Szekeres Viktor
A forgatókönyvírók sztrájkjának utóhatásai
Késlekednek a filmek, befellegzett pár filmtervnek, csonka évadot és idő előtti befejezést kapnak a sorozatok. Ki szívta a legnagyobbat a sztrájkban?
Mint az reméljük köztudott, november 5-én sajnálatos esemény rázta meg Los Angeles filmes negyedét, Hollywoodot, ugyanis a forgatókönyvírók bemondták az unalmast. Megelégelték, hogy a stúdiók folyamatosan kizsákmányolják őket és a lejáró szakszervezeti szerződésüket nem akarták változatlan feltételekkel meghosszabbítani. Annak alapja egy több mint tíz éves szöveg volt, s mint ilyen, nem tartalmazott semmilyen elfogadható traktust az internetes letöltésekből járó részesedéssel kapcsolatban (milliárdos üzletről van szó, melyből minden pénz a stúdiót illeti), mint ahogy az utóbbi években megnőtt DVD-eladásokból származó bevétel is meglehetősen egyenetlenül lett elosztva.
Szó szót követett, a szakszervezet a stúdiók elé tárta követeléseit. Azok nem engedtek, s így az írók abbahagyták a munkát, helyette az utcára vonultak táblát lengetni, a forgatások pedig leálltak, mivel csak szakszervezeti tag írhat tévére. A sztrájk hatása legelőször a tévésorozatokat érintette, hiszen bár a tévések előre dolgoznak, de a szériák zöme csak 4-5 résszel járt előrébb a tévés sugárzásnál. Így értelemszerűen 4-5 hét alatt a legtöbb ki is futott, s amelyből nem tartalékoltak epizódot, az a sorozat ismétlésbe kezdett, illetőleg más műsor került a helyére.
Sajnos - a csodákkal ellentétben - ez a sztrájk csak 100 napig tartott (sokkal borúlátóbbak is voltak egyes becslések...), így két hete ismét tollat, illetve szövegszerkesztőt ragadhattak az írók és elkezdődött a félbemaradt sorozatok folytatása. Persze a kárt nem lehet nem megtörténtté tenni, így a kiesett 3 hónap is pótolhatatlan. Ez azt jelenti, hogy nagyjából április közepétől ugyan visszatér a legtöbb sorozat, de ez a visszatérés csak 4-6 epizódot fog felölelni, ami ha azt nézzük, hogy a sorozatok a 10-12. részük környékén vonultak kényszerszünetre, azt jelentheti, hogy 14-18 epizódot tartalmazó évadokkal lesz 2007/08 gazdagabb.
Ez persze csak a sorozatok zömére áll, hiszen akadnak olyan összefüggő történettel bíró szériák, mint mondjuk a Hősök vagy a Szökés, melyek már nem fognak belekezdeni egy csonka fél évadba, hanem inkább ősszel újult erővel vágnak neki a folytatásnak (a Szökés persze csak akkor, ha folytatni akarja a Fox csatorna). A 24 is hasonló, összefüggő történetes cipőben jár, azonban a sorozat rajongói számítanak a sztrájk legnagyobb veszteseinek, hiszen a szünetmentes adásokat pártoló Fox úgy döntött, hogy a népszerű akciósorozat 7. évada csak 2009. januárjában térhet vissza. A fent említettekhez hasonlóan pár sikert aratott újoncsorozat (Private Practice, Pushing Daisies, Chuck) is csak ősszel tér vissza. Ennek az az oka, hogy a csatornák pár részre nem akarnak ellőni egy a nézők emlékeit felmelegítő reklámkampányt, hogy ősszel ugyanezt tegyék, így inkább a szeptemberi folytatásra spórolnak.
A filmek világában egyelőre még csak észre nem vehető változásokat hozott a sztrájk, hiszen azt nem sokan fogják észrevenni, hogy a 2008. év végére tervezett Angyalok és démonok premierje csak fél évvel később lesz, mint ahogy az új Star Trek-film bemutatója is csúszik hat hónapot. Efféle csúszások bizony a sztrájkmentes időkben is előfordulnak és lehet, hogy csak a bevétel-maximalizáláshoz szükséges helyezkedés, taktikázás részei.
A filmes hatás egyébként azért sem lehet olyan túl erős, mivel a filmek esetében zavartalanul folyhattak a már megkezdett forgatások, hiszen a rendezők többsége csak mint direktor van jelen a forgatás helyszínén és nyugodt szívvel, saját kénye-kedve szerint instruálhatja színészeit, írhatja át a forgatókönyvet. A tévésorozatokban ezzel szemben viszont nincs helye rendezői víziónak, ott a direktor csak jó munkásember és szinte mindent az írók irányítanak a forgatókönyv megírásától kezdve a forgatáson át az utómunkáig. Éppen ezért fordulhatott elő, hogy több sorozatból bár készen voltak az epizódok, de azok végső vágása nem készülhetett el az írószakszervezethez (WGA) tartozó írók kreatív közreműködése nélkül, hiszen az utómunkálatok is kreatív munkának számítanak, egyfajta történetalakító erővel bírnak.
Addig is élvezzük ki az írók és a stúdiók nevében a győzelem ízét, mert igazából ez a siker a nézőknek fog a legtöbbet kamatozni. Azt viszont egy pillanatig se feledjük, hogy júniusban újabb sztrájkveszély fenyeget: ezúttal a színészek szerződése jár le, a szakszervezet, a SAG megállapodását tehát új feltételek mellett meg kell újítani a stúdiókkal.
Mint az reméljük köztudott, november 5-én sajnálatos esemény rázta meg Los Angeles filmes negyedét, Hollywoodot, ugyanis a forgatókönyvírók bemondták az unalmast. Megelégelték, hogy a stúdiók folyamatosan kizsákmányolják őket és a lejáró szakszervezeti szerződésüket nem akarták változatlan feltételekkel meghosszabbítani. Annak alapja egy több mint tíz éves szöveg volt, s mint ilyen, nem tartalmazott semmilyen elfogadható traktust az internetes letöltésekből járó részesedéssel kapcsolatban (milliárdos üzletről van szó, melyből minden pénz a stúdiót illeti), mint ahogy az utóbbi években megnőtt DVD-eladásokból származó bevétel is meglehetősen egyenetlenül lett elosztva.
Szó szót követett, a szakszervezet a stúdiók elé tárta követeléseit. Azok nem engedtek, s így az írók abbahagyták a munkát, helyette az utcára vonultak táblát lengetni, a forgatások pedig leálltak, mivel csak szakszervezeti tag írhat tévére. A sztrájk hatása legelőször a tévésorozatokat érintette, hiszen bár a tévések előre dolgoznak, de a szériák zöme csak 4-5 résszel járt előrébb a tévés sugárzásnál. Így értelemszerűen 4-5 hét alatt a legtöbb ki is futott, s amelyből nem tartalékoltak epizódot, az a sorozat ismétlésbe kezdett, illetőleg más műsor került a helyére.
Sajnos - a csodákkal ellentétben - ez a sztrájk csak 100 napig tartott (sokkal borúlátóbbak is voltak egyes becslések...), így két hete ismét tollat, illetve szövegszerkesztőt ragadhattak az írók és elkezdődött a félbemaradt sorozatok folytatása. Persze a kárt nem lehet nem megtörténtté tenni, így a kiesett 3 hónap is pótolhatatlan. Ez azt jelenti, hogy nagyjából április közepétől ugyan visszatér a legtöbb sorozat, de ez a visszatérés csak 4-6 epizódot fog felölelni, ami ha azt nézzük, hogy a sorozatok a 10-12. részük környékén vonultak kényszerszünetre, azt jelentheti, hogy 14-18 epizódot tartalmazó évadokkal lesz 2007/08 gazdagabb.
Ez persze csak a sorozatok zömére áll, hiszen akadnak olyan összefüggő történettel bíró szériák, mint mondjuk a Hősök vagy a Szökés, melyek már nem fognak belekezdeni egy csonka fél évadba, hanem inkább ősszel újult erővel vágnak neki a folytatásnak (a Szökés persze csak akkor, ha folytatni akarja a Fox csatorna). A 24 is hasonló, összefüggő történetes cipőben jár, azonban a sorozat rajongói számítanak a sztrájk legnagyobb veszteseinek, hiszen a szünetmentes adásokat pártoló Fox úgy döntött, hogy a népszerű akciósorozat 7. évada csak 2009. januárjában térhet vissza. A fent említettekhez hasonlóan pár sikert aratott újoncsorozat (Private Practice, Pushing Daisies, Chuck) is csak ősszel tér vissza. Ennek az az oka, hogy a csatornák pár részre nem akarnak ellőni egy a nézők emlékeit felmelegítő reklámkampányt, hogy ősszel ugyanezt tegyék, így inkább a szeptemberi folytatásra spórolnak.
A filmek világában egyelőre még csak észre nem vehető változásokat hozott a sztrájk, hiszen azt nem sokan fogják észrevenni, hogy a 2008. év végére tervezett Angyalok és démonok premierje csak fél évvel később lesz, mint ahogy az új Star Trek-film bemutatója is csúszik hat hónapot. Efféle csúszások bizony a sztrájkmentes időkben is előfordulnak és lehet, hogy csak a bevétel-maximalizáláshoz szükséges helyezkedés, taktikázás részei.
A filmes hatás egyébként azért sem lehet olyan túl erős, mivel a filmek esetében zavartalanul folyhattak a már megkezdett forgatások, hiszen a rendezők többsége csak mint direktor van jelen a forgatás helyszínén és nyugodt szívvel, saját kénye-kedve szerint instruálhatja színészeit, írhatja át a forgatókönyvet. A tévésorozatokban ezzel szemben viszont nincs helye rendezői víziónak, ott a direktor csak jó munkásember és szinte mindent az írók irányítanak a forgatókönyv megírásától kezdve a forgatáson át az utómunkáig. Éppen ezért fordulhatott elő, hogy több sorozatból bár készen voltak az epizódok, de azok végső vágása nem készülhetett el az írószakszervezethez (WGA) tartozó írók kreatív közreműködése nélkül, hiszen az utómunkálatok is kreatív munkának számítanak, egyfajta történetalakító erővel bírnak.
Addig is élvezzük ki az írók és a stúdiók nevében a győzelem ízét, mert igazából ez a siker a nézőknek fog a legtöbbet kamatozni. Azt viszont egy pillanatig se feledjük, hogy júniusban újabb sztrájkveszély fenyeget: ezúttal a színészek szerződése jár le, a szakszervezet, a SAG megállapodását tehát új feltételek mellett meg kell újítani a stúdiókkal.