SG.hu
Gyorsabban visszakaphatjuk online vásárláskor a pénzünket
Új 3D-s tévét vett az interneten keresztül, de sosem kapta meg a készüléket? Kifizette a külföldi eladót, és hibás cikket kapott? Aggodalomra semmi ok, a jövőben alacsony költségek mellett igényelhetjük vissza a pénzt.
Egy portugál illatszer-kereskedő átalakította boltját, és ehhez 8000 euróért járólapot rendelt egy spanyol vállalkozástól. A szállítást követően a kisvállalkozó kifizette az ellenértéket, ám amikor megkezdődött az átalakítás, kiderült, hogy a járólapok fele görbe, azaz használhatatlan. Szintén megtörtént eset, hogy egy osztrák fogyasztó síruhákat rendelt egy német weboldalról. 1800 eurót fizetett ki előre, banki átutalással. A kereskedő azonban sosem szállította le a ruhákat, és a vételárat sem térítette vissza. A fogyasztó ezért megindította a kis értékű követelések európai eljárását. Az illetékes osztrák bíróság Linzben a fogyasztó számára kedvező ítéletet hozott, amelyet a charlottenburgi német hatóságok végrehajtottak. A fogyasztó ezt követően visszakapta a vételárat.
A fenti sikertörténetek ellenére akadnak problémák a jogérvényesítésben, éppen ezért az Európai Bizottság javaslatot nyújtott be a határokon átnyúló kis értékű követelések ügyében. Az Unióban 2007 óta működik a viszonylag csekély értékű összegekről szóló polgári és kereskedelmi jogviták rendezésének egyszerű módszere, a kis értékű követelések európai eljárása. A 2009 óta alkalmazott eljárás a jogviták költségét akár 40%-kal, időtartamát pedig 2 év 5 hónapról átlagosan 5 hónapra csökkentette. A Bizottság most olcsóbbá és a fogyasztók és kisvállalkozások számára használhatóbbá teszi az eljárást. A legfőbb változtatás, hogy a jelenlegi 2000 euró helyett a jövőben 10 000 euró értékig lesz alkalmazható az eljárás a javaslat elfogadása esetén. A módosítás nagy nyertesei a kisvállalkozások - jelenleg ugyanis csak követeléseik 20%-a esik a 2000 eurós küszöbön belülre.
Szintén változás, hogy kitágul a "határokon átnyúló" ügy definíciója - eddig egy másik tagállam határ menti övezetében bekövetkezett autóbaleset vagy egy üdülőingatlan bérleti szerződése nem tartozott az eljárás hatálya alá. A követelés összegének 10 százalékában maximálják a bírósági költségeket, és a minimális díj nem lehet magasabb 35 eurónál. A javaslat lehetővé teszi ezen költség hitelkártyával történő, online térítését. Az új szabályok nyomán a felperesek online is kezdeményezhetik az eljárást: az e-mail a felek közötti kommunikáció jogilag érvényes eszköze lesz, és a szóbeli meghallgatások szükség esetén bármikor történhetnek telekonferencia vagy videokonferencia formájában.
A változtatások indokoltak, hiszen egy közelmúltban végzett Eurobarométer felmérés során a válaszadók egyharmada jelezte, hogy inkább hajlana a kereset benyújtására, ha az eljárások lefolytathatók volnának kizárólag írásban, anélkül, hogy szükség lenne a bíróság előtti személyes megjelenésre. A módosítások másrészt a vállalkozások igényeit is figyelembe veszik: egy nyilvános konzultáció során és az Eurobarométer felmérésben a vállalkozások 45%-a nyilatkozta, hogy azért nem fordul bírósághoz, mert az eljárás költségei aránytalanul magasak a követelés nagyságához képest.
Egy portugál illatszer-kereskedő átalakította boltját, és ehhez 8000 euróért járólapot rendelt egy spanyol vállalkozástól. A szállítást követően a kisvállalkozó kifizette az ellenértéket, ám amikor megkezdődött az átalakítás, kiderült, hogy a járólapok fele görbe, azaz használhatatlan. Szintén megtörtént eset, hogy egy osztrák fogyasztó síruhákat rendelt egy német weboldalról. 1800 eurót fizetett ki előre, banki átutalással. A kereskedő azonban sosem szállította le a ruhákat, és a vételárat sem térítette vissza. A fogyasztó ezért megindította a kis értékű követelések európai eljárását. Az illetékes osztrák bíróság Linzben a fogyasztó számára kedvező ítéletet hozott, amelyet a charlottenburgi német hatóságok végrehajtottak. A fogyasztó ezt követően visszakapta a vételárat.
A fenti sikertörténetek ellenére akadnak problémák a jogérvényesítésben, éppen ezért az Európai Bizottság javaslatot nyújtott be a határokon átnyúló kis értékű követelések ügyében. Az Unióban 2007 óta működik a viszonylag csekély értékű összegekről szóló polgári és kereskedelmi jogviták rendezésének egyszerű módszere, a kis értékű követelések európai eljárása. A 2009 óta alkalmazott eljárás a jogviták költségét akár 40%-kal, időtartamát pedig 2 év 5 hónapról átlagosan 5 hónapra csökkentette. A Bizottság most olcsóbbá és a fogyasztók és kisvállalkozások számára használhatóbbá teszi az eljárást. A legfőbb változtatás, hogy a jelenlegi 2000 euró helyett a jövőben 10 000 euró értékig lesz alkalmazható az eljárás a javaslat elfogadása esetén. A módosítás nagy nyertesei a kisvállalkozások - jelenleg ugyanis csak követeléseik 20%-a esik a 2000 eurós küszöbön belülre.
Szintén változás, hogy kitágul a "határokon átnyúló" ügy definíciója - eddig egy másik tagállam határ menti övezetében bekövetkezett autóbaleset vagy egy üdülőingatlan bérleti szerződése nem tartozott az eljárás hatálya alá. A követelés összegének 10 százalékában maximálják a bírósági költségeket, és a minimális díj nem lehet magasabb 35 eurónál. A javaslat lehetővé teszi ezen költség hitelkártyával történő, online térítését. Az új szabályok nyomán a felperesek online is kezdeményezhetik az eljárást: az e-mail a felek közötti kommunikáció jogilag érvényes eszköze lesz, és a szóbeli meghallgatások szükség esetén bármikor történhetnek telekonferencia vagy videokonferencia formájában.
A változtatások indokoltak, hiszen egy közelmúltban végzett Eurobarométer felmérés során a válaszadók egyharmada jelezte, hogy inkább hajlana a kereset benyújtására, ha az eljárások lefolytathatók volnának kizárólag írásban, anélkül, hogy szükség lenne a bíróság előtti személyes megjelenésre. A módosítások másrészt a vállalkozások igényeit is figyelembe veszik: egy nyilvános konzultáció során és az Eurobarométer felmérésben a vállalkozások 45%-a nyilatkozta, hogy azért nem fordul bírósághoz, mert az eljárás költségei aránytalanul magasak a követelés nagyságához képest.