Berta Sándor
Eltűnőben a Google Glass körüli kezdeti eufória
A különleges szemüveg nem csupán lenyűgözi, hanem egyre inkább megosztja az embereket.
A Google Glass első prototípusait néhány fejlesztő és kiválasztott már tavaly áprilisban kipróbálhatta. Azóta több mint egy év telt el, ez pedig rendkívül sok idő az IT-ágazatban. A hatás nem maradt el, egyre többen ábrándulnak ki az eszközből. Jeff Jarvis New York-i médiaprofesszor például korábban még a készülék rajongója volt, most viszont már feleslegesnek és "kolosszális pénzpazarlásnak" tartja. Robert Scoble, a Szilícium-völgy legismertebb bloggere is megváltoztatta a véleményét. Míg régebben még a zuhanyzáskor sem vette le a szemüveget, addig most már koránt sincs annyira elragadtatva tőle.
Az elmúlt hónapokban számos olyan eset volt, ami rámutatott arra, hogy a Google Glass fogadtatása közel sem lesz csak pozitív. Januárban az egyik amerikai moziban került gondba egy Google Glass-használó, majd harc indult az eszköz vezetés közbeni betiltása ellen. Április közepén pedig támadás ért egy tesztelőt. A háttérben az áll, hogy sokan féltik a magánéletüket és attól tartanak, hogy a készülék felvételt készíthet róluk. A másik probléma a Google romló imázsa: az óriáscég a világot akarta jobbá tenni, de mostanra egyre több támadás éri és sokak szemében egy arrogáns módon fellépő megakonszernné vált. Nyilván az összkép sokkal árnyaltabb, de rámutat arra, hogy mennyire nehéz a Google helyzete.
Az egész szituáció leginkább a mobiltelefonok megjelenésének időszakára hasonlít. Az 1990-es évek elején a mobilt sem fogadták az emberek osztatlan örömmel, de lassan mégis elterjedt. A kérdés az, hogy a társaság a szemüvegek eladása mellett miből jutna még bevételekhez. Az alkalmazások értékesítése kézenfekvő megoldás, de az csupán korlátozott forrást jelentene. A reklámok - legalábbis a ma ismert formájukban - szóba sem jöhetnek, hiszen ki tekintene meg miniatűr hirdetéseket a szeme elé kivetítve? Ennek ellenére a Google Glass sikertörténet lehet, s erről mindenekelőtt a vállalatok gondoskodhatnak, amik a különleges szemüveg fő megrendelőjévé válhatnak.
A Google Glass első prototípusait néhány fejlesztő és kiválasztott már tavaly áprilisban kipróbálhatta. Azóta több mint egy év telt el, ez pedig rendkívül sok idő az IT-ágazatban. A hatás nem maradt el, egyre többen ábrándulnak ki az eszközből. Jeff Jarvis New York-i médiaprofesszor például korábban még a készülék rajongója volt, most viszont már feleslegesnek és "kolosszális pénzpazarlásnak" tartja. Robert Scoble, a Szilícium-völgy legismertebb bloggere is megváltoztatta a véleményét. Míg régebben még a zuhanyzáskor sem vette le a szemüveget, addig most már koránt sincs annyira elragadtatva tőle.
Az elmúlt hónapokban számos olyan eset volt, ami rámutatott arra, hogy a Google Glass fogadtatása közel sem lesz csak pozitív. Januárban az egyik amerikai moziban került gondba egy Google Glass-használó, majd harc indult az eszköz vezetés közbeni betiltása ellen. Április közepén pedig támadás ért egy tesztelőt. A háttérben az áll, hogy sokan féltik a magánéletüket és attól tartanak, hogy a készülék felvételt készíthet róluk. A másik probléma a Google romló imázsa: az óriáscég a világot akarta jobbá tenni, de mostanra egyre több támadás éri és sokak szemében egy arrogáns módon fellépő megakonszernné vált. Nyilván az összkép sokkal árnyaltabb, de rámutat arra, hogy mennyire nehéz a Google helyzete.
Az egész szituáció leginkább a mobiltelefonok megjelenésének időszakára hasonlít. Az 1990-es évek elején a mobilt sem fogadták az emberek osztatlan örömmel, de lassan mégis elterjedt. A kérdés az, hogy a társaság a szemüvegek eladása mellett miből jutna még bevételekhez. Az alkalmazások értékesítése kézenfekvő megoldás, de az csupán korlátozott forrást jelentene. A reklámok - legalábbis a ma ismert formájukban - szóba sem jöhetnek, hiszen ki tekintene meg miniatűr hirdetéseket a szeme elé kivetítve? Ennek ellenére a Google Glass sikertörténet lehet, s erről mindenekelőtt a vállalatok gondoskodhatnak, amik a különleges szemüveg fő megrendelőjévé válhatnak.