Szekeres Viktor

Rettentő rossz filmé 2012 első hatalmas mozis sikere

Bemutatták a filmet, melyet a "Vatikán nem akart az emberek szeme elé engedni". A befolyásolható közönség pedig telt házakkal köszönte meg mindezt.

Érdekel a The Devil Inside?
  • Igen, érdekel.
  • Érdekelt volna, de ilyen kritikák után nem.
  • Nem érdekelt, de ilyen kritikák után igen.
  • Nem, semmiképpen sem.
Ritkán szoktunk kiemelni frissen bemutatott filmeket Amerikából, de a hétvége olyan történéseket hozott, melyek mellett nem lehet elmenni, már csak azért sem, mert nagyon tanulságosak, s talán a mozizók egy részének gondolkodását is segít megérteni. A szikár tények: pénteken került bemutatásra Amerikában a The Devil Inside című horrorfilm, melyet egymillió dolláros költségvetésből forgatott egy ismeretlen rendező ismeretlen színészekkel - és a hétvége legsikeresebb filmje lett 34,5 millió dolláros bevétellel, aminél jobb nyitányt januárban csak a hatalmas marketinggel megnyomozz Cloverfield és az újra bemutatott Csillagok háborúja tudott produkálni.


A hab a tortán: a CinemaScore felmérése szerint, mely a premierfilmek megtekintése után szondázza a nézőket, a közönség a lehető leggyengébb, F-es (magyarul 1-es) átlagosztályzattal "jutalmazta" a filmet. Bár a CinemaScore osztályzata inkább csak érdekesség, semmiképp sem lehet belőle következtetéseket levonni, azért valahol beszédes, s azt is jelentette, hogy a The Devil Inside a hatodik F-fel jutalmazott mozifilm volt ebben az évezredben. (A 2000-es években csak a Solaris, a Darkness - A rettegés háza, a Wolf Creek - A haláltúra, A doboz és az Ashley Judd-féle Bug kapott F-et a premierhétvégi nézőktől.) Nem meglepő módon más platformok eredményei is rímelnek a CinemaScore-ére: az IMDb-n még a film iránt érdeklődők is csak 4.4/10-es osztályzattal jutalmazták átlagosan az ördögűzős horrort, míg a kritikusok a RottenTomatoes gyűjtése szerint 7%-ban találták jónak a filmet, a kritikák 93%-a negatív lett.

Tehát adott egy sokak szerint rossz film, ami remek eredményeket produkált. A remek eredménynek persze több oka van, de ha lenne a jelenségre megbízható megfejtés, akkor valószínűleg Hollywoodban minden stúdió ezt alkalmazná. Természetesen a sok néző a marketing miatt nézte meg rögtön az első héten a filmet: az előzetest a Paranormal Activity 3 előtt mutatták be, de a kampány mindvégig olcsó és egyszerű, ám rettentően célzott tudott marad. Természetesen a trailer volt a fő oka annak, hogy sokan meg sem várták az első reakciókat, melyek már szombaton elárasztották a Twittert, arról beszámolva, hogy milyen pocsék film a The Devil Inside.

A látogatottság nem csökkent olyan mértékben, hogy az befolyással legyen a film sikerére, bár az is igaz, hogy a szokottnál jóval kevesebben nézték meg a második napon a filmet (péntek bevétel: 16,9 millió dollár, szombati bevétel: 11,8 millió dollár), de ez jellemző a rettenetesen várt horrorfilmekre, melyek sokszor már a premierjük napján biztosítják maguknak majdani összbevételük harmadát, s a hétvégi teljesítményük nem ritkán az összbevétel felével egyezik meg. S ezt használja ki Hollywood: a stúdiók célja a reklámokkal minden érdeklődőt rávenni az első napos mozizásra, hiszen később már befolyásolhatja az ember választását mások véleménye. (A marketingkampányban egyébként még nagy része volt az iPhone-alkalmazásoknak is..)


Persze ha ilyen egyszerű lenne a recept, akkor mindenki alkalmazná. Mint ahogy akár azt is mondhatnánk, hogy a The Devil Inside sikerének kulcsa az volt, hogy talált videókamerás projekt, s a siker mértéke ugyanakkora, mint az olyan pár ezer dolláros, talált felvételes horroroké, mint a Blair Witch Project vagy a Paranormal Activity. De az már az elmúlt évek során kiderült, hogy csak a talált videókamera vagy az alacsony költségvetés nem jelent hatalmas sikert. Azt nem kell ecsetelni, hogy a pár ezer dolláros vagy egymilliós filmek zöme azonnal eltűnik a süllyesztőben, de sokszor a titokzatos, videókamerás alkotások sorsa is ugyanez, elég a tavalyi Apollo 18-ra gondolni, mely világszerte összesen 25 millió dollárra volt jó.


A horror műfaját már ki sem érdemes emelni, hiszen manapság ismét alig látni horrorfilmet a mozikban. Tény, hogy a természetfölötti műfajban a Paranormal Activity 3 nagyon sikeres volt (104 millió dollár bevétel Amerikában) és az Insidious az év meglepetésének mondható (54 millió), de sem a Végső állomás remek 5. része (42 millió), sem A rítus (33 millió), sem a Don't Be Afraid of The Dark (24 millió) nem szerepelt túl jól - az olyan nem természetfölötti horrorokról, mint a Sikoly 4 (38 millió) és a Cápák éjszakája (19 millió) beszélni sem érdemes. A The Devil Inside-dal kapcsolatosan csak az ördögűzős filmek elmúlt évekbeli érthetetlen sikereit lehet kiemelni, hiszen az ugyancsak minimál költségvetésű Az utolsó ördögűzés 41, míg a 2005-ös Ördögűzés Emily Rose üdvéért 75 millió dollár bevételt hozott - de a már említett A rítus már közel sem teljesített ilyen jól. (És itt is áll az az iménti megállapítás, hogy ha az ördögűzés lenne a titok nyitja, akkor sokkal több ördögűzős film készülne.)

Klikk ide! Klikk ide!

Hallottál ezelőtt a The Devil Inside-ról?
  • Igen, persze.
  • Nem.
Így más következtetést nem lehet leszűrni, mint azt, hogy az emberek szeretnek azért moziba járni, hogy féljenek, s a The Devil Inside, neten igencsak aktív kampánya is azt sugallta, hogy félni fognak a filmen. Nem véletlen, hogy a közönség jó része a befolyásolhatóbb fiatal korosztályból került ki, a felmérések szerint a nézők 59%-a volt 25 éven aluli, ami a megszokotthoz képest nagyon alacsony átlagéletkorú közönséget feltételez. De, ha ez így van, akkor adja magát a kérdés, hogy miért nem készül több, félelmetes, vagy félelmetesnek ígérkező mozifilm? Onnan pedig már csak egy lépés lenne, hogy olyan félelmetes filmeket is lássunk, amelyek jók.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kalapos01 #21
    "Ezt meg Te nézted be egy kicsit, mert az a rész arról szól, hogy manapság alig látni horrort a moziban és hogy a nagy részük meg is bukik,"

    Nincs szó semmiféle bukásról, nézd meg CTRL+F. Csak arról, hogy kevés a nagy siker. Elég nehéz megbuktatni egy horrort, ha 10-20 millió dollárba kerül. Anyagilag szinte minden horror. De közel sem hoznak ennyi pénzt, mint ez.
  • mochee #20
    A sablon marketinget visszavonom mert tényleg lehetett benne valami ha ennyire el tudta adni a félelmet. Sablon azért jutott eszembe mert hogy a Vatikán se akarta az emberek szeme elé tárni, meg talált videokazetta.

    Viszont hogy a felsorolt horrorok egyike sem bukás? Ezt meg Te nézted be egy kicsit, mert az a rész arról szól, hogy manapság alig látni horrort a moziban és hogy a nagy részük meg is bukik, ami teljesen így van, érdemes megnézni a boxofficemojo.com -on őket. Persze ott vannak a kivételek is csak sajnos az anyagilag sikeres horrorfilmek számítanak kivételnek.
  • kalapos01 #19
    Azért most jó nagy hülyeséget írtál. A látványfilmek és a romkomok kellenek? Akkor ez a film miért lett ekkora nagy siker? Majd leírod, hogy a siker és a minőség nem jár együtt. De erről szól a cikk is, hogy nagy a siker (épp azért, mert nem volt sablonos a marketingje) és gyenge a film. Az már csak hab a tortán, hogy a felsorolt horrorok egyike sem bukás. Tök olcsó filmekről van szó. Lehet, hogy csak egy másik dimenzióban olvastál. :)
  • mochee #18
    Sajnos az amerikai bevételek egyáltalán nem mérvadóak egy film minőségét tekintve, főleg ha horror, és ez az imdb-vel is nagy többségében ez a helyzet. Amcsiknak most kizárólag a szuperhős látványfilmek és a romkomok kellenek sajnos.
    Amúgy a cikkből tényleg nem derül ki hogy mi a baj a filmmel, csak hogy a marketingje sablon volt meg hogy a nézőknek nem tetszett. (lehet nem volt benne szuperhős és a csávó nem jött össze a csajjal a végén?)

    Amúgy meg a cikkben felsorolt anyagilag bukott horrorfilmek szinte kivétel nélkül jók, de legalábbis nézhetőek voltak (kivéve talán a cápák éjszakáját).
  • Chocho #17
    Meg kéne szakítanod velük a kapcsolatot, amíg még nem késő.
  • morden #16
    Ha a Vatikán és tiltás szó szerepel a marketing anyagban máris spóroltak sok millió hírdetési költséget a filmesek :D
  • kalapos01 #15
    Másnak meg nem tetszett. Van ez így. Átlag.
  • philcsy #14
    A Darkness F-et kapott? Az egyik legjobb horror volt amit láttam.
  • Zoliz #13
    Ha a hagyománytisztelő keresztények azt mondják ne nézd meg, akkor a dilis amcsi és magyar tutira ráveti magát ezerrel, mint gyöngytyúk a Jackassra. Ennyi a konzekvencia.
  • passatgt #12
    nem kell olyan messzire menni, több ismerősöm is volt akit hetekig kellett győzködni, hogy a paranormal activity egy kitalált film csak