Szekeres Viktor

Miért égnek be egymás után az akciósztárok?

Jason Statham megbukott, Schwarzenegger még nagyobbat bukott, de a legnagyobb bukás Stallonének jutott. És már Bruce Willis sem az igazi.

Ha egyet nézhetnél meg, melyik lenne az?
  • A Svarci-film.
  • A Stallone-film.
  • A Statham-mozi.
  • The Rock filmje.
  • A Die Hard 5.
Ej, pedig mekkora volt az örömujjongás az akciófilmek szerelmeseinek körében, amikor Arnold Schwarzenegger bejelentette, hogy visszatér Hollywoodban - még a hatalmas bukásait is elfeledte neki a közönség. És akkor is örültünk, amikor megérkezett új filmjének első előzetese. Azonban kiderült, hogy manapság a mozizók már nem feltétlenül vevők az olyan akciófilmekre, melyekre nem költenek 100 millió dollárt, s melyekben nincsenek számítógépes animációk. Csak akkor, ha mondjuk folytatásról vagy feldolgozásról van szó, mint A Bourne-hagyaték esetében. Illetve ha a filmhez kapcsolódik egy marketinges kunszt, amivel sokakat be lehet terelni a multiplexekbe. (Ilyen volt például a The Expendables - A feláldozhatók, amelyben a színészek neve bőven elég volt a közönségnek, hogy megváltsa a jegyét. Az ilyet szeretik a stúdiók.)


Azonban amíg sok színész képes eladni egy filmet, úgy tűnik, hogy egy nem nagyon csinál nyarat. Legalábbis év elején ez bizonyosodott be, hiszen pár hét alatt öt akciófilmes ikon is előrukkolt egy-egy főszereppel. A sort Arnold Schwarzenegger nyitotta, aki Az erőnek erejével (The Last Stand) című filmmel próbálkozott. Amerikában ez azonban csak 6,2 millió dollár bevételt hozott a nyitóhétvégéjén, ami édeskevés - főleg az akkori hétvégén első helyezett premierfilmhez képest, mely 28 milliós startot produkált. A film bevételei olyan nagy mértékben csökkentek, hogy Amerikában még mindig nem ért el 12 millió dollárig, vagyis ottani összbevételének több mint felét az első három napján hozta össze. (Nemzetközileg egy fokkal jobb a helyzet, Amerika határain kívülről már majdnem 16 millió dollár bevétel folyt be.)

Gondoltuk, hogy majd Jason Statham megmenti a műfaj becsületét. Illetve..., dehogy gondoltuk, hiszen az angol színész saját filmjei szinte mindig alacsony bevételt produkálnak, s bizony a Parker sem lógott ki a sorból. Statham meglepetésre azért jobban érdekelte a közönséget, mint Schwarzenegger, de filmjének 7 millió dolláros amerikai nyitánya sem nagy eresztés, még akkor sem, ha azóta 17 milliónál jár, s azt még nem tudni, hogy nemzetközileg mire lesz képes. (A magyar premierre jövő héten csütörtökön kerül sor.)


Gondoltuk, hogy majd Sylvester Stallone megmenti a műfaj becsületét. Illetve..., dehogy gondoltuk, hiszen a színész legjobb nyitóhétvégéje a The Ependables előtt nem folytatásfilm esetében mindössze 16 milliós volt (Cliffhanger). De ettől még bíztunk abban, hogy a Bullet to the Head nem a legendás Stallone-bukták nyomvonalán indul el. Ismét csak csalódnunk kellett, hiszen a képregény-adaptáció még az előbb említett két filmnél is gyengébben teljesített, 4,5 millió dollárt produkált bemutatója első három napján, s jelenleg 9,3 milliónál tart Amerikában.

Gondoltuk, hogy majd Bruce Willis megmenti a műfaj becsületét. Illetve..., dehogy gondoltuk, tudtuk. Hiszen a Die Hard - Drágább, mint az életed sikere egy szintig borítékolva volt, a filmet eladta a franchise címe. Így abban reménykedtünk, hogy durran egy nagyot a tavalyi James Bond-mozihoz hasonlóan. Persze nem akkora durranásban reménykedtünk, de voltak előrejelzések, melyek akár 40-50 milliós startot jövendöltek a filmnek, s azt is, hogy jobban fog teljesíteni, mint a negyedik epizód. Nos, nem teljesített jobban. A nyitó hétvégén még 25 millió dollár sem folyt be (Willis ennyit majdnem produkált a nem folytatásfilm RED esetében is), s bár a film már 41 milliónál tart, sokak szerint már búcsút inthet a 100 milliós határnak. (De legalább a Die Hard 5 a folytatásokért jobban rajongó, Amerikán kívüli piacon nem szerepel ennyire közepesen, nemzetközileg már 80 millió dollár folyt be.)


Felkészül Dwayne Johnson? Az akciósztáros inváziót ezen a hétvégén The Rock fogja lezárni a drámába hajló Csapdával (Snitch), mely az előrejelzések alapján, ha minden jól alakul, produkálhat egy 10 millió dollár nyitóhétvégét, mellyel az említett akcióhősök zömét le is pipálná az egykori pankrátor. Ezután egyébként kicsit szusszanhatunk, majd március végén előbb Gerard Butler fog akciózni az Olympus Hass Fallenben, majd pedig The Rock és Bruce Willis együtt tűnik fel a G.I. Joe: Megtorlásban. Utána pedig május végén jön a jelen legsikeresebb akciófilmes sorozatának új epizódja, a Halálos iramban 6 - újabb példa arra, hogy a folytatások sokkal népszerűbbek, mint az eredeti filmek.

Érdekesség egyébként, hogy egyik film bukása sem szörnyű minőségével magyarázható. Az IMDb alapján például az Erőnek erejével 7.0 ponton áll, de a Parker és a Bullet to the Head is 6/10 fölött, mindössze a Die Hard 5 gyengébb ennél. A kritikusoknál hasonló a helyzet: a RottenTomatoes kritikaösszesítő oldalán Schwarzenegger filmje több pozitív vélemény kapott, mint negatívat (59%), de Stallone (48%) és Statham (38%) sem áll olyan rosszul, mint Willis (16%). Majdnem száz kritika után The Rock filmje, a Csapda 51%-ot ért el.


És most lehet megtenni a téteket, hogy a szeptember 27-én mozikba kerülő The Tomb, melyben Stallone és Schwarzenegger együtt játszik, vajon mennyire lesz sikeres, hogy a The Ependables vagy a saját filmek útján indul-e el bevétel tekintetében. Az mindenesetre nem túl biztató, hogy nem lett nyári film a produkcióból, helyette inkább az év leggyengébb hónapjában kerül bemutatásra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Csacsis #26
    Igen. Elég uncsi. Ezért írtam, hogy végig kell tudni ülni. :Ð
  • Fratello #25
    A Watchmen valami megdöbbentően unalmas film lett, húsz perc után az arcomat kapartam hogy "ÚRISTEN, TÖRTÉNJEN MÁR VALAMI, VAGY LEGALÁBB HAGYJÁK ABBA VÉGRE A KARAKTEREK EZT AZ ISTENVERTE SZENVEDÉST!!!"...
    (Az sem tett jót hogy a film előtt fejeztem be az alapjául szolgáló képregényt, és az valami zseniális mestermunka...)

    Ez a film a legjobb példája annak hogy ami működik képregényben (és dráma, nem akció), az néha teljesen félresiklik a vásznon...

    Ellenpéldák: Batman - Year One, illetve The Dark Knight Returns, amik ugyan animációs filmek, de tökéletesen sikerült vászonra vinniük az erdeti mű mondanivalóját.
    (Milyen érdekes hogy mindkét képregényt az a Frank Miller írta, akit Alan Moore-al, a Watchmen írójával együtt emlegetnek úgy hogy „az első példányai … egy újfajta képregénynek …a fejlődés első állomása, mely a szuperhősöket a fantáziából az irodalomba emeli át.”)
  • Csacsis #24
    Watchman mindenkinek kötelező! De hozzá kell tenni, hogy qva nehéz végigülni. NAgyon jó a film rendezői változata, de birni kell, nem szabad lekapcsolni, minden részlete fontos. Nagy a csatt a végén. :)
    Die hard nem Willis miatt bukós, hanem a silány, kidolgozatlan akciójelenetekért és a történet megvalósításáért. Az alapelgondolás jó volt, a kivitelezés pocsék.
  • Vidra52 #23
    Egyet értek veled! Megnéztem a Die Hard 5-öt és nem nem tetszett! Ez nem Willis hibája volt, mert ő azt tette amit elvártak tőle, ergo a forgatókönyvírót, rendezőt, operatőrt kellene beutalni a levesbe!
  • netperformer #22
    Miért égnek be egymás után az akciósztárok?

    Szerintem ezek az "akciósztárok" sohasem voltak olyan jók, mint ahogyan az emberek többsége hiszi. Egy jó filmhez rengeteg minden kell, nem csak a színész, mégis a színészeket éltetik egy jó végeredmény sikereként, pedig lehet egy jött ment színésszel is ugyanolyan sikeres lett volna a produkció. Elhasalnak a színészek, ha nincs mögöttük a jó gárda.

    Bruce Willis esete szépen alá is támasztja az állításom. A Looperben jól szerepel a Die Hardba meg nem. Lehet nem is a fizetett bábokkal kéne foglalkozni, hanem a rendezőkkel, zeneszerzőkkel, operatőrökkel, stb.
  • gombabácsi #21
    a watchmennek semmi köze az averngers, iron man meg hasonlóan gagyarék filmecskékhez
  • nlght #20
    a tégla copy-paste, nem sorolnám ide... vannak benne jelenetek amiket 1:1-ben átvett az eredeti hong-kongi filmből, egy copy-paste miatt ne istenítsük még scorsese-t se...
  • nlght #19
    a legnagyobb bukás stallone-é???? akkor nicholas cage a pokol legmélyebb bugyráig bukott... (az utóbbi éveket figyelembe véve)

    egyébként egyet értek azokkal akik azt mondják hogy:
    elsősorban a forgatókönyvek hibája
    másodsorban a rendezőé
    harmadrészt a színészeké (mert amúgy sem a mimikájuk széles tárházáról híresek ezek az akciósztárok, hanem a badass nézésért és a köréjük nőtt legenda imázsért)
  • lambda5 #18
    A szuperhős filmeknek is van egy másik, gondolatébresztő kategóriája... például a Watchmen.
    Szerintem...
  • Razieel #17
    miért? mert szarok a karakterek, béna a történet, nem fog meg semmi...

    a ponyvaregény százmilliókból készült? a driver milliókból készült? a A hatalom árnyékában? a tégla? a blöff?