Berta Sándor
USA - búcsú az internetsemlegességtől?
Az internetezők megszokták, hogy bárhonnan korlátlanul elérhetnek bármely tartalmat. Nos, pont ez szűnhet meg hamarosan a tengerentúlon.
A The Wall Street Journal és a The New York Timesegybehangzó értesülései alapján az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Kommunikációs Bizottsága (FCC) lehetővé akarja tenni a szolgáltatóknak, hogy bizonyos online tartalmakat felárért továbbíthassanak a hálózataikban. Tom Wheeler, az FCC vezetője ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az új szabályozás elfogadása és bevezetése nem jelent alapvető eltérést az internetsemlegességtől, amelynek értelmében minden adatcsomagot egyenlő feltételek mellett kell továbbítani az online világban. A szakember igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy továbbra sem kerül majd sor az egyes tartalmak diszkriminálására.
Az új tervezet szerint a szolgáltatóknak lehetőségük lenne két vagy több cég közül az egyik adatcsomagjait előnyben részesíteni, egészen addig, amíg az ezzel kapcsolatos megállapodások kereskedelmi szempontból ésszerű alapokon nyugszanak. Az elképzelés felháborodást váltott ki. Michael Weinberg, a Public Knowledge Project, nevű kutatási és szoftverfejlesztési kezdeményezés alelnöke kifejtette: az új szabvány lehetővé teszi majd az internetszolgáltatóknak, hogy belépőjegyet követeljenek a világhálós innovációkért.
Az FCC nehéz helyzetben van, hiszen egyrészt biztosítani akarja, hogy a világháló annyira nyitott maradjon, amennyire csak lehetséges, viszont szembesülnie kellett a szolgáltatók új üzleti modellekre vonatkozó igényeivel is. A tervezetet bírálók úgy vélik, egyes cégek előnyben részesítése akaratlanul is diszkriminációhoz fog vezetni, továbbá megnyithatja az ajtót az Apple és más társaságok új termékei előtt. (Március végén derült ki, hogy a kaliforniai vállalat már tárgyal a Comcasttal és hamarosan elindíthatja a televízió streaming-ajánlatát.)
Amennyiben elfogadják az új szabályozást, úgy a felhasználók a mindennapi internetezésük közben egy ideig semmilyen változást sem fognak tapasztalni, hosszú távon azonban változhat a helyzet és a nagy internetszolgáltatók lehetnek az igazi nyertesek, hiszen a kasszához kérhetik nem csupán a tartalomszolgáltatókat, de az ügyfeleiket is. Az olyan óriáscégek, mint a Google és a Netflix profitálhatnak a dologból és némi pénzért cserébe biztosíthatják, hogy a tartalmaik és a szolgáltatásaik minden körülmények között zökkenőmentesen elérhetők legyenek. A kisebb vállalkozások esetében már közel sem lenne rózsás a helyzet. Az internetszolgáltatók mindenesetre plusz bevételekhez jutnának, amiket a hálózatfejlesztésre fordítanának.
A The Wall Street Journal és a The New York Timesegybehangzó értesülései alapján az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Kommunikációs Bizottsága (FCC) lehetővé akarja tenni a szolgáltatóknak, hogy bizonyos online tartalmakat felárért továbbíthassanak a hálózataikban. Tom Wheeler, az FCC vezetője ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az új szabályozás elfogadása és bevezetése nem jelent alapvető eltérést az internetsemlegességtől, amelynek értelmében minden adatcsomagot egyenlő feltételek mellett kell továbbítani az online világban. A szakember igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy továbbra sem kerül majd sor az egyes tartalmak diszkriminálására.
Az új tervezet szerint a szolgáltatóknak lehetőségük lenne két vagy több cég közül az egyik adatcsomagjait előnyben részesíteni, egészen addig, amíg az ezzel kapcsolatos megállapodások kereskedelmi szempontból ésszerű alapokon nyugszanak. Az elképzelés felháborodást váltott ki. Michael Weinberg, a Public Knowledge Project, nevű kutatási és szoftverfejlesztési kezdeményezés alelnöke kifejtette: az új szabvány lehetővé teszi majd az internetszolgáltatóknak, hogy belépőjegyet követeljenek a világhálós innovációkért.
Az FCC nehéz helyzetben van, hiszen egyrészt biztosítani akarja, hogy a világháló annyira nyitott maradjon, amennyire csak lehetséges, viszont szembesülnie kellett a szolgáltatók új üzleti modellekre vonatkozó igényeivel is. A tervezetet bírálók úgy vélik, egyes cégek előnyben részesítése akaratlanul is diszkriminációhoz fog vezetni, továbbá megnyithatja az ajtót az Apple és más társaságok új termékei előtt. (Március végén derült ki, hogy a kaliforniai vállalat már tárgyal a Comcasttal és hamarosan elindíthatja a televízió streaming-ajánlatát.)
Amennyiben elfogadják az új szabályozást, úgy a felhasználók a mindennapi internetezésük közben egy ideig semmilyen változást sem fognak tapasztalni, hosszú távon azonban változhat a helyzet és a nagy internetszolgáltatók lehetnek az igazi nyertesek, hiszen a kasszához kérhetik nem csupán a tartalomszolgáltatókat, de az ügyfeleiket is. Az olyan óriáscégek, mint a Google és a Netflix profitálhatnak a dologból és némi pénzért cserébe biztosíthatják, hogy a tartalmaik és a szolgáltatásaik minden körülmények között zökkenőmentesen elérhetők legyenek. A kisebb vállalkozások esetében már közel sem lenne rózsás a helyzet. Az internetszolgáltatók mindenesetre plusz bevételekhez jutnának, amiket a hálózatfejlesztésre fordítanának.