66
  • MuchACHO79
    #66
    Tudjátok mikor lesz jó ez a rendszer? Mikor az otthoni fejlesztők belelépnek a gép lelkébe.
    Max_Speed:=Max_Speed * 1.4;

    If SearchObject(kisgyerek)=true then
    If kisgyerek in [nigger,cigany] then
    Speed:=Speed ^ 2
    else VeszfekProcedure();
  • Tomalak
    #65
    Simpson Család, 10. évad 17. rész Maximum Homerdrive
    ennyi
  • Marko001
    #64
    Az önjelölt ámokfutók helyett majd lesznek "meghackelt" ámokfutók. :)
  • sysqo
    #63
    a robot neve Olivaw...

    amúgy előbb-utóbb várható, hogy erre fog fejlődni a világ. A világ egyik legmodernebb vadászgépe, az F-22 Raptor csak számítógép segítségével képes a levegőben maradni, és érdekes, valahogy mégis meg tudták oldani. Az autó vezérlését is tökéletesíteni fogják. Remélhetőleg kevesebb lesz az önjelölt ámokfutó, mások életét veszélyeztető alak. Ja és a stóhl buci.
  • Master91
    #62
    Szerintem még nagyon az elején van ez az egész, találgat csak mindenki hogy milyen lenne. Mondjuk a törvény módosítást még túl hamar akarják. Szerintem.
  • COOLancs
    #61
    És ha virnyákos lesz a rendszer? Leáll a forgalom amíg nem jön ki a vírusírtó frissítés? Mert hogy ha a google csinálja akkor még a szívargyujtó is online lesz hogy tudja milyen reklámot nyomjanak neked a rádión.
  • M2 #60
    El kell fogadni, hogy egyre több olyan dolog van, amit a gépek sokkal jobban tudnak nálunk: ma már senki nem akar versenyezni egy számológéppel vagy egy sakkprogrammal. Nem kell 10 év fejlesztés és a legjobb képességű pilótát is kenterbe fogja verni a számítógép vezérelte autó.

    Eleinte még vegyesen fog a forgalomban részt venni gép és ember vezette autó, de akkor jön a kánaán, amikor már az emberi sofőrt kitiltják a közutakról. Olyan dolgokat lehet onnantól megoldani, ami emberekkel elképzelhetetlen lenne, csak néhány példa:
    - lámpa és megállás nélküli kereszteződések,
    - intelligens útvonal, az autók egymással közlik merre érdemes az újaknak becsatlakozni,
    - légellenállás csökkentő konvojok önszerveződése, egymástól pár centire haladó autókkal,
    - magától hazamenő, parkolóhelyet kereső autó,
    - közös használatú bérautók,
    ...

    Legfőbb előnyük persze a nulla baleset lesz, sötét középkornak fog tűnni, mikor még emberek haltak meg az utakon.

    Ami problémákat meg ideokoskodtatok (és amiket nem), azokat a fejlesztők már mind ismerik, nem véletlenül tesztelik és akarják tesztelni amennyit csak lehetséges.
  • dilofekete
    #59
    vagy ha rápillen egy rovar a miniatűr érzékelőre és elkezd enyhién balra menni :D
  • Szefmester
    #58


    Azt hiszem nem kell mondani, hogy nem csak ez a videó van fent a hibátlan emberi parkolásról. A gép hibázhat ha sok az ismeretlen, de ennyire elcseszni a parkolást azért már minimum egy rendszerösszeomlás közben tudna.
  • jeec
    #57
    "1. bringával megyek nem gyalog
    2. keskeny útvonal, előtted kátyú, nem tudod megkerülni, át kell menni rajta, vagy sikerül vagy nem és a sors dobja hogy kettészeljen egy faszkalap számítógép"
    Ja, pénteken tekertem hazafele, és egy egyébként jó úton kellett kerülnöm egy csatornarácsot (nagyon meg van süllyedve). Hogy-hogy s nem, pont akkor "előzött" efy csácsi tuningolt, sötétített üvegű Mitsu, és természetesen egy fikarcnyit sem ment arrébb, viszont ezerrel elhúzott mellettem kb. 5 10 centivel (holott a szembejövő sáv tök üres volt jól beláthatóan). Szerinted ember, vagy gép vezette?
    Szóval kikerültem a gödröt, és igencsak majdnem elcsapott a kedves sofőr úr. Mivel alig mentem kijjebb (kb 10 centit), ezért gyakorlatilag akkor is majdnem elcsapott volna, ha éppen nem kerülök valamit.
  • jeec
    #56
    "A vezetés élvezet. Sokszor talán még a Swift, Astra, Tico...stb. tulajdonosoknak is."
    Én is szeretek vezetni, de mondjuk egy Adria túrát szívesen lepasszolnék a robot sofőrnek. Meg ha élvezetből akar valaki vezetni, menjen autóversenyezni, az országút (sajnos :) ) nem erre való.
  • jeec
    #55
    Csak arra utaltam, hogy már most vannak olyan helyzetek, amikor gépekre bízzuk az életünket. Most az részletkérdés, hogy ez egy számítógéppel vezérelt autó, vagy egy (gyakran szintén számítógéppel vezérelt) repülőgép. Gép - gép.
  • Ender Wiggin #54
    Nem mellesleg sok márka gyárt önmagától parkoló autókat is. Az a közös bennük, hogy nem tudnak beállni mindenhova, még emberi segítséggel sem. Ennyit a számítógépekről.
  • Ender Wiggin #53
    @jeec: "Nem tudom, szoktál-e repülőgépen utazni, de bizony ott is azon múlik az életed, hogy vajon mennyire jó az a repülőgép (_gép_). Hiába vezetik emberek (amikor éppen...), ha olyan műszaki hiba van, amin nem lehet vezetéssel javítani.."

    Ilyenkor az a gép lezuhan, a gép szart se tud tenni érte. Öngólt lőttél.
    Erre az egészre semmi szükség. A vezetés élvezet. Sokszor talán még a Swift, Astra, Tico...stb. tulajdonosoknak is.
  • Oliwaw
    #52
    A gugli ebből az ötletből továbblépve alapítja neg az Amerikai Robot nevű céget, aztán jövök én azaz Oliwaw !
    és ti emberek mentek a levesbe.
  • Tetsuo
    #51
    valamit felreertettel.. ;)
  • Tetsuo
    #50
    Ez sajnos benne van, de ez nem a technikai fejlodes hibaja, ha nem lepne a technika, akkor is korlatozzak valahogy, ha akarjak.
  • daninet
    #49
    "aha, én is ezt láttam, amikor az AutoBild főszerkeszőtje 40-vel verte telibe a csarnok falát mert nem ment a merci csoda okossága, vagy a Volvo is simán telibe verte az álló autót, mert nem vette észre és még lehet sorolni."

    látom nem érted, hogy ez teszt fázis.. nem félkész programot fognak az útra engedni... Ráadásul ez nem olyan rendszer, mint ami a mercikben és volvokban van.. kicsit kifinomultabb
  • torreadorz
    #48
    Ahogy már irták mások is, a dolog jó, de csak akkor müködik ha szinte minden autó ilyen lesz az utakon ÉS a közúti infrastuktúra is a megfelelő lesz.

    Magyarországon ez pl. nem müködne, mert én speciel a 31-es főuton jászberénytől hevesig úgy közlekedek hogyha nem jönnek szembe akkor a kocsival megközölöm a felezővonalat, mivelhogy az út mindkét szélén illetve közvetlenül a felezősáv vonalán ilyen random 2x1 méteres 30-50 cm mély kátyúk találhatóak nagyjából 100 méterenként egy... Na kiváncsi lennék ezt hogy kezelné le az elektronika (sehogy), valószinüleg pillanatok alatt szarrá menne a futómüvem amikor a második ilyen kátyút becsókolja. Ha meg az un. főútról lemész egy mellékútra akkor azon még egy t34-es tank is elakadna manöverezés nélkül, tehát esélytelen lenne a dolog. De majd talán 150 év múlva az utak itt is megjavulnak
  • Justil
    #47
    10 év? :)))
    Ember, 10 év múlva nem hogy gép által vezérelt autó nem lesz (közhasználatban), hanem még az elektromos autó is épp, hogy csak elkezd terjedni.
    Ennyire azért nem kell túlbecsülni a fejlődés mértékét :) Vagyis hát fejlődés az van, csak az ilyesmihez idő kell, mire elterjed, főleg, hogy itt elég súlyos etikai kérdések is felmerülnek, nem csak technikai korlátok.
    Ettől függetlenül persze támogatnám, ha nem lennék olyan fajta ember akinek a vezetés - megfelelő autóban - inkább élvezet, mintsem szükséges rossz.
  • Atkamon
    #46
    Ezt úgy lehetne legjobban megoldani, ha az utakon minden egyes autó ilyen gépvezérlésű lenne. Akkor a gépek érzékelnék egymást, kommunikálnának egymással és a karambol esélye gyakorlatilag 0% lenne. Útra kilépő gyerek esetén is... Az összes közelben lévő kocsi érzékelné a helyzetet, és mind kiszámolná magának a legbiztonságosabb megoldást.

    Ez amúgy nagyon sci-fi, 10 éven belül szerintem nem fog elterjedni, Magyarországra meg majd talán 2100 körül el is ér.
  • kisemlős
    #45
    Hm, ma 420 km-t vezettem, egy halálos balesetet láttam, egy koccanást, 2 vészfékezést, akkor inkább a gépek!
  • dilofekete
    #44
    jóvan, mondjuk meg neki, hogy menjen ki tankolja meg magát és sose lássuk többé, irány a csendes óceán :D:D:D
  • Piel
    #43
    Biztosan velem van a baj, de könyörgöm, ha normális utakat nem tudunk építeni, akkor minek az autó? Ha az utak kátyúzását úgy oldják meg, hogy kitesznek egy 60-as sebességkorlátozó táblát, akkor minek autó?
    Egyébként láttam amikor a Volvo biztonsági rendszerét tesztelték! Beépítettek egy gyalogos védelmi rendszert, ami felismeri a gyalogost, ha az az autó elé lép, és lefékezi az autót. Tízből kb. nyolcszor. Nem azért mintha a Volvo nem tudna jó autót gyártani! Azért megkérdezném: biztonságos? És ez csak egy funkciója az automatizmusnak!
    Ha nekem van elsőbbségem egy főúton és az alárendelt útról érkező sofőr nem néz felém sem, akkor én már lassítok, hogy elkerülhessem az ütközést. (Többször kerültem el így balesetet!) Arra kíváncsi lennék, hogy egy automata vezérlés, honnan fogja felismerni a szituációt? Ja, hogy nem lassul az elsőbbségre kötelezett autója? Lassan is kijöhet elém, én meg 50-el belerongyolok. Vagy minden kereszteződésnél lassan fog közlekedni? Akkor biztosan jól fogunk haladni!
  • Marko001
    #42
    A bűnözők biztosan örülnének egy ilyen rendszernek. :D
  • drfaust
    #41
    Ez az automata autó csak akkor fognak jól működni, ha az úton csak ilyen járművek közlekednek és legalább 5Km-es körzetben tudja minden ilyen autó helyzetét és tudnak egymással kommunikálni.
  • Marko001
    #40
    Ha csak a technikát nézem, akkor nem hangzik rosszul egy számítógép által vezérelt jármű. Csak ne lennének azok a fránya vírusok és a sok rossz indulatú ember, akik megírják őket. :)
  • Marko001
    #39
    Hát igen, sajnos minden gépesítéssel kapcsolatos fejlődés ezzel jár. Taxisokat se hagyjuk ki. Nem tudom mi lesz majd mondjuk száz év múlva, vagy még előbb...
  • kvp
    #38
    Utkozeskikerulesben manapsag mar a szamitogepek a jobbak, egyszeruen tobb valtozot tudnak megvizsgalni, pontosabban es gyorsabban. Ennek az oka a nagy teljesitmeny mellett, hogy nem egy ember tudasaval rendelkeznek, hanem az osszes fejleszto teljes tudasanak az osszegevel. Az egyetlen hatranyuk, hogy jo programozas eseten nem mennek bele olyan szituacioba, ami veszelyes helyzetet eredmenyezhet. Ez azt jelenti, hogy pl. lakott teruleten nem a reakcioidejukre alapozzak azt, hogy kikerulik-e a hirtelen kiugro gyereket, hanem csak olyan gyorsan mennek, hogy biztosan meg tudjanak allni. Elso korben pedig boven eleg, ha csak zart autopalyan aktivalodik a rendszer, ehhez csak egy gps vevo es egy terkep kell bele.

    Egyebkent meg ha a google fejleszti, akkor a jarmu a korenyen mozgo osszes objektumrol meg fogja tudni mondani, hogy kicsoda, mit csinal, mint csinalt tegnap es ha ember, akkor milyen kozlekedesi stilusa volt az elmult x evben. (+ folyamatosan frissul a streetview ha egy automata auto arra jar) :-)
  • enkido
    #37
    jogos, szerintem is költözzünk inkább barlangba a kapcsolatot meg tartsuk galambokkal, esetleg vadásszunk-gyűjtögessünk...
  • Hugo Chavez
    #36
    Ha ez a rendszer elterjed a világon, akkor újabb szabadsága vész el az embernek. A helyváltoztatás szabadsága.

    Oknyomozó újságírók maximum gyalog mehetnek majd egyes helyekre, mert a kocsijuk nem lesz hajlandó bekanyarodni az adott elágazásnál.

    Ha nem tetszik a képernyőd a világ akkori urainak egyszerűen megtiltják a kocsidnak, hogy bevigyen a munkahelyedre, vagy hazavigyen onnan.
  • Hugo Chavez
    #35
    Minél több gép és automatizálható feladat, annál kevesebb munkahely.

    Fuvarozók, postások, reszkessetek!
  • Balumann
    #34
    Egy számítógép elég sok számítást képes elvégezni, főleg ha célzottan fejlesztenek ki rá egy rendszert. Nem hiszem, hogy egy számítógépnek későbbiekben problémát fog okozni az, hogy nem tudja megállapítani a szélességét, tulajdonságait (kerékpár, autó, kamion), stb.. A balesetek döntő többsége abból adódik, hogy az emberek későn reagálnak, vagy hirtelen rossz döntést hoznak adott esetben. Ha beugrik eléd valaki, akkor fékezel és félrerántod, de azt nem tudod átgondolni, hogy ezzel nem lesz-e még rosszabb a helyzet (pl. lehet, hogy azt az állatot úgyis elütöd, de legalább te nem ütöd ki a melletted levő autót, saját és a másik autó utasainak a halálát okozva). Míg egy számítógép folyamatosan tud figyelni sok ilyen dologra, folyamatosan figyelve a környezetet.
    if( szembe történik valami ) if (nem jön autó balra vagy jobbra ) rántsa balra az autót, sebességnek megfelelően hogy az pont ne boruljon fel, kiszámolva egy pillanat alatt a sebesség és súlyból.
    Az biztos, hogy rengeteg számítást kell elvégeznie, főleg ha városokról van szó, és kérdéses, hogy mindent meg tud-e oldani amiket az ember. De fordítva biztos, hogy a számítógép meg tud oldani olyanokat, amiket az ember maximum szerencsével tudna.
  • sly007
    #33
    Extrém szituációkra még ez után készítik fel szerintem. Simán elképzelhető hogy egy tömegkarambolnál repkedő kocsik között szerencsésen elnavigál a rendszer. Embereknél erre azt mondanák szerencsés irányba fordította kormányt. Szgép legalább 100-ad másodperces bontásban tud reagálni az eseményekre.
  • sly007
    #32
    fos sg, eltüntette a szóközöket :S
  • sly007
    #31
    Említett problémára egyszerű a logikai megoldás:

    function esemény_objektum_ a_kocsi_elött() {
    ha sávváltás lehetséges
    akkor
    ha nincs a másik sávban jármű adott időn belül (sebesség,távolság)
    akkor kikerülés
    egyébként vészfékezés
    egyébként vészfékezés
    }
  • dilofekete
    #30
    hát ha már keresztül fékeznek a testemen akkor már érdekel hogy milyen helyzetekben, mert akkor inkább feltartom a forgalmat hogy eltűnjön előlem az a tamagocsi :D
  • dilofekete
    #29
    Manyi néni 70-nel megy keresztbe satu kézivel :D
  • jeec
    #28
    Most komolyan arról beszélgettek, hogy egy számotokra tök ismeretlen (és ráadásul fejlesztés alatt álló) rendszer egy extrém szituációban mit csinálna? :)
  • dilofekete
    #27
    meg hogyan különböztet meg egy bringát egy kocsitól, mert egy bringa féktávja nagyon ingadozó értékű, lásd tesco konzolos fékek egy tárcsafékkel szemben, esőben slik gumival vagy 2,5 colos terep gumival, lefogadom, hogy a bringát is gépjárműnek tekinti és amikor keresztbe jön a bringa ő azt hinné, hogy még 3x5x meg tud állni, pedig nem és elcsapja mint a fosós galambot