Szekeres Viktor
Sztrájk Hollywoodban: leálltak a sorozatok, halasztják a filmeket
Elhalasztották az Angyalok és démonokat, gondban a Star Trek-mozi, leállt a Heroes, a Lost és a Prison Break forgatása - Los Angeles naponta milliókat veszít.
Sztrájk van, mégpedig az írók sztrájkolnak. Jövőre még neccesebb lesz a helyzet, hiszen a rendezők és a színészek céhével kötött megállapodások július elsején járnak le és bizony, ha azokat nem tudják felszínre törő ellentétek nélkül megoldani, akkor még nehezebb napok jöhetnek Hollywoodra, de most vigyázó szemeinket vessük az írókra, hiszen jelenleg ők tették le a tollat november 5-i határidővel.
A sztrájk és az utcára vonulás okai a lejáró szerződés bizonyos alpontjaiban történő megnemegyezésben keresendőek, s ezek közül is az írók új médiából (netes stream, letöltések, DVD-eladások) való részesedésében, hiszen a régi kollektív szerződés ezekre nézve nem tartalmaz kikötéseket (értsd: akkor még nem létezett milliós eladású iTunes-film vagy -sorozatepizód, akkor még nem streamelték a csatornák ingyen a sorozatepizódokat reklámok kíséretében), így minden belőlük származó bevétel a stúdiókat illette és az írók az irományaikból származó pluszbevételekből, jogdíjak ide vagy oda, egy garast sem láttak.
A toll említett letevése esetünkben, illetve Hollywood esetében pedig azt jelenti, hogy a jelzett dátumtól az Írók Céhének (WGA - Writers Guild of America) tagjai nem vethetnek papírra egy sort sem, vagy, ha forgatáson vannak, nem adhatnak a szereplők szájába mondatokat, meg egyébként, semmilyen írói tevékenységet nem tölthetnek be - vagyis rendezni például rendezhetnek. És, ez leginkább azért nagy érvágás, mivel például tévésorozatot csak olyasvalaki írhat, aki tagja a WGA-nek.
E fegyverletétel eredménye mind a mozi, mind a tévé világában megmutatkozik, de utóbbi médium szenvedi el a nagyobb csapást, hiszen a mozifilmek forgatókönyvírói zömében már végeztek a 2008-ra szánt filmek munkálataival, megírták a novemberi határidő előtt a szkripteket és a filmek előkészítése, illetve forgatása már nagyban folyik. Hátrányt igazából csak a 2008-as év végére vagy 2009-re tervezett mozik szenvedik el (ld. az Angyalok és démonok csúszása), de ezekből mi mit sem fogunk észlelni, hiszen a mozipremierek olykor sztrájk nélkül is csúszkálnak.
A tévés világban, a szűkebb határidők miatt azonban már pánikteljesebb a helyzet, hiszen egy sorozat epizódjait a sorozatévad közben írják az írók és nagyjából 4-6 héttel járnak előrébb, mint az éppen aktuális amerikai tévés vetítések, ami azt jelenti, hogy a november 5-i íróstop óta eltelt majd egy hónapban 4-5 forgatókönyv születhetett volna meg sorozatonként, s ezek hiányában a szériák zöme mostanra elért abba a fázisba, hogy csak 2-3 leforgatott rész maradt a polcokon - vagy annyi sem.
Ezzel a szünettel minden sorozat szív, de leginkább az egymásra épülő részekből állók, hiszen ki tudja, hogy egy Hősökből a helyzet megoldódása után nyárig még hány részt lehet forgatni, hogy a nyári szünet előtt nem hagyják félbe a történetet, így az NBC a biztonság kedvéért a 2. évad 11. epizódjának pótforgatást rendelt el, hogy a rész évadzáróként is funkcionáljon arra az esetre, ha már nem tér vissza nyárig a sorozat. Hasonló a helyzet a Lost - Eltűntek esetében is, hiszen a 16 részesre tervezett 4. évadból csak 8 epizód készült el, így az ABC nagy valószínűséggel csak 8 részes évaddal kedveskedik a rajongóknak - cserébe lehet, hogy az 5. évadra csúszik át a többi epizód, ami így 24 részes lesz.
A 24 esetében a Fox, mivel minden rész egymásra épül a szezonban, nem is tervez a sorozattal a sztrájk elhúzódása esetén, s mivel a csatorna képviseli azt mondták, hogy nem jöhet szóba Lost módra az évad szétválasztása, így meglehet, hogy csak egy év múlva tér vissza a sorozat. Mint ahogy a Prison Break is csak 13 leforgatott résszel büszkélkedhet, így a sorozat januári visszatérése után, lehet, hogy egészes őszig lepihen, amikor is a 4. évad veheti kezdetét, már ha a Fox megrendeli a sorozat folytatását.
A sztrájkkal kapcsolatos legfrissebb hírek egyébként arról számoltak be, hogy november 4-ét követően 26-án ültek le ismét tárgyalni az írók és a producerek képviselői és csütörtökön utóbbiak ajánlatot tettek az íróknak, akik kis tanakodás után elutasították azt azzal a felkiáltással, hogy december 4-én folytatódnak a tárgyalások.
Hogy meddig, azt nem tudni, annyi biztos azonban, hogy a legutóbbi hollywoodi írósztrájk 1988-ban 22 teljes hétig tartott. Ha a mostani is ilyen hosszú lesz, akkor bizony a 2007/08-as tévés évad csonka évadként fog megmaradni a nézőkben, vagyis az évi 22 sorozatepizód helyett, csak 10-12 jut a rajongónak. De persze mindig van újabb évad és 2008 ősze már nincs is olyan messze, addig pedig minden bizonnyal normalizálódik a helyzet. Vagy ki tudja, talán ebben a pillanatban normalizálódott. A stúdiók addig sem zavartatják magukat, hiszen filmekkel tele a spájz, jövő télig kihúzzák könnyedén, sorozatok helyett pedig mindig lehet adni ismétléseket és írókat nem igénylő valóságshow-kat és vetélkedőket.
Sztrájk van, mégpedig az írók sztrájkolnak. Jövőre még neccesebb lesz a helyzet, hiszen a rendezők és a színészek céhével kötött megállapodások július elsején járnak le és bizony, ha azokat nem tudják felszínre törő ellentétek nélkül megoldani, akkor még nehezebb napok jöhetnek Hollywoodra, de most vigyázó szemeinket vessük az írókra, hiszen jelenleg ők tették le a tollat november 5-i határidővel.
A sztrájk és az utcára vonulás okai a lejáró szerződés bizonyos alpontjaiban történő megnemegyezésben keresendőek, s ezek közül is az írók új médiából (netes stream, letöltések, DVD-eladások) való részesedésében, hiszen a régi kollektív szerződés ezekre nézve nem tartalmaz kikötéseket (értsd: akkor még nem létezett milliós eladású iTunes-film vagy -sorozatepizód, akkor még nem streamelték a csatornák ingyen a sorozatepizódokat reklámok kíséretében), így minden belőlük származó bevétel a stúdiókat illette és az írók az irományaikból származó pluszbevételekből, jogdíjak ide vagy oda, egy garast sem láttak.
A toll említett letevése esetünkben, illetve Hollywood esetében pedig azt jelenti, hogy a jelzett dátumtól az Írók Céhének (WGA - Writers Guild of America) tagjai nem vethetnek papírra egy sort sem, vagy, ha forgatáson vannak, nem adhatnak a szereplők szájába mondatokat, meg egyébként, semmilyen írói tevékenységet nem tölthetnek be - vagyis rendezni például rendezhetnek. És, ez leginkább azért nagy érvágás, mivel például tévésorozatot csak olyasvalaki írhat, aki tagja a WGA-nek.
E fegyverletétel eredménye mind a mozi, mind a tévé világában megmutatkozik, de utóbbi médium szenvedi el a nagyobb csapást, hiszen a mozifilmek forgatókönyvírói zömében már végeztek a 2008-ra szánt filmek munkálataival, megírták a novemberi határidő előtt a szkripteket és a filmek előkészítése, illetve forgatása már nagyban folyik. Hátrányt igazából csak a 2008-as év végére vagy 2009-re tervezett mozik szenvedik el (ld. az Angyalok és démonok csúszása), de ezekből mi mit sem fogunk észlelni, hiszen a mozipremierek olykor sztrájk nélkül is csúszkálnak.
A tévés világban, a szűkebb határidők miatt azonban már pánikteljesebb a helyzet, hiszen egy sorozat epizódjait a sorozatévad közben írják az írók és nagyjából 4-6 héttel járnak előrébb, mint az éppen aktuális amerikai tévés vetítések, ami azt jelenti, hogy a november 5-i íróstop óta eltelt majd egy hónapban 4-5 forgatókönyv születhetett volna meg sorozatonként, s ezek hiányában a szériák zöme mostanra elért abba a fázisba, hogy csak 2-3 leforgatott rész maradt a polcokon - vagy annyi sem.
Ezzel a szünettel minden sorozat szív, de leginkább az egymásra épülő részekből állók, hiszen ki tudja, hogy egy Hősökből a helyzet megoldódása után nyárig még hány részt lehet forgatni, hogy a nyári szünet előtt nem hagyják félbe a történetet, így az NBC a biztonság kedvéért a 2. évad 11. epizódjának pótforgatást rendelt el, hogy a rész évadzáróként is funkcionáljon arra az esetre, ha már nem tér vissza nyárig a sorozat. Hasonló a helyzet a Lost - Eltűntek esetében is, hiszen a 16 részesre tervezett 4. évadból csak 8 epizód készült el, így az ABC nagy valószínűséggel csak 8 részes évaddal kedveskedik a rajongóknak - cserébe lehet, hogy az 5. évadra csúszik át a többi epizód, ami így 24 részes lesz.
A 24 esetében a Fox, mivel minden rész egymásra épül a szezonban, nem is tervez a sorozattal a sztrájk elhúzódása esetén, s mivel a csatorna képviseli azt mondták, hogy nem jöhet szóba Lost módra az évad szétválasztása, így meglehet, hogy csak egy év múlva tér vissza a sorozat. Mint ahogy a Prison Break is csak 13 leforgatott résszel büszkélkedhet, így a sorozat januári visszatérése után, lehet, hogy egészes őszig lepihen, amikor is a 4. évad veheti kezdetét, már ha a Fox megrendeli a sorozat folytatását.
A sztrájkkal kapcsolatos legfrissebb hírek egyébként arról számoltak be, hogy november 4-ét követően 26-án ültek le ismét tárgyalni az írók és a producerek képviselői és csütörtökön utóbbiak ajánlatot tettek az íróknak, akik kis tanakodás után elutasították azt azzal a felkiáltással, hogy december 4-én folytatódnak a tárgyalások.
Hogy meddig, azt nem tudni, annyi biztos azonban, hogy a legutóbbi hollywoodi írósztrájk 1988-ban 22 teljes hétig tartott. Ha a mostani is ilyen hosszú lesz, akkor bizony a 2007/08-as tévés évad csonka évadként fog megmaradni a nézőkben, vagyis az évi 22 sorozatepizód helyett, csak 10-12 jut a rajongónak. De persze mindig van újabb évad és 2008 ősze már nincs is olyan messze, addig pedig minden bizonnyal normalizálódik a helyzet. Vagy ki tudja, talán ebben a pillanatban normalizálódott. A stúdiók addig sem zavartatják magukat, hiszen filmekkel tele a spájz, jövő télig kihúzzák könnyedén, sorozatok helyett pedig mindig lehet adni ismétléseket és írókat nem igénylő valóságshow-kat és vetélkedőket.