Szekeres Viktor
Fűrész 5. - nem fogod elhinni, hogy végződik
Az első rész jó volt, a második rész jó volt, a harmadik rész jó volt, a negyedik rész jó volt, az ötödik pedig elfogadható, de a lényeg, hogy gyilkolnak benne, nem?
Kezdjük az alapmegállapítással, miszerint a Fűrész minden idők legsikeresebb horrorsorozatává lépett elő, beelőzve többek között a Halloween-szériát vagy a Péntek 13. filmeket. Mielőtt pár ELTÉ-s horror-magyar szakos felszisszenne a zsáner és a Fűrész egy lapon való említésén, sietve jegyeznénk meg, hogy a besorolást a gyártó Lionsgate követte el a hírt taglaló sajtóközleményében, az ő saruk. Az efféle siker pedig - mint ahogy azt az anti-Fűrészesek is kénytelenek elismerni - nem lehet a véletlen műve.
Az ötödik rész, bár láthatóan már kevesebb nézőt vonz a termekbe, mint az előzőek, de még mindig remek bevételeket produkál a magas epizódsorszám ellenére, pedig tudjuk jól, hogy az Ómen, a Rémálom az Elm utcában vagy a Halloween hová süllyedt addigra. Igen, a videótékák alsó polcaira, bár némelyik sokadik rész kellemes trash-élménnyel ajándékozta meg a nézőt.
A Fűrész-sorozat azonban továbbra is a mozinézőket veszi célba, s bár valószínűleg a hatodik rész után is folytatódni fog, de úgy tűnik, hogy az első szakasz idén (illetve nálunk valószínűleg jövőre) le fog zárulni, hiszen a készítők az előző részekkel ellentétben abszolút nyitva hagyják a filmet, meg sem próbálják befejezni. A történetet szokás szerint nem lehet pár sorban összefoglalni (az írók szeretik komplex cselekmény látszatát kelteni), hiszen több idősíkban játszódik, de fogjuk rá, hogy ott kezdődik, ahol befejeződött a negyedik rész, majd pedig a Jigsaw tanítványát kereső rendőr nyomozásának krónikájába csap át.
A fősztori mellé jön be egy klasszikus Fűrész-alapvetésre épülő szál, miszerint 5 ember magához tér egy mocskos szobában, miközben a jól ismert éteri hang ismerteti velük a játék szabályait. A második rész történetére hajazó alapfelállás azonban a potenciál ellenére meglehetősen erőltetett és ötlettelen (bomba? komolyan?), mintha annak koncepciója másnak a fejében született volna meg.
A Fűrész-sorozat egyik kedves poénja, hogy míg az ötödik részt az előző epizódok díszlettervezője (a csapdák egyik dizájnere) rendezte, addig a hatodikat valószínűleg a vágó fogja - ilyen egy igazi, nagy család, kalákában mennek a dolgok. Ettől függetlenül ha minőségromlást lehet észlelni az nem a rendező hibája, hanem a történeté. Első blikkre feleslegesen indítanak el két párhuzamosnak tűnő szálat a 15-20. perctől, hogy aztán ezeket a hatodik részre tartalékolva ne kössék teljesen össze, s hagyjanak rengeteg megválaszolandó kérdést a folytatásra.
Valószínűleg erre a utalt a film szlogenje, miszerint nem fogjuk elhinni, miképp végződik a film. Mert bár kapunk egy újabb csapdát és egy baromira irracionálisan viselkedő utolsó áldozatot, de inkább a film lezáratlansága az, ami falkaparásra és a készítők felmenőinek emlegetésére készteti az egyszeri nézőt.
Azt az egyszeri nézőt, aki a negyedik rész után ismét rá van kényszerítve arra, hogy felvezetésképp újfent megnézze az első 4 epizódot, hiszen akárcsak a Fűrész 4., úgy a Fűrész 5. sem követi a tipikus folytatások alapelveit, hanem többször is visszanyúl a múltba, elővesz korábbi jeleneteket, árnyalja vagy kiegészíti őket. S bár ez nehezíti a film maradéktalan megértését, de valahol becsülendő törekvés - más kérdés, hogy az első rész készítői sosem hitték volna, hogy mivé növi ki magát a film.
A Fűrész 5. a pár jó megoldás, a rejtélyek, a múlt feltárása és a feszesség ellenére sem tudja hozni az egyébként meglepően jól sikerült 4. rész szintjét, és ezúttal a befejezés is híján van a sokkoló meglepetésnek. Ennek ellenére a sorozat rajongóinak zöme a hatodik résznél is ott lesz, hogy lássa, miképp teljesedik ki Jigsaw és tanítványainak története. Akinek pedig nem jött be az első film, az úgysem látta a további részeket, mint ahogy ezzel sem kell törődnie. Amúgy mi a fene van Dr. Gordonnal?
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
Kezdjük az alapmegállapítással, miszerint a Fűrész minden idők legsikeresebb horrorsorozatává lépett elő, beelőzve többek között a Halloween-szériát vagy a Péntek 13. filmeket. Mielőtt pár ELTÉ-s horror-magyar szakos felszisszenne a zsáner és a Fűrész egy lapon való említésén, sietve jegyeznénk meg, hogy a besorolást a gyártó Lionsgate követte el a hírt taglaló sajtóközleményében, az ő saruk. Az efféle siker pedig - mint ahogy azt az anti-Fűrészesek is kénytelenek elismerni - nem lehet a véletlen műve.
Az ötödik rész, bár láthatóan már kevesebb nézőt vonz a termekbe, mint az előzőek, de még mindig remek bevételeket produkál a magas epizódsorszám ellenére, pedig tudjuk jól, hogy az Ómen, a Rémálom az Elm utcában vagy a Halloween hová süllyedt addigra. Igen, a videótékák alsó polcaira, bár némelyik sokadik rész kellemes trash-élménnyel ajándékozta meg a nézőt.
A Fűrész-sorozat azonban továbbra is a mozinézőket veszi célba, s bár valószínűleg a hatodik rész után is folytatódni fog, de úgy tűnik, hogy az első szakasz idén (illetve nálunk valószínűleg jövőre) le fog zárulni, hiszen a készítők az előző részekkel ellentétben abszolút nyitva hagyják a filmet, meg sem próbálják befejezni. A történetet szokás szerint nem lehet pár sorban összefoglalni (az írók szeretik komplex cselekmény látszatát kelteni), hiszen több idősíkban játszódik, de fogjuk rá, hogy ott kezdődik, ahol befejeződött a negyedik rész, majd pedig a Jigsaw tanítványát kereső rendőr nyomozásának krónikájába csap át.
A fősztori mellé jön be egy klasszikus Fűrész-alapvetésre épülő szál, miszerint 5 ember magához tér egy mocskos szobában, miközben a jól ismert éteri hang ismerteti velük a játék szabályait. A második rész történetére hajazó alapfelállás azonban a potenciál ellenére meglehetősen erőltetett és ötlettelen (bomba? komolyan?), mintha annak koncepciója másnak a fejében született volna meg.
A Fűrész-sorozat egyik kedves poénja, hogy míg az ötödik részt az előző epizódok díszlettervezője (a csapdák egyik dizájnere) rendezte, addig a hatodikat valószínűleg a vágó fogja - ilyen egy igazi, nagy család, kalákában mennek a dolgok. Ettől függetlenül ha minőségromlást lehet észlelni az nem a rendező hibája, hanem a történeté. Első blikkre feleslegesen indítanak el két párhuzamosnak tűnő szálat a 15-20. perctől, hogy aztán ezeket a hatodik részre tartalékolva ne kössék teljesen össze, s hagyjanak rengeteg megválaszolandó kérdést a folytatásra.
Valószínűleg erre a utalt a film szlogenje, miszerint nem fogjuk elhinni, miképp végződik a film. Mert bár kapunk egy újabb csapdát és egy baromira irracionálisan viselkedő utolsó áldozatot, de inkább a film lezáratlansága az, ami falkaparásra és a készítők felmenőinek emlegetésére készteti az egyszeri nézőt.
Azt az egyszeri nézőt, aki a negyedik rész után ismét rá van kényszerítve arra, hogy felvezetésképp újfent megnézze az első 4 epizódot, hiszen akárcsak a Fűrész 4., úgy a Fűrész 5. sem követi a tipikus folytatások alapelveit, hanem többször is visszanyúl a múltba, elővesz korábbi jeleneteket, árnyalja vagy kiegészíti őket. S bár ez nehezíti a film maradéktalan megértését, de valahol becsülendő törekvés - más kérdés, hogy az első rész készítői sosem hitték volna, hogy mivé növi ki magát a film.
A Fűrész 5. a pár jó megoldás, a rejtélyek, a múlt feltárása és a feszesség ellenére sem tudja hozni az egyébként meglepően jól sikerült 4. rész szintjét, és ezúttal a befejezés is híján van a sokkoló meglepetésnek. Ennek ellenére a sorozat rajongóinak zöme a hatodik résznél is ott lesz, hogy lássa, miképp teljesedik ki Jigsaw és tanítványainak története. Akinek pedig nem jött be az első film, az úgysem látta a további részeket, mint ahogy ezzel sem kell törődnie. Amúgy mi a fene van Dr. Gordonnal?
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése