Gyurkity Péter
A Közel-Kelet húzza majd a telefonpiacot
A jelenleg gyorsan növekvő régiók után a Közel-Kelet következhet, amely nagy lehetőségeket rejt. A csúcskategóriás modellek versenyeznek leginkább.
Az utóbbi néhány évben a fejlett országokban a mobiltelefonos szegmens telítődését láthattuk, így nem volt túl meglepő, hogy a növekedés motorját Kína, az utóbbi időben pedig még inkább India és a kelet-afrikai régió jelentette. A növekedés lassulása azonban hamarosan itt is bekövetkezik, ezért a Közel-Kelet veheti majd át a stafétabotot. Erről olvashatunk a GSMA nemrég közzétett tanulmányában, amely kifejezetten az indiai és kelet-afrikai lassulás utáni időszakra koncentrál.
A piaccal foglalkozó szakemberek arra számítanak, hogy a növekedés terén 4-5 éven keresztül a közel-keleti és észak-afrikai országok produkálják majd a legszebb számokat, ez pedig anélkül is bekövetkezhet, hogy a most még háború sújtotta államokban helyreállna a rend. A hagyományos készülékek mellett egyre inkább előtérbe kerülnek az okostelefonok, amellyel egy időben a 3G és 4G, illetve az ehhez kapcsolódó szolgáltatások elterjedése is végbemegy majd.
Míg Európa és Észak-Amerika már telített, a Közel-Keleten és Afrikában hatalmas a növekedési potenciál
Jellemző példaként említik, hogy az elmúlt négy év során a különböző arab államok szolgáltatói 40 milliárd dollárt költöttek befektetésre, ami a teljes bevétel 18 százalékát tette ki. Egyetlen ország kivételével már mindenhol elérhető a 3G, míg a negyedik generáció 10 országban, 23 különböző hálózaton van jelen, nyolc további piacon pedig szintén tervezik a rajtot. Az arab államokban a tavaly év végi 199 millióról egészen 350 millióra emelkedik a elérések száma, ez azonban még mindig csak 70 százalékos telítettséget jelentene, vagyis bőven van még lehetőség a további növekedésre - nem beszélve arról, hogy amennyiben sikerülne rendet rakni a háborús övezetekben, ez a növekedés még tovább gyorsulna. Hogy ez valóban így lesz-e, az valószínűleg a térségen kívül dől majd el.
Az IDC piackutató vállalat a vártnál kevesebb okostelefon eladását jelentette, a harmadik negyedévben 355,2 millió okostelefont értékesítettek a világpiacon a különböző gyártók, 6,8 százalékkal többet a 2014 harmadik negyedévi 332,6 milliónál. Ez elmaradt a cég 363,8 milliós előrejelzésétől. Az idei harmadik negyedévi eladási szám a második legnagyobb negyedéves értékesítés a 2014 negyedik negyedévi 375,2 millió után.
A világpiaci forgalom harmadik negyedévi alakulását elsősorban a különböző gyártók csúcskategóriás modelljei között kirobbant és egyre élesedő verseny befolyásolta az IDC szerint. Részben ennek is volt köszönhető a forgalomnak a vártnál lassúbb növekedése, mivel a csúcskategóriás modellek jellemzően kívül esnek a legszélesebb vásárlóközönség által megfizethető árkategórián. A legtöbb okostelefont a harmadik negyedévben is a Samsung értékesítette, 84,5 milliót, 6,1 százalékkal többet az egy évvel korábbi 79,6 milliónál, ami az idén 23,8 százalékos piaci részesedésnek felelt meg a tavalyi 23,9 százalék után.
Az értékesítési rangsorban második Apple 22,2 százalékkal több, 48,0 millió okostelefont adott el az idei harmadik negyedévben, piaci részesedését pedig 13,5 százalékra növelte 11,8 százalékról. A növekedéséhez nagyban hozzájárultak az új iPhone 6s és 6s Plus modellek, amelyek bemutatásuk első hetében 13 milliós rekordértékesítést értek el. Árcsökkentésnek köszönhetően növekedett ugyanakkor a korábbi iPhone modellek értékesítése is. Eladásait a legnagyobb mértékben a rangsorban harmadik Huawei növelte, 60,9 százalékkal 26,5 millióra. Piaci részesedése így az egy évvel korábbi 5,0 százalékról 7,5 százalékra emelkedett.
A negyedik helyen a Lenovo áll, amely a megvásárolt Motorolával együtt 18,8 millió készüléket értékesített, 11,1 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. Piaci részesedése így 5,3 százalékra emelkedett 5,1 százalékról. A rangsor ötödik helyén szintén kínai gyártó, a Xiaomi áll 18,3 millió eladott készülékkel, ami 5,6 százalékos növekedéssel az 5,2 százalékos piaci részesedés megőrzéséhez volt elegendő. Az összes többi gyártónak csökkentek az együttes eladásai a harmadik negyedévben a piaci részesedésükkel együtt. Együtt 159,1 millió készüléket értékesítettek, 2,4 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban, piaci részesedésük pedig 44,8 százalékra csökkent 49,0 százalékról.
Az utóbbi néhány évben a fejlett országokban a mobiltelefonos szegmens telítődését láthattuk, így nem volt túl meglepő, hogy a növekedés motorját Kína, az utóbbi időben pedig még inkább India és a kelet-afrikai régió jelentette. A növekedés lassulása azonban hamarosan itt is bekövetkezik, ezért a Közel-Kelet veheti majd át a stafétabotot. Erről olvashatunk a GSMA nemrég közzétett tanulmányában, amely kifejezetten az indiai és kelet-afrikai lassulás utáni időszakra koncentrál.
A piaccal foglalkozó szakemberek arra számítanak, hogy a növekedés terén 4-5 éven keresztül a közel-keleti és észak-afrikai országok produkálják majd a legszebb számokat, ez pedig anélkül is bekövetkezhet, hogy a most még háború sújtotta államokban helyreállna a rend. A hagyományos készülékek mellett egyre inkább előtérbe kerülnek az okostelefonok, amellyel egy időben a 3G és 4G, illetve az ehhez kapcsolódó szolgáltatások elterjedése is végbemegy majd.
Míg Európa és Észak-Amerika már telített, a Közel-Keleten és Afrikában hatalmas a növekedési potenciál
Jellemző példaként említik, hogy az elmúlt négy év során a különböző arab államok szolgáltatói 40 milliárd dollárt költöttek befektetésre, ami a teljes bevétel 18 százalékát tette ki. Egyetlen ország kivételével már mindenhol elérhető a 3G, míg a negyedik generáció 10 országban, 23 különböző hálózaton van jelen, nyolc további piacon pedig szintén tervezik a rajtot. Az arab államokban a tavaly év végi 199 millióról egészen 350 millióra emelkedik a elérések száma, ez azonban még mindig csak 70 százalékos telítettséget jelentene, vagyis bőven van még lehetőség a további növekedésre - nem beszélve arról, hogy amennyiben sikerülne rendet rakni a háborús övezetekben, ez a növekedés még tovább gyorsulna. Hogy ez valóban így lesz-e, az valószínűleg a térségen kívül dől majd el.
Az IDC piackutató vállalat a vártnál kevesebb okostelefon eladását jelentette, a harmadik negyedévben 355,2 millió okostelefont értékesítettek a világpiacon a különböző gyártók, 6,8 százalékkal többet a 2014 harmadik negyedévi 332,6 milliónál. Ez elmaradt a cég 363,8 milliós előrejelzésétől. Az idei harmadik negyedévi eladási szám a második legnagyobb negyedéves értékesítés a 2014 negyedik negyedévi 375,2 millió után.
A világpiaci forgalom harmadik negyedévi alakulását elsősorban a különböző gyártók csúcskategóriás modelljei között kirobbant és egyre élesedő verseny befolyásolta az IDC szerint. Részben ennek is volt köszönhető a forgalomnak a vártnál lassúbb növekedése, mivel a csúcskategóriás modellek jellemzően kívül esnek a legszélesebb vásárlóközönség által megfizethető árkategórián. A legtöbb okostelefont a harmadik negyedévben is a Samsung értékesítette, 84,5 milliót, 6,1 százalékkal többet az egy évvel korábbi 79,6 milliónál, ami az idén 23,8 százalékos piaci részesedésnek felelt meg a tavalyi 23,9 százalék után.
Az értékesítési rangsorban második Apple 22,2 százalékkal több, 48,0 millió okostelefont adott el az idei harmadik negyedévben, piaci részesedését pedig 13,5 százalékra növelte 11,8 százalékról. A növekedéséhez nagyban hozzájárultak az új iPhone 6s és 6s Plus modellek, amelyek bemutatásuk első hetében 13 milliós rekordértékesítést értek el. Árcsökkentésnek köszönhetően növekedett ugyanakkor a korábbi iPhone modellek értékesítése is. Eladásait a legnagyobb mértékben a rangsorban harmadik Huawei növelte, 60,9 százalékkal 26,5 millióra. Piaci részesedése így az egy évvel korábbi 5,0 százalékról 7,5 százalékra emelkedett.
A negyedik helyen a Lenovo áll, amely a megvásárolt Motorolával együtt 18,8 millió készüléket értékesített, 11,1 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. Piaci részesedése így 5,3 százalékra emelkedett 5,1 százalékról. A rangsor ötödik helyén szintén kínai gyártó, a Xiaomi áll 18,3 millió eladott készülékkel, ami 5,6 százalékos növekedéssel az 5,2 százalékos piaci részesedés megőrzéséhez volt elegendő. Az összes többi gyártónak csökkentek az együttes eladásai a harmadik negyedévben a piaci részesedésükkel együtt. Együtt 159,1 millió készüléket értékesítettek, 2,4 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban, piaci részesedésük pedig 44,8 százalékra csökkent 49,0 százalékról.