Kruza Richárd
Mobillal és anélkül is veszélyes a vezetés
Úgy gondoljuk biztonságban vagyunk, ha headsettel telefonálunk. Egy felmérés szerint viszont nem, mivel eközben is megoszlik a figyelmünk.
Ki ne hallott volna egy olyan bácsiról, aki egész életében dohányzott, mégis 90 évet élt meg? Vagy olyan balesetről, melynek túlélője annak köszönheti életét, hogy nem használta a biztonsági övet, és szerencsésen kirepült a később ripityára tört roncs szélvédőjén, és persze épségben landolt? Természetesen ilyen esetek is léteznek, azonban csak marginális kivételnek számítanak, még akkor is, ha a notórius dohányzó, vagy a biztonsági övet nem használó önigazolásra használja ezeket. Ebbe a kategóriába tartozhatna az a szabály is, amely a vezetés közbeni mobiltelefonálást tiltja, azonban egy friss felmérés szerint ebben az esetben mégsem így fest a dolog. Az amerikai Highway Loss Data Institute szerint ugyanis nincs értelme a mobilozás tiltásának.
Természetesen nem arról van szó, hogy a vezetés közbeni mobilozás ne okozhatna balesetet. Már évekkel ezelőtt egyértelmű statisztikák mutattak rá a riasztó tényekre, melyek összefüggést mutatnak eme két művelet szinkronban való alkalmazása között. Emiatt világszerte komoly kampányok indultak, mintegy démonizálva a vezetés közbeni mobilozást. Éppen ezért jelent 180 fokos fordulatot a már említett felmérés eredménye.
Négy olyan állam (New York, Washington, Connecticut, és California) baleseti statisztikáit vetették össze olyan szomszédos államokkal, melyekben kiegészítők nélkül (autós kihangosító, headset stb.) is szabad vezetés közben telefonálni. Kiderült, hogy éppen annyi "mobilozós" baleset történt mindenhol. Egész pontosan fogalmazva (és ez a dolog lényege) a kiegészítők egy cseppet sem csökkentették a vezetés közbeni telefonálás veszélyeit. "Az autós mobiltelefon-kiegészítők használata nem kevésbé veszélyes mint a telefonkészülék használata." - mondta Russ Rader, a felmérés szponzoraként közreműködő Insurance Institute for Highway Safety szóvivője. "Ez rámutat arra, hogy az igazi probléma a megzavart sofőr, mivel a telefonálás megosztja a figyelmet, zavar a koncentrálásban és a vezetésben."
Ezek szerint tehát a mobilozás vezetés közben éppen olyan zavaró tényezőnek számít mint a rádión való állomáskeresés, a hamburgerevés, a GPS nyomkodása és a többi művelet. Ez persze logikus, és innentől fogva pedig érdektelen, hogy headsettel vagy anélkül telefonálunk, ugyanis a mással való kommunikáció leköti figyelmünket. A telefonáló sofőr egyben "valahol máshol is van", és a jelek szerint ez okozza a figyelem megosztását, éppen ez sok baleset okozója. Ezen pedig még az sem változtat, hogy az USA-ban szinte minden gépkocsi automata váltóval van felszerelve, és telefonálás közben nem kell sebességet váltani.
Az USA lakosságának 89%-a rendelkezik ugyanis mobiltelefonnal, miközben ennek semmilyen hatása nincs a baleseti statisztikákra. "Valójában a zavartság, a figyelem megosztása okozza a baleseteket és nem maga a mobiltelefon használata. Emiatt már nagyon sok baleset történt a világon, miközben maga a mobiltelefon kézzel való használata semmilyen hatással nincs erre a problémára." - mondta Rader.
Ki ne hallott volna egy olyan bácsiról, aki egész életében dohányzott, mégis 90 évet élt meg? Vagy olyan balesetről, melynek túlélője annak köszönheti életét, hogy nem használta a biztonsági övet, és szerencsésen kirepült a később ripityára tört roncs szélvédőjén, és persze épségben landolt? Természetesen ilyen esetek is léteznek, azonban csak marginális kivételnek számítanak, még akkor is, ha a notórius dohányzó, vagy a biztonsági övet nem használó önigazolásra használja ezeket. Ebbe a kategóriába tartozhatna az a szabály is, amely a vezetés közbeni mobiltelefonálást tiltja, azonban egy friss felmérés szerint ebben az esetben mégsem így fest a dolog. Az amerikai Highway Loss Data Institute szerint ugyanis nincs értelme a mobilozás tiltásának.
Természetesen nem arról van szó, hogy a vezetés közbeni mobilozás ne okozhatna balesetet. Már évekkel ezelőtt egyértelmű statisztikák mutattak rá a riasztó tényekre, melyek összefüggést mutatnak eme két művelet szinkronban való alkalmazása között. Emiatt világszerte komoly kampányok indultak, mintegy démonizálva a vezetés közbeni mobilozást. Éppen ezért jelent 180 fokos fordulatot a már említett felmérés eredménye.
Négy olyan állam (New York, Washington, Connecticut, és California) baleseti statisztikáit vetették össze olyan szomszédos államokkal, melyekben kiegészítők nélkül (autós kihangosító, headset stb.) is szabad vezetés közben telefonálni. Kiderült, hogy éppen annyi "mobilozós" baleset történt mindenhol. Egész pontosan fogalmazva (és ez a dolog lényege) a kiegészítők egy cseppet sem csökkentették a vezetés közbeni telefonálás veszélyeit. "Az autós mobiltelefon-kiegészítők használata nem kevésbé veszélyes mint a telefonkészülék használata." - mondta Russ Rader, a felmérés szponzoraként közreműködő Insurance Institute for Highway Safety szóvivője. "Ez rámutat arra, hogy az igazi probléma a megzavart sofőr, mivel a telefonálás megosztja a figyelmet, zavar a koncentrálásban és a vezetésben."
Ezek szerint tehát a mobilozás vezetés közben éppen olyan zavaró tényezőnek számít mint a rádión való állomáskeresés, a hamburgerevés, a GPS nyomkodása és a többi művelet. Ez persze logikus, és innentől fogva pedig érdektelen, hogy headsettel vagy anélkül telefonálunk, ugyanis a mással való kommunikáció leköti figyelmünket. A telefonáló sofőr egyben "valahol máshol is van", és a jelek szerint ez okozza a figyelem megosztását, éppen ez sok baleset okozója. Ezen pedig még az sem változtat, hogy az USA-ban szinte minden gépkocsi automata váltóval van felszerelve, és telefonálás közben nem kell sebességet váltani.
Az USA lakosságának 89%-a rendelkezik ugyanis mobiltelefonnal, miközben ennek semmilyen hatása nincs a baleseti statisztikákra. "Valójában a zavartság, a figyelem megosztása okozza a baleseteket és nem maga a mobiltelefon használata. Emiatt már nagyon sok baleset történt a világon, miközben maga a mobiltelefon kézzel való használata semmilyen hatással nincs erre a problémára." - mondta Rader.