Napi Online
Az árcsökkentés a csodafegyver a filmkalózok ellen
Az amerikai Warner Bros filmstúdió megelégelte, hogy a kínai kalózkópiák miatt több száz millió dolláros kár éri minden évben, ezért egyebek mellett árcsökkentéssel veszi fel a harcot filmjei illegális másolói ellen.
Kína a filmkalózkodás megszületése óta melegágya az illegális kópiák előállításának és terjesztésének, nem kevés fejfájást okozva ezzel a nagy hollywoodi filmstúdióknak. Pekingben, Sanghajban és más ottani nagyvárosokban a legújabb filmek friss kalózmásolata is megvásárolható egy dollárért, ami összességében csak az ázsiai piacon évi kétmilliárd dolláros veszteséget okoz az amerikai filmiparnak.
Az egyik nagy, a Warner Bros megelégelte a károkat, és több elemből álló stratégiát dolgozott ki a filmkalózok legyőzésére. Eddig az volt szokásban, hogy filmjei videováltozatát három-négy hónappal a mozibemutató után kezdte el forgalmazni Kínában, darabonként három dolláros áron. Ezzel szemben az elmúlt hónapokban már az amerikai bemutatóval egy időben - a világ többi részét megelőzve - kezdték el árulni Kínában a Warner testvérek filmjeit, és kópiánként csak 1,88 dollárt kérnek értük.
Ez azt is jelenti, hogy például a Superman visszatér című film előbb jelent meg az ázsiai ország videotékáiban, mint az USA dvd-kölcsönzőiben. Bár a stúdió nem közöl pénzügyi adatokat kínai forgalmának alakulásáról, egy nagykereskedő szerint jelentősen javultak az eladási adatok az új "világrend" bevezetése óta - idézi a szakembert a Business Week.
Felmerülhet persze a kérdés, hogy miért venne eredeti videofilmet vagy dvd-t a kínai dolgozó, ha az majdnem kétszer annyiba kerül, mint a kalózmásolat. Nos, erre több oka is lehet. Először is a legújabb filmek esetében gyakran előfordul, hogy az illegális kópia alapját egy mozivetítés képezi,: a másoló vagy bűntársa kézi kamera segítségével rögzíti a vásznon folyó eseményeket, majd ezt sokszorosítják. Az ilyen filmek báját az adja, hogy például a későn érkező nézők feje egy ideig, amíg a helyüket keresik, belelóg a képbe, azaz az otthoni videózás kedvelőinek talán a mozizás túlságosan is valószerű élményét nyújtják. Egyértelmű, hogy ezek helyett jobb az eredeti. Vannak kiváló minőségű kalózfilmek is, ám ezek nem tartalmaznak extrákat, ami megint csak az igazi mellett szól. A kínai videotékák tulajdonosai mindezek nyomán úgy gondolják, hogy a vérbeli rajongók csak hiteles forrásból származó filmeket fognak nézni, ha ezt elérhető áron megtehetik.
A többi jelentős amerikai filmstúdió szkeptikus a Warner lépésének megítélésében, és úgy gondolják, a kínai kormány kötelessége, hogy felszámolja a filmkalózkodást. A Motion Picture Association of America, azaz a moziipar szakmai szervezete ennek a felfogásnak a jegyében tagszervezetei kiadói jogainak megsértése miatt nemrégiben beperelt két pekingi helyi kiskereskedőt. További tízzel peren kívüli megállapodással fejezte be az ellenük az elmúlt években hasonló okokból indított jogi eljárásait. A szervezet Piros kártya fedőnév alatt az elmúlt hónapokban több száz házkutatást és razziát is indított a filmkalózok lekapcsolása céljából, aminek eredményeként 1,9 millió hamisítványt foglaltak le.
Kína a filmkalózkodás megszületése óta melegágya az illegális kópiák előállításának és terjesztésének, nem kevés fejfájást okozva ezzel a nagy hollywoodi filmstúdióknak. Pekingben, Sanghajban és más ottani nagyvárosokban a legújabb filmek friss kalózmásolata is megvásárolható egy dollárért, ami összességében csak az ázsiai piacon évi kétmilliárd dolláros veszteséget okoz az amerikai filmiparnak.
Az egyik nagy, a Warner Bros megelégelte a károkat, és több elemből álló stratégiát dolgozott ki a filmkalózok legyőzésére. Eddig az volt szokásban, hogy filmjei videováltozatát három-négy hónappal a mozibemutató után kezdte el forgalmazni Kínában, darabonként három dolláros áron. Ezzel szemben az elmúlt hónapokban már az amerikai bemutatóval egy időben - a világ többi részét megelőzve - kezdték el árulni Kínában a Warner testvérek filmjeit, és kópiánként csak 1,88 dollárt kérnek értük.
Ez azt is jelenti, hogy például a Superman visszatér című film előbb jelent meg az ázsiai ország videotékáiban, mint az USA dvd-kölcsönzőiben. Bár a stúdió nem közöl pénzügyi adatokat kínai forgalmának alakulásáról, egy nagykereskedő szerint jelentősen javultak az eladási adatok az új "világrend" bevezetése óta - idézi a szakembert a Business Week.
Felmerülhet persze a kérdés, hogy miért venne eredeti videofilmet vagy dvd-t a kínai dolgozó, ha az majdnem kétszer annyiba kerül, mint a kalózmásolat. Nos, erre több oka is lehet. Először is a legújabb filmek esetében gyakran előfordul, hogy az illegális kópia alapját egy mozivetítés képezi,: a másoló vagy bűntársa kézi kamera segítségével rögzíti a vásznon folyó eseményeket, majd ezt sokszorosítják. Az ilyen filmek báját az adja, hogy például a későn érkező nézők feje egy ideig, amíg a helyüket keresik, belelóg a képbe, azaz az otthoni videózás kedvelőinek talán a mozizás túlságosan is valószerű élményét nyújtják. Egyértelmű, hogy ezek helyett jobb az eredeti. Vannak kiváló minőségű kalózfilmek is, ám ezek nem tartalmaznak extrákat, ami megint csak az igazi mellett szól. A kínai videotékák tulajdonosai mindezek nyomán úgy gondolják, hogy a vérbeli rajongók csak hiteles forrásból származó filmeket fognak nézni, ha ezt elérhető áron megtehetik.
A többi jelentős amerikai filmstúdió szkeptikus a Warner lépésének megítélésében, és úgy gondolják, a kínai kormány kötelessége, hogy felszámolja a filmkalózkodást. A Motion Picture Association of America, azaz a moziipar szakmai szervezete ennek a felfogásnak a jegyében tagszervezetei kiadói jogainak megsértése miatt nemrégiben beperelt két pekingi helyi kiskereskedőt. További tízzel peren kívüli megállapodással fejezte be az ellenük az elmúlt években hasonló okokból indított jogi eljárásait. A szervezet Piros kártya fedőnév alatt az elmúlt hónapokban több száz házkutatást és razziát is indított a filmkalózok lekapcsolása céljából, aminek eredményeként 1,9 millió hamisítványt foglaltak le.