ravizza, a Michigani Állami Egyetem pszichológia professzora arra volt kíváncsi, hogy mennyire hasznos vagy éppen káros, ha a hallgatók az előadótermekben használják a készülékeiket és a segítségükkel az órák közben felmennek a világhálóra. Nos, ez a tevékenység még a legintelligensebb és a legmotiváltabb nebulók esetében is rosszul hat a jegyekre. A fő problémát nem is az internet jelenti, hanem az, hogy a tanulók figyelmét olyan kevésbé fontos dolgok vonják el, mint a közösségi portálok. Ezek a platformok ugyanis egyrészt időrablók, másrészt akadályozzák a tanulást és az összpontosítást.

Számos egyetem ösztönzi a diákjait arra, hogy az előadótermekbe nyugodtan vigyék magukkal a laptopjaikat és internetezzenek. Azonban a szakember szerint az figyelhető meg, hogy a készülékek segítségével pont olyan dolgokkal foglalkoznak a hallgatók, amelyek egyáltalán nem fontosak az adott kurzus szempontjából.

Az elkészített tanulmány során a nebulók online viselkedését vizsgálták. A résztvevők proxyszerver segítségével csatlakoztak a világhálóhoz. Kiderült, hogy átlagosan 37 percig végeztek a világhálón olyan tevékenységet, amelynek semmi köze nem volt az oktatáshoz. A legtöbb időt a közösségi oldalak, az e-mailek, az online (ruha)vásárlás és a videók megtekintése vitte el. Az intenzívebb internetezés egyértelműen rosszabb jegyeket eredményezett. A tanulmányból láthatóvá vált az is, hogy a laptophasználat semmilyen pozitív hatással sem volt a tanulásra. Ez elsősorban annak volt köszönhető, hogy nem voltak például online feladatok, de a tanulók alapvetően nem is tanulni akartak a készülékek segítségével.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • jkedzs #5
    nevetséges hogy egyáltalán be kell járni az egyetemre. digitális tananyag ismeretlen fogalom. visszanézhető előadások, amelyek előre meg vannak szerkesztve, tehát ha a tanár elbasz valamit, az nem kerül bele stb. nyilván ez az egyetemeknek nem érdeke.

    nagycsomó oktatót ki kellene rugdosni a felsőoktatásból, nincs rájuk szükség. helyettük hatékonyság kellene.
  • Sirály12 #4
    Talán hogyha az óra érdekes és színvonalas lenne akkor nem az interneten bóklászna minden diák. Inkább erre kellene egy tanulmány, hogy amelyik tanár csak ledarálja az anyagot, az ne menjen előadni.
  • tom_pika #3
    óra közbeni netezés elvonja a figyelmet? hihetetlen tudományos áttörés!
    Utoljára szerkesztette: tom_pika, 2016.12.20. 21:03:16
  • Bazsio #2
    Nem tudom, ennyire nincs mit csinálni az egyetemen? :D Pont ezt kellett megfigyelni? Aki 9.-ben a leckét Facebookkal vegyíti az 11.-ben nagy eséllyel a homokot cementel keveri. Fontos egy tudományos előretörés volt az biztos, megyek és név nélkül ajánlom a Nobel díjra őket.
  • wraithLord #1
    Amikor én jártam egyetemre, az előadások többségénél örültem volna, ha lett volna már okostelefonom, mert jobban szerettem otthon könyvekből/netről tanulni, mint az előadásokat aktívan figyelni...
    A legtöbb előadás ugyanis nem volt túl izgalmas és építő jellegű. (Persze kivételek itt is vannak, és ott biztosan nem csináltam volna mást a figyelés és jegyzetelés helyett...) FB-zni még itthon is csak 5-10 percet szoktam, hogy megnézzem, az általam követett szervezetek posztoltak-e valamit...