SG.hu
A forgatókönyvírók a mesterséges intelligenciától féltik a munkájukat
A hatalmas online adathalmazokon betanított, új, erőteljes mesterséges intelligencia-eszközök már képesek esszéket, dalszövegeket és más írásos műveket generálni a felhasználó kérésére. Bár nyilvánvalóan vannak korlátai annak, hogy ezek mennyire képesek meggyőző kreatív történeteket létrehozni, az eszközök egyre fejlettebbek, ami az írókat óvatosságra inti.
"A forgatókönyvírók aggódnak amiatt, hogy a saját forgatókönyveik lesznek az a tápanyag, amely bekerül ezekbe a rendszerekbe, hogy más forgatókönyveket, feldolgozásokat generáljanak, és történetötleteket írjanak" - mondta John August, a Writers Guild of America (WGA) bizottságának tagja. August minden mércével mérve sikeres forgatókönyvíró. Olyan filmeket írt, mint a "Nagy hal", a "Charlie angyalai" és a "Go", de még őt is aggasztja, hogy a mesterséges intelligencia milyen hatással lehet a munkájára. August egyike a WGA több mint 11 000 tagjának, akik a múlt héten sztrájkba léptek, ami azonnali leállást eredményezett egyes televíziós sorozatok gyártásában, és valószínűleg késlelteti mások új évadainak kezdetét még ebben az évben.
A nyugati és keleti parti ágakat tömörítő Writers Guild of America igazgatótanácsa egyhangúlag megszavazta a munkabeszüntetésre való felhívást. A szakszervezet és a vezető hollywoodi stúdiók közötti tárgyalásokon nem sikerült elhárítani az első munkabeszüntetést több mint 15 év óta. A szakszervezeti tagok kijelentették, hogy a streaming-korszakban nem kapnak méltányos fizetést, és fizetésemelést, valamint az üzleti modell strukturális változtatását követelik. Az írók sztrájkjának mozgatórugói a kábeles ismétlések, a streaming veszteségek és az algoritmusok veszélye. A WGA számos változtatást követel a Film- és Televíziós Producerek Szövetségétől (Alliance of Motion Picture and Television Producers, AMPTP), a fizetésemeléstől kezdve a streaming szolgáltatásokkal való együttműködésre vonatkozó világos irányelvek megkapásáig. Követeléseik részeként azonban a WGA azért is küzd, hogy megvédje megélhetésüket az MI-tól.
A WGA weboldalán közzétett javaslatban a szakszervezet szerint az MI-t úgy kell szabályozni, hogy "ne írhasson vagy módosíthasson irodalmi anyagokat, ne lehessen forrásanyagként használni", és az írók munkáját "ne lehessen az MI betanítására használni". Az MI követelés az utolsók egyikeként került fel a WGA listájára, de ez egyértelműen egy olyan kérdés, ami az írókat aggasztja. "Inkább most kell foglalkozni vele, mint néhány év múlva amikor már lehet, hogy túl késő lesz" - nyilatkozta John August. A javaslatot az AMPTP elutasította, ellenben éves találkozókat ajánlott fel a technológia fejlődésének megvitatására.
Az AMPTP közleménye szerint nagyra értékelik a kreatívok munkáját, és "a legjobb történetek eredetiek, lényeglátóak és gyakran az emberek saját tapasztalataiból származnak". "A mesterséges intelligencia mindenki számára nehéz, fontos kreatív és jogi kérdéseket vet fel" - írták. "Az írók azt szeretnék, ha ezt a technológiát a kreatív folyamat részeként használhatnák, anélkül, hogy megváltozna a hozzájárulók meghatározása, ami bonyolult, mivel az MI-alkotások nem védhetők szerzői joggal. Ez tehát olyasvalami, ami sokkal több megbeszélést igényel." A jelenlegi WGA-megállapodás az írót személyként határozza meg, és az MI által generált anyag nem lenne jogosult írói kreditre. (A szabvány szerint egy film végén az íróknál az első helyen az szerepel, aki a legtöbbet tette hozzá.)
Az írók tárgyalási kísérlete a mesterséges intelligenciáról talán az eddigi legjelentősebb munkaügyi csata, amely a ChatGPT nyilvános megjelenése óta eltelt hat hónapban megtörtént. A Goldman Sachs közgazdászai úgy becsülik, hogy a mesterséges intelligencia legújabb hulláma révén akár 300 millió teljes munkaidős állást is automatizálhatnak valamilyen módon világszerte. Várhatóan az adminisztratív és jogi munkakörökben dolgozók lesznek a leginkább érintettek. És a hatás hamarabb bekövetkezhet, mint azt egyesek gondolnák: az IBM vezérigazgatója nemrégiben kijelentette, hogy a mesterséges intelligencia csak az ő vállalatánál több ezer munkahelyet szüntethet meg a következő öt évben.
A forgatókönyvírók egyértelmű irányelveket akarnak a mesterséges intelligenciával kapcsolatban, mert az MI már most is kiszorítja az emberi munkaerőt a tartalomkészítés számos más területén - szövegírás, újságírás, keresőmarketing és így tovább. A WGA jelenleg megpróbál elébe menni a problémának és megvédeni a tagjait a "technológiai munkanélküliségtől". Bár a hollywoodi film- és tévéírók jelenleg élen járnak a harcban, más iparágak szakemberei szinte biztosan felfigyelnek majd rájuk. A digitális művészek, a zenészek, a mérnökök, az ingatlanszakemberek és az ügyfélszolgálati dolgozók mind érezni fogják a generatív AI hatását. "Figyeljétek meg alaposan ezt a #WGA sztrájkot" - írta Justine Bateman író, rendező és egykori színésznő egy tweetben nem sokkal a sztrájk kezdete után. "Értsétek meg, hogy a mi harcunk ugyanaz a harc, ami legközelebb a ti szakmátokra is vár: az emberi erőfeszítés, a készség és a tehetség leértékelése az automatizálás és a profit javára."
A mesterséges intelligenciának már évek óta helye van Hollywoodban. A 2018-as "Marvel Bosszúállók - Végtelen háborúk" című Marvel-filmben Thanos arcát - a Josh Brolin színész által alakított karaktert - részben ezzel a technológiával hozták létre. Olyan filmek tömeg- és csatajeleneteiben, mint A Gyűrűk Ura használtak MI-t, a legutóbbi Indiana Jonesban pedig Harrison Ford karakterét fiatalították meg vele. A színkorrekcióhoz is remek eszköz, segít megtalálni a felvételeket az utómunka során, és olyan javításokat végeznek vele, mint például a karcolások és a por eltávolítása a felvételekről. Forgatókönyvírásban azonban még gyerekcipőben jár. Márciusban a South Park rajzfilmsorozat "Deep Learning" című epizódjának társszerzője volt a ChatGPT, és ebben a szereplők a ChatGPT-t használják a lányokkal való beszélgetésre és az iskolai dolgozatírásra.
August elmondta, hogy az írók nagyrészt nem elutasítóak az új eszközök iránt, amíg azokat ötletadóként vagy kutatásra használják, és az írókat továbbra is feltüntetik a gyártási folyamat során. "A forgatókönyvírók nem ludditák, gyorsan használjuk az új technológiákat, hogy segítsenek nekünk elmesélni a történeteinket" - mondta August. "Az írógépekről boldogan tértünk át a szövegszerkesztőkre, és ez növelte a termelékenységet. De nincs szükségünk egy varázslatos írógépre, amely magától megírja a forgatókönyveket." Mivel a nagyméretű nyelvi modelleket olyan szövegeken képzik ki, amelyeket korábban emberek írtak, a szellemi tulajdonnal kapcsolatos aggályok is fennállnak.
Lehetséges, hogy egy chatbot egy bizonyos típusú filmrendező vagy forgatókönyvíró stílusában generáljon egy forgatókönyvet anélkül, hogy az eredeti művész vagy az adott anyag szellemi tulajdonjogát birtokló hollywoodi stúdió előzetesen beleegyezett volna. A ChatGPT-t például meg lehet arra kérni, hogy generáljon egy zombi apokalipszis drámát David Mamet stílusában. "Ki kapna ezért kreditet?" - teszi fel a kérdést August. "Mi történik, ha megengedjük egy producernek vagy egy stúdióvezetőnek, hogy előálljon valami olyasmivel, ami ugyan forgatókönyvnek tűnik, de egyetlen író sem nyúlt hozzá?" Egyelőre a jogi helyzet még nagyon bizonytalan a kérdésben, mivel a szabályozás elmarad a mesterséges intelligencia gyors fejlődésétől. "Nem tudjuk megvédeni a stúdiókat a saját rossz döntéseiktől" - mondta August. "Csak az írókat tudjuk megvédeni a visszaélésektől".
Érdekes adalék, hogy a költségek visszaszorításának vágya, valamint a sztrájk következményeinek kezelése miatt a filmstúdiók még nagyobb nyomást érezhetnek arra, hogy a forgatókönyvírás terén a mesterséges intelligencia felé forduljanak. Rövid távon ez egy hatékony módja lehet a WGA sztrájk megkerülésének, főleg azért, mert a nagy nyelvi modellek tulajdonnak, nem pedig embernek számítanak, így nem történik sztráktörés sem. Egy ilyen kísérlet azt is megmutathatná a produkciós stúdióknak, hogy lehetséges-e kevesebb ember bevonásával is boldogulni. Persze ez egy agresszív és ellenséges lépés lenne az írók tárgyalóasztalhoz ültetésére, ráadásul ma még a generált forgatókönyvek finoman szólva sem megfelelőek.
Akárhogy reagálnak a stúdiók, a téma valószínűleg felszínen marad Hollywoodban. A színészek közül is sokan aggódnak amiatt, hogy arcukra, testükre és hangjukra milyen hatással lesz a mesterséges intelligencia. "Íróként nem akarjuk, hogy az eszközök helyettesítsenek minket, de a színészek ugyanúgy aggódnak az MI miatt, mint a rendezők, a vágók és mindenki más, aki kreatív munkát végez ebben az iparágban" - emelte ki John August.
"A forgatókönyvírók aggódnak amiatt, hogy a saját forgatókönyveik lesznek az a tápanyag, amely bekerül ezekbe a rendszerekbe, hogy más forgatókönyveket, feldolgozásokat generáljanak, és történetötleteket írjanak" - mondta John August, a Writers Guild of America (WGA) bizottságának tagja. August minden mércével mérve sikeres forgatókönyvíró. Olyan filmeket írt, mint a "Nagy hal", a "Charlie angyalai" és a "Go", de még őt is aggasztja, hogy a mesterséges intelligencia milyen hatással lehet a munkájára. August egyike a WGA több mint 11 000 tagjának, akik a múlt héten sztrájkba léptek, ami azonnali leállást eredményezett egyes televíziós sorozatok gyártásában, és valószínűleg késlelteti mások új évadainak kezdetét még ebben az évben.
A nyugati és keleti parti ágakat tömörítő Writers Guild of America igazgatótanácsa egyhangúlag megszavazta a munkabeszüntetésre való felhívást. A szakszervezet és a vezető hollywoodi stúdiók közötti tárgyalásokon nem sikerült elhárítani az első munkabeszüntetést több mint 15 év óta. A szakszervezeti tagok kijelentették, hogy a streaming-korszakban nem kapnak méltányos fizetést, és fizetésemelést, valamint az üzleti modell strukturális változtatását követelik. Az írók sztrájkjának mozgatórugói a kábeles ismétlések, a streaming veszteségek és az algoritmusok veszélye. A WGA számos változtatást követel a Film- és Televíziós Producerek Szövetségétől (Alliance of Motion Picture and Television Producers, AMPTP), a fizetésemeléstől kezdve a streaming szolgáltatásokkal való együttműködésre vonatkozó világos irányelvek megkapásáig. Követeléseik részeként azonban a WGA azért is küzd, hogy megvédje megélhetésüket az MI-tól.
A WGA weboldalán közzétett javaslatban a szakszervezet szerint az MI-t úgy kell szabályozni, hogy "ne írhasson vagy módosíthasson irodalmi anyagokat, ne lehessen forrásanyagként használni", és az írók munkáját "ne lehessen az MI betanítására használni". Az MI követelés az utolsók egyikeként került fel a WGA listájára, de ez egyértelműen egy olyan kérdés, ami az írókat aggasztja. "Inkább most kell foglalkozni vele, mint néhány év múlva amikor már lehet, hogy túl késő lesz" - nyilatkozta John August. A javaslatot az AMPTP elutasította, ellenben éves találkozókat ajánlott fel a technológia fejlődésének megvitatására.
Az AMPTP közleménye szerint nagyra értékelik a kreatívok munkáját, és "a legjobb történetek eredetiek, lényeglátóak és gyakran az emberek saját tapasztalataiból származnak". "A mesterséges intelligencia mindenki számára nehéz, fontos kreatív és jogi kérdéseket vet fel" - írták. "Az írók azt szeretnék, ha ezt a technológiát a kreatív folyamat részeként használhatnák, anélkül, hogy megváltozna a hozzájárulók meghatározása, ami bonyolult, mivel az MI-alkotások nem védhetők szerzői joggal. Ez tehát olyasvalami, ami sokkal több megbeszélést igényel." A jelenlegi WGA-megállapodás az írót személyként határozza meg, és az MI által generált anyag nem lenne jogosult írói kreditre. (A szabvány szerint egy film végén az íróknál az első helyen az szerepel, aki a legtöbbet tette hozzá.)
Az írók tárgyalási kísérlete a mesterséges intelligenciáról talán az eddigi legjelentősebb munkaügyi csata, amely a ChatGPT nyilvános megjelenése óta eltelt hat hónapban megtörtént. A Goldman Sachs közgazdászai úgy becsülik, hogy a mesterséges intelligencia legújabb hulláma révén akár 300 millió teljes munkaidős állást is automatizálhatnak valamilyen módon világszerte. Várhatóan az adminisztratív és jogi munkakörökben dolgozók lesznek a leginkább érintettek. És a hatás hamarabb bekövetkezhet, mint azt egyesek gondolnák: az IBM vezérigazgatója nemrégiben kijelentette, hogy a mesterséges intelligencia csak az ő vállalatánál több ezer munkahelyet szüntethet meg a következő öt évben.
A forgatókönyvírók egyértelmű irányelveket akarnak a mesterséges intelligenciával kapcsolatban, mert az MI már most is kiszorítja az emberi munkaerőt a tartalomkészítés számos más területén - szövegírás, újságírás, keresőmarketing és így tovább. A WGA jelenleg megpróbál elébe menni a problémának és megvédeni a tagjait a "technológiai munkanélküliségtől". Bár a hollywoodi film- és tévéírók jelenleg élen járnak a harcban, más iparágak szakemberei szinte biztosan felfigyelnek majd rájuk. A digitális művészek, a zenészek, a mérnökök, az ingatlanszakemberek és az ügyfélszolgálati dolgozók mind érezni fogják a generatív AI hatását. "Figyeljétek meg alaposan ezt a #WGA sztrájkot" - írta Justine Bateman író, rendező és egykori színésznő egy tweetben nem sokkal a sztrájk kezdete után. "Értsétek meg, hogy a mi harcunk ugyanaz a harc, ami legközelebb a ti szakmátokra is vár: az emberi erőfeszítés, a készség és a tehetség leértékelése az automatizálás és a profit javára."
Watch this #WGA strike carefully.
— Justine Bateman (@JustineBateman) May 2, 2023
Understand that our fight is the same fight that is coming to your professional sector next: it’s the devaluing of human effort, skill, and talent in favor of automation and profits. @WGAWest @WGAEast #Humanism #AI
A mesterséges intelligenciának már évek óta helye van Hollywoodban. A 2018-as "Marvel Bosszúállók - Végtelen háborúk" című Marvel-filmben Thanos arcát - a Josh Brolin színész által alakított karaktert - részben ezzel a technológiával hozták létre. Olyan filmek tömeg- és csatajeleneteiben, mint A Gyűrűk Ura használtak MI-t, a legutóbbi Indiana Jonesban pedig Harrison Ford karakterét fiatalították meg vele. A színkorrekcióhoz is remek eszköz, segít megtalálni a felvételeket az utómunka során, és olyan javításokat végeznek vele, mint például a karcolások és a por eltávolítása a felvételekről. Forgatókönyvírásban azonban még gyerekcipőben jár. Márciusban a South Park rajzfilmsorozat "Deep Learning" című epizódjának társszerzője volt a ChatGPT, és ebben a szereplők a ChatGPT-t használják a lányokkal való beszélgetésre és az iskolai dolgozatírásra.
August elmondta, hogy az írók nagyrészt nem elutasítóak az új eszközök iránt, amíg azokat ötletadóként vagy kutatásra használják, és az írókat továbbra is feltüntetik a gyártási folyamat során. "A forgatókönyvírók nem ludditák, gyorsan használjuk az új technológiákat, hogy segítsenek nekünk elmesélni a történeteinket" - mondta August. "Az írógépekről boldogan tértünk át a szövegszerkesztőkre, és ez növelte a termelékenységet. De nincs szükségünk egy varázslatos írógépre, amely magától megírja a forgatókönyveket." Mivel a nagyméretű nyelvi modelleket olyan szövegeken képzik ki, amelyeket korábban emberek írtak, a szellemi tulajdonnal kapcsolatos aggályok is fennállnak.
Lehetséges, hogy egy chatbot egy bizonyos típusú filmrendező vagy forgatókönyvíró stílusában generáljon egy forgatókönyvet anélkül, hogy az eredeti művész vagy az adott anyag szellemi tulajdonjogát birtokló hollywoodi stúdió előzetesen beleegyezett volna. A ChatGPT-t például meg lehet arra kérni, hogy generáljon egy zombi apokalipszis drámát David Mamet stílusában. "Ki kapna ezért kreditet?" - teszi fel a kérdést August. "Mi történik, ha megengedjük egy producernek vagy egy stúdióvezetőnek, hogy előálljon valami olyasmivel, ami ugyan forgatókönyvnek tűnik, de egyetlen író sem nyúlt hozzá?" Egyelőre a jogi helyzet még nagyon bizonytalan a kérdésben, mivel a szabályozás elmarad a mesterséges intelligencia gyors fejlődésétől. "Nem tudjuk megvédeni a stúdiókat a saját rossz döntéseiktől" - mondta August. "Csak az írókat tudjuk megvédeni a visszaélésektől".
Érdekes adalék, hogy a költségek visszaszorításának vágya, valamint a sztrájk következményeinek kezelése miatt a filmstúdiók még nagyobb nyomást érezhetnek arra, hogy a forgatókönyvírás terén a mesterséges intelligencia felé forduljanak. Rövid távon ez egy hatékony módja lehet a WGA sztrájk megkerülésének, főleg azért, mert a nagy nyelvi modellek tulajdonnak, nem pedig embernek számítanak, így nem történik sztráktörés sem. Egy ilyen kísérlet azt is megmutathatná a produkciós stúdióknak, hogy lehetséges-e kevesebb ember bevonásával is boldogulni. Persze ez egy agresszív és ellenséges lépés lenne az írók tárgyalóasztalhoz ültetésére, ráadásul ma még a generált forgatókönyvek finoman szólva sem megfelelőek.
Akárhogy reagálnak a stúdiók, a téma valószínűleg felszínen marad Hollywoodban. A színészek közül is sokan aggódnak amiatt, hogy arcukra, testükre és hangjukra milyen hatással lesz a mesterséges intelligencia. "Íróként nem akarjuk, hogy az eszközök helyettesítsenek minket, de a színészek ugyanúgy aggódnak az MI miatt, mint a rendezők, a vágók és mindenki más, aki kreatív munkát végez ebben az iparágban" - emelte ki John August.