SG.hu

Önvezető taxik tesztelése kezdődik Londonban jövő tavasszal

Az Egyesült Királyság jövőre kis számban lehetővé teszi, hogy vezető nélküli taxik hajtsanak ki a brit utcákra, mivel az ország igyekszik felzárkózni az Egyesült Államokhoz és Kínához az önvezető járművek bevezetésében.

Heidi Alexander, az Egyesült Királyság közlekedési minisztere kedden bejelentette, hogy a teljesen vezető nélküli taxiszolgáltatások kereskedelmi tesztelése jövő tavasszal kezdődik, egy évvel a tervezettnél korábban. Ezek a kísérletek a legtöbb brit számára első alkalmat nyújtanak az önvezető autók kipróbálására. Alexander szerint az önvezető járműipar 2035-ig 38 000 új munkahelyet teremthet és 42 milliárd fonttal járulhat hozzá az Egyesült Királyság gazdaságához. "A közlekedés jövője megérkezett” - mondta. „Az önvezető autók munkahelyeket, beruházásokat és lehetőséget hozhatnak az Egyesült Királyságnak, hogy az új technológiák terén a világ élvonalába kerüljön.”

Egy kormánytisztviselő szerint a kísérletek elsődleges célja a legmodernebb innováció, a szabályozás és a közúti biztonság biztosítása. Az előző konzervatív kormány célja az volt, hogy 2026-ra bevezesse az önvezető autókat, de a kormányváltás okozta késedelmek miatt ez most 2027 második felére várható. A munkáspárti kormány új terve lehetővé teszi, hogy kis számú úgynevezett „robotaxi” és busz-szerű szolgáltatás sokkal hamarabb elkezdje kiszolgálni az ügyfeleket kísérleti alapon, anélkül, hogy biztonsági sofőrre lenne szükség a volán mögött.

A tavaly májusban a törvényhozók által jóváhagyott brit automatizált járművekről szóló törvény keretet hozott létre az önvezető autók forgalomba hozatalához, de ez a helyi hatóságok hozzájárulásához és a biztonsági követelményeknek való megfeleléshez kötött. Egy jogszabályi eszköz lehetővé teszi a vezető nélküli taxik bevezetését korlátozott helyszíneken. Az iparág vezetői gyorsított rendszert szorgalmaznak a kísérleti programokhoz, hogy az Egyesült Királyság ne maradjon le tovább a globális versenytársak mögött az önvezető járművek bevezetésében.


Az amerikai fuvarozási vállalat, az Uber, és a londoni székhelyű autonóm technológiai vállalkozás, a Wayve bejelentette, hogy együttműködnek az Egyesült Királyság fővárosában az első teljesen vezető nélküli taxiszolgáltatások egyikének üzemeltetésében, amely már jövőre elindulhat. "Ez meghatározó pillanat az Egyesült Királyság autonómiája szempontjából” – mondta Alex Kendall, a Wayve vezérigazgatója és társalapítója. Az Uber már több mint egy tucat autonóm technológiai céggel működik együtt világszerte, de London az Egyesült Államokon kívüli legnagyobb piaca lenne a vezető nélküli taxiknak. "Célunk, hogy az autonómia mindenhol biztonságos és megbízható választás legyen az utasok számára, és ez a londoni kísérlet közelebb hozza ezt a jövőt a valósághoz” – mondta Andrew Macdonald, az Uber elnöke és operatív igazgatója.

Az Uber és a Wayve flottájának bevezetése a brit kormány és a főváros közlekedési hatósága, a Transport for London szabályozói jóváhagyásától függ, így a pontos időpont és a bevezetésre kerülő járművek száma még nem ismert. Az Egyesült Királyság és Európa kontinentális része messze lemaradt az Egyesült Államoktól és Kínától a vezető nélküli autók bevezetésében, amelyek támogatói szerint javíthatják a közúti biztonságot és forradalmasíthatják a közlekedést.

A Waymo által üzemeltetett önvezető taxik már megszokott látványt jelentenek San Franciscóban és az Egyesült Államok több más részén. Az Alphabet tulajdonában lévő vállalkozás jelenleg hetente több mint 250 000 fizetett utat bonyolít le. Eközben a Tesla már ebben a hónapban bevezetni tervezi kereskedelmi önvezető fuvarozási szolgáltatásait Austinban, Texasban. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója januárban, amikor a vállalat „teljesen önvezető” technológiájának európai bevezetésének időpontjáról kérdezték, úgy kritizálta Európát, hogy „bürokratikus szabályozások réteges tortája, amivel tényleg foglalkozni kell”.

Kínában az önvezető rendszerek gyorsan terjednek, és a szabályozó hatóságok alig tudnak lépést tartani velük. Kínai technológiai vállalatok, mint a Pony.ai és a Baidu, robotaxisokat tesztelnek autonóm vezetési kísérleti zónákban körülbelül 20 kínai városban, köztük Pekingben, Sanghajban és Sencsenben.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!