SG.hu
Megtévesztette a fogyasztókat a Magyar Telekom
A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a Magyar Telekom megtévesztette a fogyasztókat a kedvezményes áron elérhető földgázszolgáltatása népszerűsítése során. A hivatal ezért 20.000.000 Ft bírságot szabott ki a vállalkozásra.
A szervezet közleménye szerint a vállalkozás 2011. szeptember 1. és 2012. augusztus 31. között 5%-os Energia Start és 8%-os Extra díjkedvezményt ígért a lakossági gázszolgáltatása díjából különböző reklámeszközökön. A kedvezmény igénybe vételének feltétele volt, hogy a fogyasztó előfizetője legyen valamely T-Home hírközlési szolgáltatásnak is, valamint a vizsgált időszak egy részében az is, hogy a telefonszolgáltatásra a fogyasztó hűségidőt vállaljon 12 hónapra. A reklámokban meghatározott összegű (pl. "éves szinten elérhető megtakarítás: 16.400 Ft") megtakarítási lehetőségeket mutatott be, ugyanakkor a hirdetett mértékű kedvezményeket a vizsgált időszakban szerződött ügyfelei csak 2012. augusztus 31-ig vehették igénybe, mivel 2012. szeptember 1-jétől megváltozott a vállalkozás Kedvezményszabályzata.
Ezt követően az 5%-os Energia Start kedvezmény 3%-ra, a 8%-os Extra pedig 5%-ra csökkent. A változás következtében a fogyasztók a várhatónál rövidebb ideig, illetve kisebb mértékben juthattak hozzá a korábban hosszabb ideje népszerűsített kedvezményekhez. A fogyasztók számára nem derült ki a reklámeszközök üzeneteiből, hogy a kedvezmény mértékek változhatnak, valamint pl. a vállalkozás honlapján elérhető kalkulációs lehetőségek is éves szinten számították ki az elérhető kedvezmények mértékét. Az elérhető kedvezmények módosításával lehetetlenné vált az ígért megtakarítás elérése azon fogyasztók számára, akik a szerződéses feltételek módosítása előtt 1-3 hónappal jelezték szolgáltató-váltási szándékukat a kampány hatására.
A magatartás vizsgálata során a Gazdasági Versenyhivatal figyelemmel volt a piaci folyamatokra, az érintett piac jellemzőire, így többek között a fogyasztói szokásokra, valamint a piaci ismeretek és tapasztalatok alacsony fokára is. A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a Magyar Telekom tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a fenti magatartásával, ezért 20.000.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást. A bírság meghatározásánál enyhítő körülmény volt, hogy a vállalkozás jelenleg az egyetlen, a lakosság számára elérhető alternatív piaci szereplő, illetve, hogy a kedvezmények mértékének csökkenése ellenére a fogyasztók még így is kedvezőbb díjat fizetnek az egyetemes szolgáltatói díjnál. Súlyosító körülményként értékelte ugyanakkor a GVH, hogy a vállalkozás ellen többször folyt már eljárás - ugyan nem ezen a piacon - a fogyasztók megtévesztése miatt, valamint azt, hogy a kampánya a fogyasztók széles köréhez eljutott.
A szervezet közleménye szerint a vállalkozás 2011. szeptember 1. és 2012. augusztus 31. között 5%-os Energia Start és 8%-os Extra díjkedvezményt ígért a lakossági gázszolgáltatása díjából különböző reklámeszközökön. A kedvezmény igénybe vételének feltétele volt, hogy a fogyasztó előfizetője legyen valamely T-Home hírközlési szolgáltatásnak is, valamint a vizsgált időszak egy részében az is, hogy a telefonszolgáltatásra a fogyasztó hűségidőt vállaljon 12 hónapra. A reklámokban meghatározott összegű (pl. "éves szinten elérhető megtakarítás: 16.400 Ft") megtakarítási lehetőségeket mutatott be, ugyanakkor a hirdetett mértékű kedvezményeket a vizsgált időszakban szerződött ügyfelei csak 2012. augusztus 31-ig vehették igénybe, mivel 2012. szeptember 1-jétől megváltozott a vállalkozás Kedvezményszabályzata.
Ezt követően az 5%-os Energia Start kedvezmény 3%-ra, a 8%-os Extra pedig 5%-ra csökkent. A változás következtében a fogyasztók a várhatónál rövidebb ideig, illetve kisebb mértékben juthattak hozzá a korábban hosszabb ideje népszerűsített kedvezményekhez. A fogyasztók számára nem derült ki a reklámeszközök üzeneteiből, hogy a kedvezmény mértékek változhatnak, valamint pl. a vállalkozás honlapján elérhető kalkulációs lehetőségek is éves szinten számították ki az elérhető kedvezmények mértékét. Az elérhető kedvezmények módosításával lehetetlenné vált az ígért megtakarítás elérése azon fogyasztók számára, akik a szerződéses feltételek módosítása előtt 1-3 hónappal jelezték szolgáltató-váltási szándékukat a kampány hatására.
A magatartás vizsgálata során a Gazdasági Versenyhivatal figyelemmel volt a piaci folyamatokra, az érintett piac jellemzőire, így többek között a fogyasztói szokásokra, valamint a piaci ismeretek és tapasztalatok alacsony fokára is. A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a Magyar Telekom tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a fenti magatartásával, ezért 20.000.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást. A bírság meghatározásánál enyhítő körülmény volt, hogy a vállalkozás jelenleg az egyetlen, a lakosság számára elérhető alternatív piaci szereplő, illetve, hogy a kedvezmények mértékének csökkenése ellenére a fogyasztók még így is kedvezőbb díjat fizetnek az egyetemes szolgáltatói díjnál. Súlyosító körülményként értékelte ugyanakkor a GVH, hogy a vállalkozás ellen többször folyt már eljárás - ugyan nem ezen a piacon - a fogyasztók megtévesztése miatt, valamint azt, hogy a kampánya a fogyasztók széles köréhez eljutott.