MTI
Számítógépes hiba miatt zuhant le a katonai Airbus
Négyből három hajtómű nem reagált a pilóták utasításaira, ezért zuhant le május elején az Airbus katonai szállítógépe Sevillában.
A négy hajtóműből három rosszul működött az azokat vezérlő számítógépes program hibája miatt, és a pilóták már nem tehettek semmit, hogy megakadályozzák a repülőgép lezuhanását - ez áll az Airbus cég közleményében, amelyet az A400M típusú katonai szállítógép május 9-i, sevillai katasztrófájáról adott ki. A most közölt eredményeket a CITAAM nevű szervezet, a spanyol védelmi minisztérium légibaleseteket kivizsgáló bizottsága állapította meg.
A pilóták a tesztrepülésen részt vevő gép felszállása után röviddel azt észlelték, hogy a három hajtómű teljesítménye magas fokozaton beragadt. A hajtóművek először nem reagáltak, amikor a pilóták megpróbálták szabályozni azok teljesítményét. Azt csak úgy tudták visszavenni, hogy a gázkart leállítás fokozatba kapcsolták, de amikor ezután a teljesítményt növelni szerették volna, az ismét "lefagyott". A megállapítások megerősítik a feketedoboz adatai alapján korábban közölt véleményt. Marwan Lahoud, az Airbus stratégiai igazgatója azt mondta: rosszul telepítették a szoftvert a gép összeszerelésének utolsó szakaszában.
A bizottság szerdai jelentésében arra is kitért, hogy más hibát nem találtak a vizsgálat során. Az eredmények ismeretében az Airbus elrendelte a teljes flotta szoftvereinek felülvizsgálatát. Az Airbus A400M típusú katonai szállítógépe első próbarepülésekor zuhant le május 9-én Sevilla mellett, ahol a repülőgépgyártó cég összeszerelő üzeme működik. A fedélzeten hatan tartózkodtak, közülük négyen meghaltak, ketten súlyosan megsebesültek. Ebből a géptípusból eddig 12 darabot adtak át, amelyeket Franciaország, Németország, Törökország, Nagy-Britannia és Malajzia vásárolt meg. A lezuhant repülőgép a török légierőhöz került volna.
A négy hajtóműből három rosszul működött az azokat vezérlő számítógépes program hibája miatt, és a pilóták már nem tehettek semmit, hogy megakadályozzák a repülőgép lezuhanását - ez áll az Airbus cég közleményében, amelyet az A400M típusú katonai szállítógép május 9-i, sevillai katasztrófájáról adott ki. A most közölt eredményeket a CITAAM nevű szervezet, a spanyol védelmi minisztérium légibaleseteket kivizsgáló bizottsága állapította meg.
A pilóták a tesztrepülésen részt vevő gép felszállása után röviddel azt észlelték, hogy a három hajtómű teljesítménye magas fokozaton beragadt. A hajtóművek először nem reagáltak, amikor a pilóták megpróbálták szabályozni azok teljesítményét. Azt csak úgy tudták visszavenni, hogy a gázkart leállítás fokozatba kapcsolták, de amikor ezután a teljesítményt növelni szerették volna, az ismét "lefagyott". A megállapítások megerősítik a feketedoboz adatai alapján korábban közölt véleményt. Marwan Lahoud, az Airbus stratégiai igazgatója azt mondta: rosszul telepítették a szoftvert a gép összeszerelésének utolsó szakaszában.
A bizottság szerdai jelentésében arra is kitért, hogy más hibát nem találtak a vizsgálat során. Az eredmények ismeretében az Airbus elrendelte a teljes flotta szoftvereinek felülvizsgálatát. Az Airbus A400M típusú katonai szállítógépe első próbarepülésekor zuhant le május 9-én Sevilla mellett, ahol a repülőgépgyártó cég összeszerelő üzeme működik. A fedélzeten hatan tartózkodtak, közülük négyen meghaltak, ketten súlyosan megsebesültek. Ebből a géptípusból eddig 12 darabot adtak át, amelyeket Franciaország, Németország, Törökország, Nagy-Britannia és Malajzia vásárolt meg. A lezuhant repülőgép a török légierőhöz került volna.