Berta Sándor
A minőségre építene a Firefox OS
A Mozilla olcsó telefonokat előtérbe helyező stratégiája eddig nem hozott túl sok sikert, ezért most megpróbálnak magasabb szinten versenyezni.
Úgy tűnik, az ultraolcsó, mindössze 25 dolláros készülékek nem versenyképesek. Az új stratégia fő pontjait Chris Beard, a Mozilla vezérigazgatója vázolta fel egy a munkatársaknak küldött e-mailben, amelynek a tárgya a Firefox jövője volt (Firefox OS in 2015 and Beyond). E szerint a jövőben a Firefox OS fejlesztése és az új Ignite kezdeményezés kapcsán továbbra is elsődleges szempont egy nyílt forráskódú, szabványokon alapuló, webes alkalmazásokat használó platform létrehozása lesz, amely ellenpólusa lehet az Android és az iOS operációs rendszereknek. Már nem az árral akarnak piacot szerezni, hanem fontos szempont lesz a minőség és a meggyőző felhasználói élmény, és a készítők az olcsó eszközök helyett inkább arra fókuszálnának, hogy minél több felhasználót és fejlesztőt érjenek el.
A saját platform azért is fontos, mert így nem fenyegeti a Mozillát az a veszély, hogy egyszerűen kizárják a versenyből. Az ilyen helyzetekre tökéletes példa az iOS, amelynél az Apple csak akkor tűri meg a külső fejlesztőktől származó böngészőket, ha azoknál a készítők az általa elérhetővé tett JavaScript- és renderelőmotorokat használják. Rövid távon azt is megfontolják, hogy integrálnak néhány fontos Android-alkalmazás kompatibilitási módját, ennek mikéntjéről azonban Beard nem árult el részleteket. A saját platform előnye továbbá, hogy az új szabványokat zökkenőmentesen lehet tesztelni valódi tartalmakkal és munkakörülmények között.
2015 első negyedévében 310 millió okostelefon kelt el a világban, mintegy 96 miliárd dollár értékben. A gyors bővülés ellenére a Mozillának nem lesz könnyű dolga, hiszen rengeteg egyéb cég (Microsoft, Ubuntu, Blackberry, stb.) is próbálkozik az iOS és az Android uralmának megtörésével, kevés sikerrel. Ehhez olyan ajánlattal kellene előállniuk, amiért megérné a felhasználóknak feladni a gazdagabb szoftverválaszték nyújtotta előnyöket.
A menedzser az új stratégia kapcsán példaként hozta fel a Firefoxot, amelynél nem lett volna elég csupán egy olcsó alternatívát keresni. Az embereket az győzte meg a váltásról, hogy egy minőségi böngészőt kaptak, amelyet egyszerűen lehetett kezelni, gyors, biztonságos és nyílt forráskódú volt, ráadásul a felbukkanó reklámablakok blokkolásával innovatívnak számított. Szerinte a Firefox OS akkor veheti fel eredményesen a harcot a vetélytársaival, ha minden fejlesztést átgondolnak és a lehető legjobb, egységes arculatot kínálnak a felhasználóknak. A jövőbeli fejlesztések alapjai azok az ötletek lehetnek, amelyeket a Firefox OS 3.0 számára fejlesztenek ki. Az új verziónál elsősorban a gyorsaság és a stabilitás lesz a lényeg. Az újítások között lesz, hogy javítanak a frissítési eljáráson és a webes alkalmazások offline is használhatók lesznek.
A stratégiaváltás kockázatos, hiszen a közép- és a felső kategória tele van Androidos ajánlatokkal, melyek ráadásul évről-évre egyre olcsóbbak lesznek. Habár az Androidos alkalmazások futtatása csábítóan hangzik, de ez egyben azt is jelenti, hogy erősebb hardver kell alá, ami megdrágítja a készüléket. A Google és az Apple sikeresen zárja be saját ökorendszerébe a felhasználókat: ha valaki vesz egy filmet az iTunesen akkor nem tudja megnézni Androidon, vagy a Chrome böngészővel több lehetőségünk van Google Docs dokumentumok szerkesztésénél, mint az Apple Safari böngészőjével. Váltáskor tehát minden egyes játékot és szoftvert újra meg kell vásárolni, és az adatok (üzenetek, fotók, videók, fitnessznapló) átvitele sem leányálom.
Úgy tűnik, az ultraolcsó, mindössze 25 dolláros készülékek nem versenyképesek. Az új stratégia fő pontjait Chris Beard, a Mozilla vezérigazgatója vázolta fel egy a munkatársaknak küldött e-mailben, amelynek a tárgya a Firefox jövője volt (Firefox OS in 2015 and Beyond). E szerint a jövőben a Firefox OS fejlesztése és az új Ignite kezdeményezés kapcsán továbbra is elsődleges szempont egy nyílt forráskódú, szabványokon alapuló, webes alkalmazásokat használó platform létrehozása lesz, amely ellenpólusa lehet az Android és az iOS operációs rendszereknek. Már nem az árral akarnak piacot szerezni, hanem fontos szempont lesz a minőség és a meggyőző felhasználói élmény, és a készítők az olcsó eszközök helyett inkább arra fókuszálnának, hogy minél több felhasználót és fejlesztőt érjenek el.
A saját platform azért is fontos, mert így nem fenyegeti a Mozillát az a veszély, hogy egyszerűen kizárják a versenyből. Az ilyen helyzetekre tökéletes példa az iOS, amelynél az Apple csak akkor tűri meg a külső fejlesztőktől származó böngészőket, ha azoknál a készítők az általa elérhetővé tett JavaScript- és renderelőmotorokat használják. Rövid távon azt is megfontolják, hogy integrálnak néhány fontos Android-alkalmazás kompatibilitási módját, ennek mikéntjéről azonban Beard nem árult el részleteket. A saját platform előnye továbbá, hogy az új szabványokat zökkenőmentesen lehet tesztelni valódi tartalmakkal és munkakörülmények között.
2015 első negyedévében 310 millió okostelefon kelt el a világban, mintegy 96 miliárd dollár értékben. A gyors bővülés ellenére a Mozillának nem lesz könnyű dolga, hiszen rengeteg egyéb cég (Microsoft, Ubuntu, Blackberry, stb.) is próbálkozik az iOS és az Android uralmának megtörésével, kevés sikerrel. Ehhez olyan ajánlattal kellene előállniuk, amiért megérné a felhasználóknak feladni a gazdagabb szoftverválaszték nyújtotta előnyöket.
A menedzser az új stratégia kapcsán példaként hozta fel a Firefoxot, amelynél nem lett volna elég csupán egy olcsó alternatívát keresni. Az embereket az győzte meg a váltásról, hogy egy minőségi böngészőt kaptak, amelyet egyszerűen lehetett kezelni, gyors, biztonságos és nyílt forráskódú volt, ráadásul a felbukkanó reklámablakok blokkolásával innovatívnak számított. Szerinte a Firefox OS akkor veheti fel eredményesen a harcot a vetélytársaival, ha minden fejlesztést átgondolnak és a lehető legjobb, egységes arculatot kínálnak a felhasználóknak. A jövőbeli fejlesztések alapjai azok az ötletek lehetnek, amelyeket a Firefox OS 3.0 számára fejlesztenek ki. Az új verziónál elsősorban a gyorsaság és a stabilitás lesz a lényeg. Az újítások között lesz, hogy javítanak a frissítési eljáráson és a webes alkalmazások offline is használhatók lesznek.
A stratégiaváltás kockázatos, hiszen a közép- és a felső kategória tele van Androidos ajánlatokkal, melyek ráadásul évről-évre egyre olcsóbbak lesznek. Habár az Androidos alkalmazások futtatása csábítóan hangzik, de ez egyben azt is jelenti, hogy erősebb hardver kell alá, ami megdrágítja a készüléket. A Google és az Apple sikeresen zárja be saját ökorendszerébe a felhasználókat: ha valaki vesz egy filmet az iTunesen akkor nem tudja megnézni Androidon, vagy a Chrome böngészővel több lehetőségünk van Google Docs dokumentumok szerkesztésénél, mint az Apple Safari böngészőjével. Váltáskor tehát minden egyes játékot és szoftvert újra meg kell vásárolni, és az adatok (üzenetek, fotók, videók, fitnessznapló) átvitele sem leányálom.