37
-
Hegyikecske #37 engem már most se akar forgalomba engedni az oktatóm :D -
BiroAndras #36 A vége úgyis az lesz, hogy ember egyáltalán nem vezethet, max. profi soffőrők és versenyzők. -
Hegyikecske #35 az ABS az más, annak nem az elvén van a hangsúly hanem a végeredményen; a kocsi irányítható marad! és azért egy kocsi nmár csak ne fékezzen helyettem! most csak bevezetni akarják de gondold el h a későbbiekben mire lehtene ahszn áln ia továbbfejlesztett változatát, pölö egy sebesség korlátozó tábla adná a jelet a kocsiba meg venné egy vevő és annál a limitnél nem mehetnél gyorsabban... És akkor itt műáris nem csak a felülbírálás, hanem ak orlátozás fogalma is felmerül! aki nem tud vezetni ne üljön volánhoz, kész! Nah de nem akarok tippeket adni... -
BiroAndras #34 "de olyan nem kéne h helyettem fékezzen!"
És ha te nem fékezel valamiért, nem jobb, ha akkor, ha van ilyen rendszer ?
"mekkora poén lenne már ha egy kocsi felülbírálna."
Az ABS is ezt teszi, meg a menetsbtabilizáló rendszer. És van már olyan kocsi is, ami még ellenkormányoz is helyetted, ha megcsúszik.
Intelligens járművek -
Hegyikecske #33 Szerintem se kell túlzásba vinni ezeket a szarokat... Ami segít a vezetésben az jöhet pl szervó, (esetleg tolatóradar) de olyan nem kéne h helyettem fékezzen! mekkora poén lenne már ha egy kocsi felülbírálna. Már csak azér se kellenének ien szórakoztató cuccok a kocsiba, mert a végén még azér törnék fel h azokat elvigyék... -
#32 Fifth Gear ABS ESP test
A fifth gear című angol autós műsor 2005.03.28 -ai adásából egy kis részlet ha valakit érdekel gondoltam kiteszem .A teszteket Tiff Needell végzi aki az egyik műsorvezető.
Kis videó ABS ről meg ESP ről valamint hogy ezek hasznossak-e vagy sem .Angol nyelvű előre szólok hátha :) -
Komolytalan #31 ABS nem csökkenti a féktávot, csak irányítható marad az autó (ami ha valaki ésszel vezet akkor lehet hogy nagyobb előny). Ez abból következik, hogy amikor blokkol akkor elengedi majd újra fékez, így a fékezésnek csak egy kis százaléka lesz csúszás. Csúszáskor a fékezés hatékonysága nagyságrenddel rosszabb mint csúszás előtt. Az optimális érték az a megcsúszás előtti pillanat fékhatása - ezen az értéken kellene tartani. Tehát gördül a kerék, de ha picit jobban fékeznél, akkor már csúszna. Hivatásos sofőrök ABS nélküli autóval tudnak így fékezni (pl jóapám a maga 750ezer km balesetmentes vezetése után képes rá), sőt míg a családi ladát vezettem addig nekem is ment egész jól (kettőből 1x összejött:-). Ez rövidebb fékutat ad mint az ABS, viszont egyelőre még nincs elektronika ami ezt tudná, de fejlesztik. Pl ilyen elektronikát szívesen elfogadnék az autómba, de mondjuk 1 DVD lejátszót, egyéb szórakoztató bisz-baszt azt határozottan nem, mert még akkor is elvonja a hang a sofőr figyelmét ha csak az utasok láthatják (kivétel ha az utastér el van választva a sofőr terétől, lásd nagy batár limuzinok). Nem véletlenül hallgatok kizárólag francia meg spanyol meg brazil zenéket - így nem értem a szöveget:-D
Elektronikával egyébként nincs baj, ha az rendesen meg van csinálva. Nekem pl egy 11 éves Mitsu Galantom van, amiben van elektronika (pl injektoros nem porlasztós, de van benne ABS is, meg légzsák, klíma, ilyesmik), mégsincs vele semmi baj. Sőt ez a típus úgy ismert, mint amihez a szokásos olaj, gyertya, szűrő, stbcsere + a futóművén kívül (az japó utakra lett tervezve nem magyarra sajnos) nem kell hozzányúlni az első 300-400ezer km alatt. Bár én lada hívő voltam, de ez megbízhatóbb mint 1 lada amiben semmi sincs ami elromolhatna:-)
Utak és felújítások. Igen, nyugodtan lehet azért hőbörögni mert felújítanak, mivel az nálam nem elfogadható, hogy pl M3 autópályán 1 nyomorult híd újraaszfaltozása 1 pálya szélességében júniustól szeptemberig tartson. Ezt 1 hét alatt meg kellett volna csinálni, aki kicsit is ért útépítéshez, az tudja hogy nem a levegőbe beszélek, 1 hét az bőven elég rá. Emiatt az elmúlt 4 hónapban az adott részen rendszeres dugók (mivel ugye kb 5 km hosszan át van terelve a szembejövő sávba a közlekedés. A kiesett idő miatt siető emberkék miatt rengeteg baleset, újabb dugók, stb. Most a szallagkorlát részt újítják fel (gondolom az is lesz majd 2 hónap, majd másik oldal felújítása jön, az szintén 4 hónap. 2 hetes munkát 1 év alatt fognak elvégezni - na ez az amin felháborodik az ember. Vagyis igen, szeretnék út felújításokat, és igen, nem ilyen postamaci sebességgel. Nekem ha utat újítanak fel, akkor kössenek a farkukra viharlámpát, és dolgozzanak éjjel is, vagy legalábbis nappal ahogy a csövön kifér, és ne az legyen hogy az út lezárva, és 1 munkás van csak aki vigyáz a munkagépekre, hogy ne vigye el őket senki se. Én is dolgozom éjszaka is, ha tudom hogy pl elromlott 1 oldal amit nekem kellene üzemeltetni, és az alvásommal sok embert feltartok. Ha nem újítják fel az utakat, fizessék a futómű felújításaimat. Elmúlt évben kb 80eFt költöttem futóműre az utak minősége miatt, ez 20ezer km-re 4Ft/km, amivel lóg nekem a Demszky.
Útfelújításhoz még: igen, az sem töltött el boldogsággal mikor pl az Istenhegyi utat úgy újították fel, hogy első nap felvágták (10 cm méter mély, 2 méter széles, 5-15 méter hosszú tankcsapdák, semmi figyelmeztető tábla, elterelés), másnap aszfaltozták. Az aszfaltozás után megfigyelhető, hogy mivel az egész úttest össze volt töredezve így most pár részen nagy sima folt, mellette 10cm-enként repedések az úton. Gondolom nem volt elég aszfalt (pénz) ahhoz, hogy ezeket is javítsák. Viszont van egy olyan gyenge gyanúm is, hogy nem a munkások hordták haza az aszfaltot, hanem a megbízóknak visszaosztott pénzek meg az extraprofit miatt nincs rendesen elvégezve az út karbantartása.
Nem kérek bocsánatot az offtopicért, mert az eleje on volt:-) -
M2 #30 ABS-el minden körülmények között rövidebbnek kell lennie a fékútnak, mert a gördülési súrlódás sokkal erősebb mint a csúszási. Én legalábbis így tudom, de homályosítsatok fel ha tévedek. -
gradU #29 Igazad van a kormányozhatósággal kapcsolatban. Csúszó kormányzott kerékkel valóban nem lehet kormányozni. A visszaváltással is csak óvatosan érdemes bánni, eléggé kellemetlen egy motorfék miatti kerékcsúszás. (a hátsó a rosszabb, bár az első keréknél sem kicsit veszélyes, ha nem jön rá az illető, hogy a kuplungot ki kéne nyomni)
"de száraz úton megnöveli a féktávot"
Ez igaz, sőt bármilyen úton nem lesz attól rövidebb a fékút, hogy pillanatokra elveszi a féknyomást és visszaadja. Ettől csak hosszabb lehet, hiszen nem folyamatos a fékezés, csak próbálja az elérhető tapadáshoz tartozó érték közelében tartani a féknyomást.
Havon pedig az a helyzet, hogy a blokkoló kerék tolja maga előtt a havat, és az is fékezi. ABS-nél ez nincsen, viszont ami nagyon pozitív, irányítható marad az autó.
Összességében szerintem nagyon hasznosak ezek az elektronikus eszközök, ha valaki ésszel megy, és nem hiszi azt, hogy bárhol baromi gyorsan meg tud állni (ABS), vagy eszetlenül bármilyen kanyart be lehet venni (ESP).
A fizika mindegyiknek korlátokat szab. -
#28 ABS téma: Az abs lényege hogy a fékezéskoz a kerekeket megcsúszáshatárig engedi csak lefékeződni. Ez jégen sokat segít, hisz ha mejijedsz és visszaváltás helyett satuzol akkor az autó még kormányozkató marad, de száraz úton megnöveli a féktávot. Erről láttam pár éve egy szép kis opeles oktatóvideót, baromi tanulságos volt. -
gradU #27 Nem felejtetted el megemlíteni, hogy a tuti nyári gumidra hóláncot vagy valami hasonlót raksz a hegyi szakaszon?
Ha nem, akkor oktatnod kéne a technikádat. -
gradU #26 "...és egyik pillanatról a másikra pl tükörjégre kerülsz (hidd el, 10 év tapasztalattal is kivédhetetlen, az életed múlhat az elektronikán)"
Ha minden kerék tükörjégen van, akkor akármilyen ESP-d van, el fogsz szállni. A fizika korlátait ABS-sel, ESP-vel és semmi mással nem lehet átlépni. Ezek a szerkezetek viszont hasznosak, mert jobban meg tudják közelíteni az elérhető max. tapadást. (fékezés, kitörés esetén)
Csúszós úton (pl. havas/jeges, vizes) akkor van értelme a menetbiztonsági rendszereknek, ha téligumi van az autón, nyárival csak szenved, nem sokat ér, ha igazán csúszik. -
#25 Érdekes észrevétel ez az üzemanyagmágneses dolog, véletlenül nem diesel autód van? Már csak azért mert bizony annak a mágnesnek az égvilágon semmi köze nincs a fogyasztáshoz! Mért is lenne? Mire hathat a tüzelőanyaban a mágnes? Tudomásom szerint csak a vas alapú anyagokra van számottevő hatása, és ha az van a benzinben azt egyből megfogja a mágnes, de inkább felmágnesezi, attól nem lesz neked jobb. A tözelőanyagra mért hatna? Az szerves anyag legyen benya v. gázolaj. A mágnes egy át***szás nyugodtan higyjétek el!!!! Ha nem hiszed el kérder megy egy az eladásban nem érdekelt gépészmérnököt! -
Yurij #24 Az is milyen érdekes hogy szinte csak ujabb autok vannak le robbanva az ut mentén.Ma vettem fel e pacákot akinek elszált a picasso-ban a komputer,fasza mondtam is magamban.Igen csak ki güvedt a szeme mikor benyögtem neki hogy az én verdám 20 éves és szinte minden gyári rajta.
Ja és ez meg egyszer nem robbant le miotta a mi tulajdonunkba van.Igaz rendbe is szoktam rakni rajta mindent,de meg is hálálja. -
Yurij #23 Ezeket a marhákak legyen benne több hightech de fogyaszon is keveset na ez az ami soha nem lesz.Ugyanis minél korszerübb annál többet fogyaszt.Ezt esetleg üzemanyag mágnesselérnék el a sok marha nem hisz benne pedig én minden évbe 1 honapig ingyen járok velle.Na persze nem kell tölle sokat várni ha a ember nem normálisan közlekedik.Nekem kereken 2 literrel eszik kevesebbet az auto-m a városba 8liter-öl 6liter lett,ami nem rossz szerintem.Igaz huzos az ára mert majdnem 14000Ft-ért vettem de max 2év és onnan már csak hasznot termel.Ország uton 4.1 litert zabált a drága.Pedig 20 éves Opel -
Piscator #22 Szóval már az a baj, hogy felújítanak.
Érdekes hozzáállás. Lehetne jóval EU konfortabb a magya útipar, de ... vérciki, ebbe is belekötni.
Jó, akkor maradjanak a kátyúk, elavult csomópontok, hisz a felújítás időleges korlátozással jár.
Szerintem a vezetési mentalitás messze áll az utak infrastruktúrájától, úgy értem, nem kéne ettől függnie, ki milyen bunkó. -
Piscator #21 Úgy érzem, minnél bonyolultabb egy rendszer, minnél digitálisabb, annál hibaérzékenyebb, mégha nem is hibásodik meg könnyen.
Egy régi, sima kocsit extrém körülmények közt is meglehetett ideig-óráig javítani, üzemeltetni.
Rossz, ha egy elektronikától függ, megy a kocsi vagy nem. -
#20 Világosíts már fel, hogy mi az összefüggés a vezető intelligenciája és a jelenlegi magyar útviszonyok között. A helyzet enyhén szólva valóban sz@r, de nem kellene ezt is erre fogni. -
#19 Ááá, minek. Kép szélvédőre kivetít, az baró lehet :))
Van is már bizonyos méregdárga kocsikban, ott az infra képét vetíti így ki a normál elé (biztos szép lenne rajta a DVD film is :))) -
#18 Plazmát a verdákba :) Szélvédő elsőtétíthetó szélesvásznú monitor :) ez kell a népnek.
AMugy meg kb az ilyen dvd meg anyámkinja kb 5 év és széria lesz mindenhol. Aki low end kocsit akar, az a roncstelepen fog keresni :) -
FecaA #17 Tempomatról: Ismerős kamionos! Éjjel nappal azzal megy! Most vetteünk új autót és mi is használjuk! Tök fölös ezen vitatkozni! -
#16 Nyárival tátrába. hmmm
Tudod, egy igen okos barátom mondta egyszer, hogy egyes idiótáknak brutál kemény védőangyala lehet, hogy a legnagyobb marhaságaiba nem hal bele.
Ez éppen akkor jutott eszébe, amikor egy szöszi integetve szét sem nézve átrohant egy egyirányú, 2 sávos, folyamatos 50-el haladó kocsikkal teli úton.
ÉS túlélte (persze kerékcsikorgás ezerrel, meg minden ...) :)
Szóval sztem érted mire akartam ezzel célozni :) -
#15 Na jó kicsit túloztan, nem rallizok a közutakon, lakott területen meg pláne nem, csak gondoltam egy kis polgárpukkasztás néha kell különben ellaposodik a fórum... -
#14 Télen, pl: zakopane (lengyelország) úgye az a tátra...az meg hogy az utakon ne élvezkedj...hát miért ne ott az igazi mert van tétje -
#13 Nem tom hány éve vezetsz, bár a télen is nyárival számomra azt jelenti, hogy főleg városban, és ott se a hegyes részeken. Én még nyáron is a télivel megyek.
A lejtős részeken még télivel sem mindíg lehet megállni, és ez alatt nem azt értem, hogy 50-ről 0-ra, hanem 3-ról 0-ra (vagy 0-val mész, és oldalra lecsúszol)
A menetstabilizáló elektrokütyük meg akkor menthetik meg az életedet, amikor pl Eger felé jársz, és egyik pillanatról a másikra pl tükörjégre kerülsz (hidd el, 10 év tapasztalattal is kivédhetetlen, az életed múlhat az elektronikán)
Az élvezetre ott a rallipálya, az utakon ne élvezkedj :P -
#12 Lehet, nem vitatom, de nekem ha nem alapfelszerés nem fizetnék érte...télen is nyári gumival járok, és nincs semmi ABS meg ilyenek jobban kell figyelni...persze embere válogatja...ezen nincs is értelme vitázni...én ennek a hátulütöjét csak abban látom, hogy "25-50" év múlva az emberek nem is tudnak majd vezetni csak beülnek az autóba bemondják az uticélt és nézelődnek, de akkor, hol marad majd az élvezet...:) -
#11 ABS, ESP, tolatóradar ... ezek a kütyük egyértelműen a kezdőknek, és a magukat túl profiknak képzelőknek kellenek :) normál időben, viszont ha szar az idő, jéges, nyálkás az út, akkor bárkinek megmenthetik az életét :))
-
#10 5 órát vezettem egyhuzamban...elviselhető...de speciel nem a tempomatra gondoltam, hanem a sok hájtek kütyüre, pl: tolatóradar, DVD, IDV, ABS, stb.. -
#9 Gondolom vezettél már 10-12 órát egy huzamba autópályán (max 1 tankolás)
Majd rájönnél akkor, hogy mennyit is számít a tempomat :) -
#8 Nekem csak egy erős motor kell a kocsiba, jó kormány, erős fékek, azt szevasz...aki nem szereti azt, hogy Ő írányítja az autót az szálljon buszra, vagy vonatra...a többi hájtek suttyó meg fizessen be egy űrutazásra... -
#7 majd ha nornális magyar utak lesznek! (főleg ami most megy, minndehol torlódás, útlezárlás! mire kész lesznek az utak, megint tele lesz kátyuval -
#6 Momentán a tempomat nekem kellene, autópályán a lábam majd le szakad a folyamatos és felesleges gáznyomástól.
Ez nem gyakorlat kérdése -
#5 Nyugodtan pakolgassanak az autókba mindenféle elektromos marhaságot, az kell a sok suttyónak hogy gizdázzanak egymásnak, és azt gondolják hogy ha egy autóba bennevan mindenféle hárombetűs marhaság (abs, ecs,dsc ...)akkor majd az mentesíti őket a vezetési gyakorlat és az odafigyelés alól. Jó példa erre a tempomat, mész a pályán, benyomod a varázsgombot, és már a gázt se kell nyomni, megy anélkül is, lehet szuszókálni! -
#4 Én pedig intelligensebb vezetőket szeretnék, főleg a magyar utakra. -
Akuma #3 mint a repülőkön (Boeing) meghatározható a computerben akár a maximális sebesség is, tehát addíg gyorsul amíg el nem éri, persze minden biztonsági dologra közben figyel a rendszer (repülőnél, ha túl nagy a rezonancia) -
Akuma #2 valószínüleg nem c64 alapú rendszer állna mögötte... számítógép gondolkozása sokkal rövidebb reakcióidejű, mint az emberé... hibák persze adódhatnak, de még mindíg jóval kevesebb, mint amit az ember elkövet
egyszerű példa behajtani tilosnál bemegy
egyedül a féket tenném félautomatára, tehát automatán fékez, de figyel arra, ha én agresszívebben fékeznék! -
linuxos #1 A "gondolkodó" gázpedált viszont én azonnal betiltanám. Iszonyú balesetveszélyes, mikor menekülni kell egy helyzetből, a gázt tövig nyomod, az autó meg csak "gondolkodik", ahelyett, hogy menne.