Szekeres Viktor

James Cameron tud valamit

Sokan várták az Avatart, de a film premierje elég visszafogott lett, nem utalt semmi arra, hogy történelmet fog írni. Ekkor lépett működésbe a Cameron-faktor.

Nagy igazság, de lehet szeretni "a világ urát", lehet utálni őt, sőt, a filmjeit is lehet szeretni, illetve utálni, egy valamit biztosan állíthatunk: James Cameron tud valamit. A rendező, ha a Piranha második részét nem számítjuk, hiszen annak forgatásáról viszonylag hamar kirúgták, s maga sem sorolja filmográfiájába a horrort, mindössze hét "egész estés" mozifilmet rendezett, melyek között akadt kirobbanó sikerű és visszafogott szereplést produkáló. Azonban az összes filmjére valamiért jól reagált a közönség - ha valamihez nagyon ért James Cameron, akkor az a nézőket érdeklő filmek készítése.


Hány James Cameron-mozifilmet láttál?
  • Mind a hetet.
  • Egy kimaradt.
  • Hármat, talán 4-5-öt is.
  • Csak egy-kettőt.
  • Egyiket sem néztem meg.
A rendező először igazán az 1984-es Halálosztóval tette le névjegyét, mely az IMDb örökranglistájának 158. helyén tartózkodik. James Cameron társforgatókönyvírója volt a történetnek, mely alapjáraton nem sok embert érdekelt, premierjének hétvégéjén Amerikában csak 4 millió dollárt bevételezett, azonban az összbevétele végül a start több, mint kilencszerese lett, 38,3 millió dollár. És a film szereplése a jegypénztáraknál már előre vetítette Cameron jövőjét, hiszen a rendező alkotásai sosem tartoztak azok közé, melyeket a nézők bemutatójuk első napján látni akarnak, mint a Pókembert vagy az Alkonyatot. Azonban mindezt a közönség azzal kompenzálja, hogy az újranézéseknek és a nézői ajánlásoknak köszönhetően a Cameron-filmek bevételei sokkal kisebb mértékben csökkennek, mint az átlagos mozis produkciók esetében. (Manapság általában egy mozifilm nyitóhétvégi bevételének 2,5-3-szorosát termeli meg, az ennél nagyobb szorzók kifejezetten jó teljesítménynek számítanak.)

James Cameron Halálosztóját tehát eleinte nem nézték meg sokan, de később híre ment a filmnek és a közönség is megindult a mozik irányába. Nem csoda, hogy a rendező következő alkotását, a Bolygó neve: Halált (IMDb: 55. hely) 1986-ban már jóval többen látták, s a premier első három napján 10 millió dollár értékű jegyet adtak el rá. Ridley Scott filmjének folytatása végül 8,5-es szorzót produkálva 85 millió dollárig jutott el Amerikában, ahol máig a legsikeresebb Alien-filmnek számít.


Hiába tűnt érdekesnek az 1989-es A mélység titka koncepciója, a rendező neve nem volt elég, hogy eladja az elég drága mélytengeri scifit, mely csalódást keltő 9,3 millió dolláros nyitányt produkált. Más kérdés, hogy Cameron ismét elégedett lehetett azzal, hogy az amerikai összbevétel végül 54 millió dollárig kúszott fel, még mindig kiemelkedő, hatszoros szorzót produkálva. A filmnek köszönhetően James Cameron neve végleg ismertté vált, így nem is csoda, hogy a Terminátor várva várt folytatása (IMDb: 42. hely) 1991-ben majdnem 32 millió dollárt produkált első hétvégéjén. Bár az efféle, sokakat érdeklő filmekre jellemző, hogy hamar kiégnek, a T2 egészen 204 millió dollárig robotolt, s ugyancsak a széria legsikeresebbje lett. A nagyon sok pénzbe kerülő 1994-es feldolgozásfilm, a Két tűz között ugyan anyagilag csalódást keltett, azonban a Cameron-faktor e film esetében is működött, hiszen a 25 milliós kezdés után majdnem hatszor akkora, 146 milliós lett az amerikai összbevétel.

És így jutottunk el 1997-ig, amikor a rendező történelmet írt a Titanic-kal, melyet premierje előtt sokan biztos bukásként emlegettek a fél évvel eltolt premier és a gigantikus költségvetése miatt. A romantikus katasztrófafilm 28 millió dolláros decemberi nyitóhétvégéje egy cseppet sem volt lenyűgöző, az aktuális James Bond-film, A holnap markában ugyanazon a hétvégén például 25 millió dolláros startot produkált. Az viszont mindent elmond a kezdeti érdeklődés rohamos mértékű növekedéséről, hogy míg Pierce Brosnan 007-ese bevételben végül 125 millióig jutott el, addig a Titanic 15 hetet töltött a toplisták első helyén, 15 héten keresztül volt a legnézettebb film a hétvégéken - még március végén sem került olyan új film az amerikai mozikba, melyet többen néztek volna meg a bemutató idején. (A nagy dicsőség, a Titanic trónfosztása végül a Lost in Space - Elveszve az űrben című családi scifinek jutott április elején.)


Az Avatar (IMDB: 123. hely) tavalyi (és idei) történelemalakításának pedig már szinte mindenki részese lehetett. 12 évet kellett várnunk James Cameron új filmjére, melyet hatalmas hájp vett körül. Azonban, ahogyan Camerontól már megszokhattuk, várakozás ide vagy oda, a filmet a premier első három napján kevesebben nézték meg, mint a tavaly premierek közül mondjuk a Sherlock Holmes-t, a Star Treket vagy a Halálos iramban negyedik részét; az Alkonyat 2-ről vagy a Transformers 2-ről már nem is beszélve. De hiába érdekelt egy Halálos iram több nézőt az első napokon, az Avatar a 77 millió dolláros nyitóhétvége után egyszerűen nem volt hajlandó veszíteni heti bevételeiből, s a film még a megszokott kilencszeres cameroni szorzót is túlszárnyalva 760 millió dollárnál fejezte be amerikai pályafutását. A nézői tetszést és érdeklődést remekül jelzi, hogy 2009 második legsikeresebb filmje Amerikában a Transformers 2 lett, mely még négyszeres szorzót sem produkált nyitóbevételeihez képest (108 millió és 402 millió), s ez a bronzérmes Harry Potter 6-nak sem jött össze (77 millió és 301 millió).


Persze James Cameron mozifilmjei mellett forgatott rövidfilmeket, egy videóklipet (lásd a fenti videót), s készültek 3D-s IMAX-bemutatóra szánt alkotásai is (A mélység szülöttei, Titanic 3D: Az óceán szelleme), sőt, ő rendezte a Sötét angyal című scifisorozatának záró epizódját is. Amíg ki nem derül, hogy melyik mozifilm lesz a rendező következő munkája, addig a tévésorozatok (és Cameron) szerelmesei annak szurkolhatnak, hogy az ABC csatorna elkészíttesse a Két tűz között-ből tervezett sorozat pilotját, melyet, azt beszélik, hogy akár maga Cameron is rendezhet, így támogatva meg a neki anyagilag is fontos produkciót.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Romel #92
    A két véglet:

    Uwe Boll <--|--> James Cameron

    :)
  • DjDano #91
    Cameron a rendezők királya nem vitás!
  • Justil #90
    szerintem az, azért vigyorog ennyire :)
  • Ruley #89
    Nem a saját véleményemről beszélek, hanem arról hogy a világ hogyan látja az ilyesmit. Felőlem lehetsz olyan nagy individualista hogy kiállsz és azt mondod hogy "Szerintem az Othello egy gyenge közepes színdarab". Vagy hogy "Szerintem Mozart tűrhető zenét szerzett, de azért Lola számai jobbak", és alá is támaszthatod, amivel csak jól esik, de az biztos hogy nem objektív értékeken alapuló vitát kapsz, csak egy ferde nézést, hogy miért kritizálod azt amiről "köztudott" hogy a minőség etalonja.

    Az már egy más kérdés hogy szórakozásnál és művészetnél egyáltalán létezik-e objektív minőség, akár elvileg is, és ha igen akkor azt mi határozza meg, de engem inkább a szavaknak az a jelentése érdekel amire az emberek odakint használják is őket, és érdeklődve figyelem hogy az Avatar is átlép-e azon a ponton amin túl ebbe a kategóriába kezdik sorolni. (arra is lenne pár tippem hogy ha nem akkor miért nem).
  • bippo #88
    Lehet, hogy csak én nem értettem, de egy még vigyorogva sem vicces.
    De tudod mit, Te is kapsz egyet, persze csak viccből :)
  • bippo #87
    Ha az előző generáció azt mondja egy filmre, hogy baromi jó/remekmű, az neked elég, hogy Te is annak tartsd?
    Remélem nem, hanem a saját kritikai érzéket adott esetben felül tudja bírálni a dolgot, ha szükséges.
    És persze ennek az elméletnek az ellentételezésére: És persze minden filmet az adott helyzetnek/kornak megfelelően kell kezelni, így azt is figyelembe kell venni, ha nézed, hogy egy film remekmű-e.

  • kanduhr #86
    Ez mind butaság...
  • Ruley #85
    Végeredményben úgyis csak a népszerűség számít, az marad meg az emberek emlékezetében ami kellően nagy tömegnek tetszett, és így hosszú ideig emlékeztek rá.

    Az időtálló remekművek is egy ideig kritizálhatóak voltak a hibáikért, aztán a kritikusok lassan elhaltak, de tömegek akik zabálták azok megmaradtak, és ennyi, ettől lettek időtállóak, kész is az Iliász, a Hamlet, a Moby Dick, a Casablanca, A Gyűrűk Ura, A Keresztapa, stb.

    Ma meg már érinthetetlenek, simán elhisszük hogy remekművek, azon az alapon hogy már az előző nemzedékekben is azok voltak, és az azelőttiben is.

    Ha ezek a százmilliók tényleg remek műnek tartják az Avatart, akkor csak idő kérdése hogy az emlékezete mikor válik remek műből remekművé.
  • koschwarz #84
    egyébként ha a film eleve nem 3d-s, valószínűleg akkor is megnézem. csak ezért, mert cameron rendezte.
  • Justil #83
    jóvan úgy látom van akinek tövig szájba kell rágni mindent, másképp nem érti.