SG.hu

A Google védekezését várja az EU

A Google anyavállalata, az Alphabet ellen is eljárás indult a piaci erőfölénnyel való visszaélés miatt. Most a cégek érdemi reagálására várnak.

Újabb lépés történt abban a vizsgálatban, mely szerint a Google ár-összehasonlító és hirdetésekkel kapcsolatos gyakorlata sérti-e az uniós szabályokat. A Bizottság egyrészt azzal vádolja a Google-t, hogy az erőfölényével visszaélve következetesen a saját ár-összehasonlító szolgáltatását részesíti előnyben az internetes találati oldalain, másrészt hogy az korlátozza harmadik fél honlapok azon lehetőségét, hogy a cég versenytársainak keresési hirdetéseit jelenítsék meg. Mindezen eljárások függetlenek az Android és más mobilalkalmazásaikkal kapcsolatban indított folyamatban lévő antitrösztvizsgálattól.

"A fogyasztók nem feltétlenül látják a lekérdezéseik szempontjából legrelevánsabb eredményeket. A Google hátráltatta a versenyt azáltal, hogy korlátozta versenytársait a keresési hirdetések harmadik fél honlapokon való elhelyezésében, ily módon csökkentve a fogyasztók választási lehetőségét és az innovációt." - jelentette ki Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős biztos. A bizonyítékok többek között a következőkre terjednek ki: az a mód, ahogyan a Google a saját ár-összehasonlító szolgáltatását előnyben részesíti a versenytársaiéval szemben; annak adatforgalomra gyakorolt hatása, hogy egy adott honlap hányadikként jelenik meg a Google keresési találatok között; valamint a Google ár-összehasonlító szolgáltatása adatforgalmának alakulása a versenytársaiéval összehasonlítva.


A Bizottság részletesen megvizsgálta a Google érvelését, miszerint az ár-összehasonlító szolgáltatásokat nem elkülönítve, hanem a kereskedőplatformok – például az Amazon vagy az eBay – által nyújtott szolgáltatásokkal együtt kell szemlélni. Az Eu szerint az ár-összehasonlító szolgáltatások és a kereskedőplatformok külön piacokhoz tartoznak, de ha nem is így van, az ár-összehasonlító szolgáltatások e piac jelentős részét képezik, és a Google magatartása gyengítette vagy akár kiszorította a versenyből a legszorosabb versenytársait.

Az AdSense kapcsán is védekezésre kényszerül az amerikai cég, mivel az EU szerint a gyakorlatok lehetővé tették a Google számára, hogy megvédje erőfölényét az online keresési hirdetések piacán. Emellett akadályozták a meglévő és potenciális versenytársakat – ideértve más keresési szolgáltatókat és online hirdetési platformokat – abban, hogy belépjenek e kereskedelmileg fontos területre és ott terjeszkedjenek. A Google piaci részesedése a keresőmarketing terén az elmúlt tíz évben hozzávetőlegesen 80% volt.

Az írásos tájékoztató után a cég betekinthet a vizsgálati anyagban szereplő dokumentumokba, írásban válaszolhat, valamint a Bizottság és a nemzeti versenyhatóságok előtti szóbeli meghallgatást kérhet az észrevételei kifejtésére. A versenyellenes magatartás miatt indított antitrösztvizsgálatok lezárása tekintetében a Bizottságot nem köti jogszabályban előírt határidő. Ezek hossza számos tényezőtől, így többek között az ügy összetettségétől, az érintett vállalkozás Bizottsággal való együttműködésének mértékétől és a védelemhez való jog gyakorlásától is függ.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!