Hunter
Új közlekedési eszköz vagy egyszerű játékszer?
Dean Kamen bemutatta nagy érdeklődéssel várt találmányát, melyet ezidáig "IT" vagy "Ginger néven ismerhetett a közvélemény, egy kétkerekű önkiegyensúlyozó szállítóeszközt. A jármű végül a Segway nevet kapta, mely egy újfajta kiegyenlítő rendszert tartalmaz, valamint egy pár szennyezőanyag kibocsátástól mentes nagy hatékonyságú elektromos motort, jelentette a találmány mögött álló amerikai vállalat, a DEKA.
A hagyományos robogókkal vagy kerékpárokkal ellentétben a két kerék az utas számára kialakított talapzat két oldalán helyezkedik el. A legnagyobb különbség bármely létező egyszemélyes járműhöz képest, mint például a robogók, hogy vezetőjének nem kell mozgásával egyensúlyoznia. Kamen szerint a sétálás érzetét kelti a jármű. "A Segway használatakor működésbe lép egy giroszkóp, mely úgy viselkedik, mint a belső fül, egy számítógép, mely úgy viselkedik, mint az agy, a motorok az izmokat, és a kerekek a lábakat testesítik meg."
Egy kis giroszkóp és egy 10 különálló mikroprocesszorral ellátott számítógépes rendszer figyeli a jármű irányváltozásait. Ez a rendszer vezérli a vezető talapzatának mozgását is, hogy az mindenesetben egyenesen álljon. A gyorsításhoz enyhén előre kell dőlni, hátrahajolva pedig lassítható a jármű. A kormányzást a fogantyú jobbra-balra mozgatásával oldhatják meg. A jármű maximális sebessége óránkénti 20 kilométer, egy töltéssel 28 kilométert lehet megtenni vele. Ára körülbelül 3000 dollár lesz és egy éven belül piacra kívánják dobni. Először, üzleti termékként kerül forgalomba, és olyan intézmények fogják tesztelni, mint az Egyesült Államok postahivatalai. A találmányról először 2000. végén lehetett hallani, amikor a Harvard Business Press 250000 fontot ajánlott Kamennek a fejlesztés történetét leíró könyvért. A bemutatás előtt több high-tech szellemi nagyság is olyan forradalmi újításként harangozta be a találmányt, mint a PC-t vagy az Internetet.
Sir Clive Sinclair, a brit feltaláló, aki több korai számítógépes rendszert mutatott már be, valamint a Sinclair C5-ös elektronikus jármű szülőatyja, óvatosan fogadta a hírt.
"Ez egy csodálatosan elegáns ötlet, nagyon foglalkoztat" - mondta Sinclair a New Scientist magazinnak. "Azonban nem sikerült meggyőznöm magam, hogy ez az, amit az emberek akarnak. Álldogálni egy gépen felettébb fárasztó lehet, mivel a láb ez esetben meg sem mozdul."
A 3000 dolláros ár is elrettentheti az embereket a Segway megvásárlásától, a könnyűsúlyú elektronikus közlekedésre azonban szükség van, tette hozzá. "Valóban újszerű megközelítés a technológia felhasználását illetően" - mondta Richard Hall a Southampton Egyetem Szállítás Kutató Csoportjának munkatársa. "Ha helyettesíteni tudja a rövidtávú városi utazást, ezáltal csökkentve a környezetszennyezést, akkor jó dolog lesz. Ha a gyalogos régióban fog közlekedni akkor viszont aránylag nagy sebessége miatt zavarhatja a járókelőket." Hall hangot adott a jármű fogadtatásáról szóló kétségeinek is: "Kicsit olyan, mint egy régimódi fűnyíró, nem tudom mennyire csábítja majd az embereket."
A hagyományos robogókkal vagy kerékpárokkal ellentétben a két kerék az utas számára kialakított talapzat két oldalán helyezkedik el. A legnagyobb különbség bármely létező egyszemélyes járműhöz képest, mint például a robogók, hogy vezetőjének nem kell mozgásával egyensúlyoznia. Kamen szerint a sétálás érzetét kelti a jármű. "A Segway használatakor működésbe lép egy giroszkóp, mely úgy viselkedik, mint a belső fül, egy számítógép, mely úgy viselkedik, mint az agy, a motorok az izmokat, és a kerekek a lábakat testesítik meg."
Egy kis giroszkóp és egy 10 különálló mikroprocesszorral ellátott számítógépes rendszer figyeli a jármű irányváltozásait. Ez a rendszer vezérli a vezető talapzatának mozgását is, hogy az mindenesetben egyenesen álljon. A gyorsításhoz enyhén előre kell dőlni, hátrahajolva pedig lassítható a jármű. A kormányzást a fogantyú jobbra-balra mozgatásával oldhatják meg. A jármű maximális sebessége óránkénti 20 kilométer, egy töltéssel 28 kilométert lehet megtenni vele. Ára körülbelül 3000 dollár lesz és egy éven belül piacra kívánják dobni. Először, üzleti termékként kerül forgalomba, és olyan intézmények fogják tesztelni, mint az Egyesült Államok postahivatalai. A találmányról először 2000. végén lehetett hallani, amikor a Harvard Business Press 250000 fontot ajánlott Kamennek a fejlesztés történetét leíró könyvért. A bemutatás előtt több high-tech szellemi nagyság is olyan forradalmi újításként harangozta be a találmányt, mint a PC-t vagy az Internetet.
Sir Clive Sinclair, a brit feltaláló, aki több korai számítógépes rendszert mutatott már be, valamint a Sinclair C5-ös elektronikus jármű szülőatyja, óvatosan fogadta a hírt.
"Ez egy csodálatosan elegáns ötlet, nagyon foglalkoztat" - mondta Sinclair a New Scientist magazinnak. "Azonban nem sikerült meggyőznöm magam, hogy ez az, amit az emberek akarnak. Álldogálni egy gépen felettébb fárasztó lehet, mivel a láb ez esetben meg sem mozdul."
A 3000 dolláros ár is elrettentheti az embereket a Segway megvásárlásától, a könnyűsúlyú elektronikus közlekedésre azonban szükség van, tette hozzá. "Valóban újszerű megközelítés a technológia felhasználását illetően" - mondta Richard Hall a Southampton Egyetem Szállítás Kutató Csoportjának munkatársa. "Ha helyettesíteni tudja a rövidtávú városi utazást, ezáltal csökkentve a környezetszennyezést, akkor jó dolog lesz. Ha a gyalogos régióban fog közlekedni akkor viszont aránylag nagy sebessége miatt zavarhatja a járókelőket." Hall hangot adott a jármű fogadtatásáról szóló kétségeinek is: "Kicsit olyan, mint egy régimódi fűnyíró, nem tudom mennyire csábítja majd az embereket."