MTI
Megjelent a TV-sorozat turizmus
A TV-filmek jót tesznek a turizmusnak, de ártanak is azzal, hogy megváltoztatják, időnként eltorzítják az egyes helyszínek igazi értékét. A teleturizmus viszonylag új tendencia, amely azoknak a helyszíneknek a meglátogatását jelenti, amelyek egy-egy filmsorozatban szerepelnek.
A milánói nemzetközi turisztikai vásáron mutattak be egy tanulmányt, amelyet az audiovizuális kommunikációs eszközök és az általa bemutatott helyek közötti kapcsolatok vizsgálatával foglalkozó nemzetközi központ készített az úgynevezett "teleturizmusról".
A moziőrültek persze már korábban is elzarándokoltak a filmek szent helyeire: elábrándoztak a londoni Waterloo-híd szerelmesein, akik eljutottak a kaliforniai Halál Völgyébe, felidézhették a Zabriskie Point sivatagi szeretkezéseit, de lehetetlen úgy betérni a párizsi Montmartre Les Deux Moulins kávéházába, hogy ne jusson a látogató eszébe a csodálatos Amélie. Ma is áll Párizsban a "Külvárosi szálloda", az Hotel du Nord, működik a Biciklitolvajokból ismert római ócskapiac, a Porta Portese, és Casablanca vonzerejét is növeli Kertész Mihály halhatatlan filmje annak ellenére, hogy köztudottan nem a marokkói nagyvárosban forgatták.
A tanulmányban három olasz, egy francia és egy angol sorozat hatását vizsgálták és az eredmény egyértelműen kimutatta, hogy a nagy nézettségnek örvendő filmekben szereplő helyek, városok, falvak turizmusára élénkítően hatott a film bemutatása. Az egyik olasz sorozat nyomán például az epizódokban szereplő helység turistaforgalma hatszorosára növekedett. Ez különösen a vendéglátásnak kedvez és az érintett éttermek, kávézók ügyesen ki is használják a lehetőségeket.
A tévésorozat szereplőinek nevét viselik az egyes ételek és szerveznek már olyan sétákat is, amelyek nyomon követik a fikció szereplőinek útját. Gyors helyzetfelismerésről tett tanúságot az a polgármester is, aki - miután munkahelye, a városháza, központi szerepet kapott az egyik sorozatban és ennek köszönhetően egy hónap alatt 30 ezer turista látogatott el oda - kihasználva az újonnan szerzett hírnevet, a film zenéjét beépítette a választási kampányára készített klipjébe - írta a Panoráma című olasz hetilap.
A tanulmány megállapítja: mindez egyrészt kedvező az adott város vagy régió idegenforgalmára nézve, van azonban a dolognak negatív oldala is, főként olyan helyeken, ahol valódi történelmi vagy művészeti értékek is találhatók. Ezek esetenként egészen háttérbe szorulnak.
A milánói nemzetközi turisztikai vásáron mutattak be egy tanulmányt, amelyet az audiovizuális kommunikációs eszközök és az általa bemutatott helyek közötti kapcsolatok vizsgálatával foglalkozó nemzetközi központ készített az úgynevezett "teleturizmusról".
A moziőrültek persze már korábban is elzarándokoltak a filmek szent helyeire: elábrándoztak a londoni Waterloo-híd szerelmesein, akik eljutottak a kaliforniai Halál Völgyébe, felidézhették a Zabriskie Point sivatagi szeretkezéseit, de lehetetlen úgy betérni a párizsi Montmartre Les Deux Moulins kávéházába, hogy ne jusson a látogató eszébe a csodálatos Amélie. Ma is áll Párizsban a "Külvárosi szálloda", az Hotel du Nord, működik a Biciklitolvajokból ismert római ócskapiac, a Porta Portese, és Casablanca vonzerejét is növeli Kertész Mihály halhatatlan filmje annak ellenére, hogy köztudottan nem a marokkói nagyvárosban forgatták.
A tanulmányban három olasz, egy francia és egy angol sorozat hatását vizsgálták és az eredmény egyértelműen kimutatta, hogy a nagy nézettségnek örvendő filmekben szereplő helyek, városok, falvak turizmusára élénkítően hatott a film bemutatása. Az egyik olasz sorozat nyomán például az epizódokban szereplő helység turistaforgalma hatszorosára növekedett. Ez különösen a vendéglátásnak kedvez és az érintett éttermek, kávézók ügyesen ki is használják a lehetőségeket.
A tévésorozat szereplőinek nevét viselik az egyes ételek és szerveznek már olyan sétákat is, amelyek nyomon követik a fikció szereplőinek útját. Gyors helyzetfelismerésről tett tanúságot az a polgármester is, aki - miután munkahelye, a városháza, központi szerepet kapott az egyik sorozatban és ennek köszönhetően egy hónap alatt 30 ezer turista látogatott el oda - kihasználva az újonnan szerzett hírnevet, a film zenéjét beépítette a választási kampányára készített klipjébe - írta a Panoráma című olasz hetilap.
A tanulmány megállapítja: mindez egyrészt kedvező az adott város vagy régió idegenforgalmára nézve, van azonban a dolognak negatív oldala is, főként olyan helyeken, ahol valódi történelmi vagy művészeti értékek is találhatók. Ezek esetenként egészen háttérbe szorulnak.