Szekeres Viktor
Meglepő február vár minket a mozikban
Általában február szokott az év egyik legerősebb mozis hónapja lenni itthon, idén viszont nem ez a helyzet. Érkezik pár alapfilm, de egyébként...
Hányszor voltál moziban januárban?
Már megszokhattuk, hogy az év első hónapjai mozifilmes szempontból igencsak erősek Magyarországon. Mindez azért van, mert azok a díjszezonra gyártott művek, amiket Amerikában decemberben mutatnak be, hozzánk általában kisebb-nagyobb csúszással érkeznek meg. Tavaly és tavalyelőtt rettenetesen erős februárunk volt, az éves toplista több előkelő helyezettje is innen került elő, lásd: Utódok, A némafilmes, Beszélnünk kell Kevinről, Ördögsziget, A szégyentelen. Idén azonban első blikkre meglepően gyengének tűnik az év második hónapjának kínálata.
Talán ebben az is szerepet játszik, hogy mindössze négy mozis hét kezdődik a hónapban, és február első csütörtökje négy, a második pedig csak három premierfilmet hoz el. Február hetedikétől két nagyobb közönségfilm tarthat igényt a nézők figyelmére, egyrészt a Boszorkányvadászok (Hansel & Gretel: Witch Hunters) című akciófilmes meseadaptáció Jancsi és Juliska történetéből, másrészt pedig érkezik a Megtört város (Broken City) Mark Wahlberg és Russell Crowe főszereplésével. Előzetesen egyikből sem lehet kinézni a nagyobb sikert, de okozott már máskor is meglepetéseket a hazai közönség. Ezek mellett még láthatjuk az előzetesen Oscarra tervezett, de rosszul elsült Hitchcock (Hitchcock) című életrajzi filmet, valamint a Dakota Fanning főszereplésével készült angol Most jó-t (Now Is Good), mely egy leukémiás tinilányról szól.
Február 14-től a futószalagon érkező folytatásfilmek rajongói örülhetnek, a többieket vélhetően hidegen fogja hagyni az ikszedik Die Hard-rókabőr, a Die Hard - Drágább, mint az életed (A Good Day to Die Hard) - főleg, hogy a negyedik részbe egy John Moore-nál sokkal jobb rendezőnek is beletört a bicskája. Persze a magyar helyszínek mindenképp érdekes ízt adhatnak a filmnek. Konkurenciaként a Lenyűgöző teremtmények (Beautiful Creatures) című fantasyadaptációt, valamint Szép remények (Great Expectations) sokadik adaptációját láthatjuk, amit ezúttal Mike Newell rendezett Jeremy Irvine és Holliday Granger főszereplésével.
A fény az alagút végén február 21-től fog felpislákolni, ugyanis ezen a napon több érdekes és kötelezően megnézendő film kerül moziba, mint a hónap többi 27 napján. A Zero Dark Thirty - A bin Láden-hajsza (Zero Dark Thirty) című Kathryn Bigelow-filmről valószínűleg már mindenki tudja, hogy mi fán terem és miért kötelező, mint ahogy a dán A vadászatról (Jagten) is hallott az, aki nem a föld alól követi a filmes világ híreit - a Cannes-i és Európai filmdíjakat nem is kell említeni, elég annyit mondani, hogy a főszereplő Mads Mikkelsen, a rendező pedig Thomas Vinterberg (Születésnap). Amerikát Seth Gordon új komédiája, a még odakint sem játszott Személyiségtolvaj (Identity Thief) fogja képviselni, mellette pedig láthatjuk a Ne zavarjanak! (Do Not Disturb) című francia komédiát, A pingvinkirály (The Penguin King) című angol családi filmet, valamint a Tabu (Tabu) című érdekes szerkezetű portugál romantikus drámát. Ha moziba kerül, akkor mindenképp érdemes lehet ellátogatni a Cycle magyar animációs scifire - és végül, de nem utolsósorban ugyancsak a kötelezni néznivalók közé tartozik a Gyilkos Joe (Killer Joe) című elborult bűnfilm Matthew McConaughey főszereplésével, ami tényleg csak 18 éven felülieknek ajánlott. (A rendező William Friedkin.)
Levezetésként február 28-tól érkezik még öt film, de sajnos egyik sem tűnik kiemelkedőnek. Jason Statham új filmje, a Parker (Parker) nagyon kevesek számára fogja jelenteni a hónap fénypontját, de az előzetes vélemények alapján a Matt Damon főszereplésével készült Ígéret földje (Promised Land) sem váltotta be a hozzáfűzött reményeket - Gus Van Sant végérvényesen lejtőre került. Ugyancsak a beváltatlan remények jutnak eszünkbe az egykor a Központi pályaudvarral berobbant Walter Salles Kerouac-adaptációjáról, az Útonról (On the Road). A chilei Violeta: Köszönet az életnek (Violeta se fue a los cielos) egy életrajzi film lesz Violeta Parra életéről, míg Az a bizonyos első év (I Give It a Year) egy angol romantikus komédia Rose Byrne és Rafe Spall főszereplésével. Utóbbiban még bízhatunk azért, hiszen Angliában is csak február elején kerül bemutatásra.
Melyik februári hazai mozis<br> premier érdekelt legjobban?
Ennyi a február: több érdekesnek tűnő film, de ezúttal féltucat kötelező alkotás sincs. Majd márciusban? Ez a kérdés egyelőre megválaszolatlan marad, mivel a következő havi műsorban sem látni olyan filmet, ami kihagyhatatlannak tűnik. Érkezik pár hollywoodi mese-fantasy, amik jól is elsülhetnek (Sam Raimitól az Óz, Bryan Singertől pedig Az óriásölő), lesz idegeninváziós scifi (A burok), új filmmel jelentkezik a Dreamworks Animation (Croodék), de egyelőre csak a Tökéletes hang az, ami a nézős lista élén található, s az sem azért, mert kiemelkedő lenne. No, de még nem végleges a márciusi műsor, úgyhogy változhat a helyzet.
Talán ebben az is szerepet játszik, hogy mindössze négy mozis hét kezdődik a hónapban, és február első csütörtökje négy, a második pedig csak három premierfilmet hoz el. Február hetedikétől két nagyobb közönségfilm tarthat igényt a nézők figyelmére, egyrészt a Boszorkányvadászok (Hansel & Gretel: Witch Hunters) című akciófilmes meseadaptáció Jancsi és Juliska történetéből, másrészt pedig érkezik a Megtört város (Broken City) Mark Wahlberg és Russell Crowe főszereplésével. Előzetesen egyikből sem lehet kinézni a nagyobb sikert, de okozott már máskor is meglepetéseket a hazai közönség. Ezek mellett még láthatjuk az előzetesen Oscarra tervezett, de rosszul elsült Hitchcock (Hitchcock) című életrajzi filmet, valamint a Dakota Fanning főszereplésével készült angol Most jó-t (Now Is Good), mely egy leukémiás tinilányról szól.
Február 14-től a futószalagon érkező folytatásfilmek rajongói örülhetnek, a többieket vélhetően hidegen fogja hagyni az ikszedik Die Hard-rókabőr, a Die Hard - Drágább, mint az életed (A Good Day to Die Hard) - főleg, hogy a negyedik részbe egy John Moore-nál sokkal jobb rendezőnek is beletört a bicskája. Persze a magyar helyszínek mindenképp érdekes ízt adhatnak a filmnek. Konkurenciaként a Lenyűgöző teremtmények (Beautiful Creatures) című fantasyadaptációt, valamint Szép remények (Great Expectations) sokadik adaptációját láthatjuk, amit ezúttal Mike Newell rendezett Jeremy Irvine és Holliday Granger főszereplésével.
A fény az alagút végén február 21-től fog felpislákolni, ugyanis ezen a napon több érdekes és kötelezően megnézendő film kerül moziba, mint a hónap többi 27 napján. A Zero Dark Thirty - A bin Láden-hajsza (Zero Dark Thirty) című Kathryn Bigelow-filmről valószínűleg már mindenki tudja, hogy mi fán terem és miért kötelező, mint ahogy a dán A vadászatról (Jagten) is hallott az, aki nem a föld alól követi a filmes világ híreit - a Cannes-i és Európai filmdíjakat nem is kell említeni, elég annyit mondani, hogy a főszereplő Mads Mikkelsen, a rendező pedig Thomas Vinterberg (Születésnap). Amerikát Seth Gordon új komédiája, a még odakint sem játszott Személyiségtolvaj (Identity Thief) fogja képviselni, mellette pedig láthatjuk a Ne zavarjanak! (Do Not Disturb) című francia komédiát, A pingvinkirály (The Penguin King) című angol családi filmet, valamint a Tabu (Tabu) című érdekes szerkezetű portugál romantikus drámát. Ha moziba kerül, akkor mindenképp érdemes lehet ellátogatni a Cycle magyar animációs scifire - és végül, de nem utolsósorban ugyancsak a kötelezni néznivalók közé tartozik a Gyilkos Joe (Killer Joe) című elborult bűnfilm Matthew McConaughey főszereplésével, ami tényleg csak 18 éven felülieknek ajánlott. (A rendező William Friedkin.)
Levezetésként február 28-tól érkezik még öt film, de sajnos egyik sem tűnik kiemelkedőnek. Jason Statham új filmje, a Parker (Parker) nagyon kevesek számára fogja jelenteni a hónap fénypontját, de az előzetes vélemények alapján a Matt Damon főszereplésével készült Ígéret földje (Promised Land) sem váltotta be a hozzáfűzött reményeket - Gus Van Sant végérvényesen lejtőre került. Ugyancsak a beváltatlan remények jutnak eszünkbe az egykor a Központi pályaudvarral berobbant Walter Salles Kerouac-adaptációjáról, az Útonról (On the Road). A chilei Violeta: Köszönet az életnek (Violeta se fue a los cielos) egy életrajzi film lesz Violeta Parra életéről, míg Az a bizonyos első év (I Give It a Year) egy angol romantikus komédia Rose Byrne és Rafe Spall főszereplésével. Utóbbiban még bízhatunk azért, hiszen Angliában is csak február elején kerül bemutatásra.