Hunter

Új közlekedési eszköz vagy egyszerű játékszer?

Dean Kamen bemutatta nagy érdeklődéssel várt találmányát, melyet ezidáig "IT" vagy "Ginger néven ismerhetett a közvélemény, egy kétkerekű önkiegyensúlyozó szállítóeszközt. A jármű végül a Segway nevet kapta, mely egy újfajta kiegyenlítő rendszert tartalmaz, valamint egy pár szennyezőanyag kibocsátástól mentes nagy hatékonyságú elektromos motort, jelentette a találmány mögött álló amerikai vállalat, a DEKA.

A hagyományos robogókkal vagy kerékpárokkal ellentétben a két kerék az utas számára kialakított talapzat két oldalán helyezkedik el. A legnagyobb különbség bármely létező egyszemélyes járműhöz képest, mint például a robogók, hogy vezetőjének nem kell mozgásával egyensúlyoznia. Kamen szerint a sétálás érzetét kelti a jármű. "A Segway használatakor működésbe lép egy giroszkóp, mely úgy viselkedik, mint a belső fül, egy számítógép, mely úgy viselkedik, mint az agy, a motorok az izmokat, és a kerekek a lábakat testesítik meg."

Egy kis giroszkóp és egy 10 különálló mikroprocesszorral ellátott számítógépes rendszer figyeli a jármű irányváltozásait. Ez a rendszer vezérli a vezető talapzatának mozgását is, hogy az mindenesetben egyenesen álljon. A gyorsításhoz enyhén előre kell dőlni, hátrahajolva pedig lassítható a jármű. A kormányzást a fogantyú jobbra-balra mozgatásával oldhatják meg. A jármű maximális sebessége óránkénti 20 kilométer, egy töltéssel 28 kilométert lehet megtenni vele. Ára körülbelül 3000 dollár lesz és egy éven belül piacra kívánják dobni. Először, üzleti termékként kerül forgalomba, és olyan intézmények fogják tesztelni, mint az Egyesült Államok postahivatalai. A találmányról először 2000. végén lehetett hallani, amikor a Harvard Business Press 250000 fontot ajánlott Kamennek a fejlesztés történetét leíró könyvért. A bemutatás előtt több high-tech szellemi nagyság is olyan forradalmi újításként harangozta be a találmányt, mint a PC-t vagy az Internetet.

Sir Clive Sinclair, a brit feltaláló, aki több korai számítógépes rendszert mutatott már be, valamint a Sinclair C5-ös elektronikus jármű szülőatyja, óvatosan fogadta a hírt.

"Ez egy csodálatosan elegáns ötlet, nagyon foglalkoztat" - mondta Sinclair a New Scientist magazinnak. "Azonban nem sikerült meggyőznöm magam, hogy ez az, amit az emberek akarnak. Álldogálni egy gépen felettébb fárasztó lehet, mivel a láb ez esetben meg sem mozdul."

A 3000 dolláros ár is elrettentheti az embereket a Segway megvásárlásától, a könnyűsúlyú elektronikus közlekedésre azonban szükség van, tette hozzá. "Valóban újszerű megközelítés a technológia felhasználását illetően" - mondta Richard Hall a Southampton Egyetem Szállítás Kutató Csoportjának munkatársa. "Ha helyettesíteni tudja a rövidtávú városi utazást, ezáltal csökkentve a környezetszennyezést, akkor jó dolog lesz. Ha a gyalogos régióban fog közlekedni akkor viszont aránylag nagy sebessége miatt zavarhatja a járókelőket." Hall hangot adott a jármű fogadtatásáról szóló kétségeinek is: "Kicsit olyan, mint egy régimódi fűnyíró, nem tudom mennyire csábítja majd az embereket."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Com9000 #40
    Tényleg érdekes volt olvasni a hozzászólásokat!
  • Aqua Nero #39
    nincs véletlen eggy sima roolerhez kereketek?Nekem kéne eggy hátsó.Ha valaki tud szerezni ír
  • Deus Ex #37
    Üdv.

    Szabad idézet valahonnan a 19.-20. század fordulójának idejéből:

    Az autó érdekes úri hóbort, de hamarosan kimegy a divatból, és nem terjed el széleskörben. Ellenben a lovaskocsik problémájával kezdeni kell valamit, mert 1950-ben a városokat elborítja a lócitrom.

    További kellemest, kedves konzervatív barátaim!
  • Flashy #33
    szerintem a mukodese, az elve erdekes, azert mar erdemes volt neki megalkotnia. de mindennapi hasznalati targy nem lesz belole.
  • pilóta #28
    Már látom a jövőt én is:
    Rengeter új munkahely létesűl! "Kamionsöfőrök" százezreire lesz szükség :) Elképzelem, amint 50 ilyen kétkerekűvel konvolyban haladnak az autópályán, mindegyik hátizsákjában egy 150 kilós disznóval :)))
  • ZUL #27
    Nekem egyből a "Vissza a jövőbe 2" jutott eszembe róla, amikor légdeszkázott a srác
    már csak azt kellene megoldani, hogy ne kelljen kerék és egy csomó, előbb elhangzott kifogás eltünne
  • tomcs #24
    már látom, félcsövekben ugrálnak a barmok ennek tuningolt valtozataval es a giroszkop miatt porog a kereke mint allat..(mellesleg en mar lendkerekrol is hallottam, ami ugye megtartja a perduletet, es segit egyensulyozni, bar ebbe a vacakba teny hogy erdekesen ferne bele..inkabb az idogepet fejlesztenek ki oszt importalnanak zsebfuzioseromuveket 2500-bol ;) huu mekkora baromsag lett..
  • Kis-Bob #22
    Elég gagyin néz ki, a kereke egy kicsit idétlen.
  • Kis-Bob #21
    vagy szedje gyorsabban a lábait...
  • Break #20
    Szerintem a bicikli is tök megteszi. Télen a biciklin ugyanúgy lefagysz, mint ezen, ráadásul a bicikli 20-nál még azér' többet is tud menni. Úgyhogy maradok a biciklinél. Ha meg nagyon lusta vagyok, akkor 3000 dolcsiból olyan robogót veszek, hogy még az esti mesét is elmondja!!!