HENT hírlevél
Belső ellenségeivel küzd Hollywood a díjátadó szezonban
Évről évre több ezer screener DVD-t küldenek ki a hollywoodi stúdiók az Oscar, a Golden Globe és egyéb díjakat odaítélő szakembereknek. Évről évre ezek nagy számban illetéktelen kezekbe kerülnek, majd az illegális letöltő oldalakra. Idén egy új megoldással kísérletezik a filmipar: az ítészek korlátozott ideig, online nézhetik meg az alkotásokat.
Egyedi megoldást választott a Fox Searchlight a színészszakszervezet, azaz a Screen Actors Guild (SAG) januári díjátadója előtt Fekete hattyú című filmje promotálására: a közel 100 ezer SAG szavazó számára az iTunes oldalán keresztül tette elérhető az alkotást, kizárólagos hozzáféréssel, csak 24 órán keresztül. A stúdió a lépéssel az ún. screener DVD-k illetéktelen kezekbe kerülését próbálta megakadályozni. A kritikusoknak, filmítészeknek és más szakembereknek szánt fizikai hordozók ugyanis rendre kiszivárognak, különösen a díjátadó szezonban, és az illegális letöltő oldalakra felkerülve kalózpéldányként terjednek tovább a világhálón. A Fox-hoz később csatlakozott a Paramount Pictures és a Focus Features is, így a szavazók A harcos és a The Kids Are All Right című, immár Oscar-jelölt filmekről is online megtekintés után ítélkezhettek.
Jelenleg a stúdiók filmenként mintegy 20 ezer screener lemezt küldenek szét, zömmel az Oscar-díj, a Golden Globe és a SAG átadása előtt. A módszer kockázatosságára jó példa, hogy 2008-ban a Gettómilliomos, az Ausztrália és a Benjamin Button különös élete is egy Oscar-screenernek köszönhetően került ki a netre. Akkor két személyt tettek felelőssé a kiszivárogtatásért. Tavaly ősszel a Summit Entertainment a LIVE! With Regis & Kelly című műsornak küldött egy példányt a Red című filmjéből, amely szintén a fájlcserélő oldalakon végezte. Néhány hónapon belül ez volt a második alkalom, hogy a műsoron dolgozókat terhelte a felelősség egy új film illetéktelen terjesztéséért. A Disney által gyártott produkcióknál azóta megszigorították, hogy ki kaphat az előzetes megtekintésre küldött anyagokból.
A kalózkodás elleni szempontból az online elérés egyszerűbb és olcsóbb megoldás is, mint például a múltban alkalmazott, a hagyományos lemezeknél, szigorúbb másolásvédelemmel ellátott kópiák terjesztése. Attól legalábbis nem kell tartsanak a stúdiók, hogy a DVD lemezt ellopják vagy eltűnik - írja az ABC News. De a digitális screenerek nem feltétlenül jelentik a megoldást a kalózkodás problémájára Hollywoodban. A legelszántabb jogsértők így is könnyen megtalálhatják a módját a lopásnak, ha másként nem, egy kamera monitor elé állításával.
Mégis, Hollywoodnak meg kell próbálnia megakadályozni a hanyagságból, meg nem értésből, rossz szándékból származó kiszivárgásokat, mert bár a vizsgálatok szerint a legtöbb kár a moziban felvett kalózmásolatokból származik, de a kiszivárgott screenerek hatása sem elhanyagolható. Ráadásul a rangos díjak megszerzése komoly presztízst és nem kevés profitot jelent a filmgyártóknak, így azt nem engedhetik meg maguknak, hogy a kiszivárgástól való félelmükben egyáltalán ne küldjenek anyagot az ítészeknek.
Egyedi megoldást választott a Fox Searchlight a színészszakszervezet, azaz a Screen Actors Guild (SAG) januári díjátadója előtt Fekete hattyú című filmje promotálására: a közel 100 ezer SAG szavazó számára az iTunes oldalán keresztül tette elérhető az alkotást, kizárólagos hozzáféréssel, csak 24 órán keresztül. A stúdió a lépéssel az ún. screener DVD-k illetéktelen kezekbe kerülését próbálta megakadályozni. A kritikusoknak, filmítészeknek és más szakembereknek szánt fizikai hordozók ugyanis rendre kiszivárognak, különösen a díjátadó szezonban, és az illegális letöltő oldalakra felkerülve kalózpéldányként terjednek tovább a világhálón. A Fox-hoz később csatlakozott a Paramount Pictures és a Focus Features is, így a szavazók A harcos és a The Kids Are All Right című, immár Oscar-jelölt filmekről is online megtekintés után ítélkezhettek.
Jelenleg a stúdiók filmenként mintegy 20 ezer screener lemezt küldenek szét, zömmel az Oscar-díj, a Golden Globe és a SAG átadása előtt. A módszer kockázatosságára jó példa, hogy 2008-ban a Gettómilliomos, az Ausztrália és a Benjamin Button különös élete is egy Oscar-screenernek köszönhetően került ki a netre. Akkor két személyt tettek felelőssé a kiszivárogtatásért. Tavaly ősszel a Summit Entertainment a LIVE! With Regis & Kelly című műsornak küldött egy példányt a Red című filmjéből, amely szintén a fájlcserélő oldalakon végezte. Néhány hónapon belül ez volt a második alkalom, hogy a műsoron dolgozókat terhelte a felelősség egy új film illetéktelen terjesztéséért. A Disney által gyártott produkcióknál azóta megszigorították, hogy ki kaphat az előzetes megtekintésre küldött anyagokból.
A kalózkodás elleni szempontból az online elérés egyszerűbb és olcsóbb megoldás is, mint például a múltban alkalmazott, a hagyományos lemezeknél, szigorúbb másolásvédelemmel ellátott kópiák terjesztése. Attól legalábbis nem kell tartsanak a stúdiók, hogy a DVD lemezt ellopják vagy eltűnik - írja az ABC News. De a digitális screenerek nem feltétlenül jelentik a megoldást a kalózkodás problémájára Hollywoodban. A legelszántabb jogsértők így is könnyen megtalálhatják a módját a lopásnak, ha másként nem, egy kamera monitor elé állításával.
Mégis, Hollywoodnak meg kell próbálnia megakadályozni a hanyagságból, meg nem értésből, rossz szándékból származó kiszivárgásokat, mert bár a vizsgálatok szerint a legtöbb kár a moziban felvett kalózmásolatokból származik, de a kiszivárgott screenerek hatása sem elhanyagolható. Ráadásul a rangos díjak megszerzése komoly presztízst és nem kevés profitot jelent a filmgyártóknak, így azt nem engedhetik meg maguknak, hogy a kiszivárgástól való félelmükben egyáltalán ne küldjenek anyagot az ítészeknek.