SG.hu

Biztonsági aggályok ezreivel küzd a Tesla

Nem is olyan régen a Tesla többet ért, mint a BMW, a Ford, a General Motors, a Honda, a Mercedes, a Toyota és a Volkswagen együttvéve. A világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának piaci kapitalizációja 2021 novemberében elérte az 1,2 billió dollárt. Ma ennek kevesebb mint a fele. Soha korábban egy vállalat nem veszített még ennyit a tőzsdei értékéből ilyen rövid idő alatt. A vállalatnak számos perrel kell szembenéznie a vezetéstámogató rendszerei miatt, most pedig hatalmas mennyiségű belső információ szivárgott ki a vállalattól, amelyek arra utalnak, hogy a Tesla Autopilot problémái még nagyobbak lehetnek, mint korábban gondolták. Egy informátor 100 GB adatot adott ki a Tesláról, amelyekből megtudható hogyan működik az egyébként titokzatos cég.

A Handelsblatt német lap birtokába került több mint 23 000 belső fájl és dokumentum a Teslától, miután egy alkalmazott kiszivárogtatta az adatokat. A Handelsblatt tizenkét fős csapata hat hónapon keresztül elemezte a fájlokat: 1388 PDF-dokumentumot, 1015 Excel-táblázatot és 213 PowerPoint prezentációt, valamint számos képet, videót, hangfájlt és e-mailt. Az adatok egy olyan elektromos autóipari úttörő képét mutatják, amely a jelek szerint a bevallottnál sokkal több műszaki problémával küzd. Az akták több mint 100 000 jelenlegi és volt alkalmazott személyes adatait tartalmazzák, valamint több ezer jelentést a Tesla vezetéstámogató rendszereivel, az autopilottal és a "teljes önvezetéssel" kapcsolatos problémákról. Az adattárban szereplő legkorábbi panaszok 2015-re, a legfrissebbek pedig 2022 márciusára nyúlnak vissza. A legtöbb panasz az Egyesült Államokból származik, bár az európai és ázsiai ügyfelek problémái is megjelennek a fájlokban.

A lap főszerkesztője szerint a világot lenyűgőzi a Tesla felemelkedésének története: a kiváló szoftverek, az innovatív akkumulátortechnológia, a gyárak, amelyeket a cég PR-kifejezése nyomán ma már az egész világ "Gigafactory"-nek hív. Úgy véli, a Tesla nélkül a német autóipar valószínűleg még mindig a dízeltechnológiát bütykülné, és a Teslával Elon Musk megváltoztatta a világot. De a főszerkesztő szerint a vállalat talán egy kicsit túl gyorsan nőtt. Olyan technológiákra támaszkodott, amelyek ígéretesek voltak, de amelyek fejlesztése nem tudott lépést tartani Musk egyre újabb ígéreteivel. Minden autógyártónak nehéz dolga van az autonóm vezetéssel, de nem akad olyan nagy ígéreteket tevő vezető ezen a téren, mint Elon Musk. Még 2016-ban kijelentette, hogy az autonóm vezetés "lényegében megoldott probléma". A mai napig hasonló kijelentéseket tesz.


A valóság viszont az, bár az Autopilot és az FSD csak az elmúlt években került az újságok címlapjaira, már a 2010-es évek közepén rengeteg jelentés érkezett arról, hogy a Teslák maguktól elindultak. Több mint 2400 panasz hirtelen, akaratlan gyorsulással kapcsolatos problémára hivatkozik. Az Egyesült Államokban 232 esetet jelentettek, bár - ahogy az ilyen esetekben gyakran megtörténik - a helyi Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal nem talált bizonyítékot hardver- vagy szoftverproblémára, ehelyett a vezetőt okolta. Több mint 1500 panaszban fékezési problémákra hivatkoznak, köztük 139 esetben fantomfékezésre és 383 esetben fantom-megállásra. Ez ügyben 2022 februárjában indított vizsgálatot a hivatal, a probléma azonban azóta sem oldódott meg. A Handelsblatt szerint több mint 1000 fékproblémával összefüggő baleset történt, és több mint 3000 olyan bejegyzést számoltak össze, ahol az ügyfelek a vezetéstámogató asszisztensekkel kapcsolatos biztonsági aggályokról számoltak be.

A német kiadvány még arra is vette a fáradságot, hogy felvegye a kapcsolatot a Tesla-tulajdonosokkal, hogy megerősítse az adatok helyességét. Egy kaliforniai orvos például - aki meg kívánta őrizni a névtelenségét - egy 2021 őszén történt esetről számolt be a Handelsblattnak. Éppen kanyarodni készült egy parkolóban, amikor a Teslája hirtelen úgy felgyorsult, mint egy versenyautó. "Próbáltam kormányozni, de nekimentem egy oszlopnak" - emlékszik vissza az ügyfél. "Az kidőlt, de az autó nem állt meg. Belehajtottam még egy oszlopba, a légzsák kioldott, én pedig elájultam."

Egy svájci férfi, Thomas Karl 2021 januárja és októbere között tucatnyi hibás fékezési kísérletet jelentett be a cégnél. Karl törzsvásárló volt, már tíz éve használt Teslákat. Az új Model S azonban kiverte nála a biztosítékot, amint az a Teslával folytatott e-mailes levelezésből kiderül. Karl több incidensről számolt be, például 2021. július 26-án azt írta, hogy autója balesetet szenvedett a svájci A3-ason Flums és Sargans között, mert a jármű vészfékezést hajtott végre. Egy másik vásárló, Manfred Schon az M14-es autópályán tapasztalt hasonlót. A Bosch egykori alkalmazottja 2019. június 1-jén az amerikai Michigan államban tartott egy megbeszélésre, amikor a Teslája "hirtelen a fékre taposott, olyan erősen, ahogy azt csak el lehet képzelni" - mondta Schon a Handelsblattnak. "Nekipasszírozódtam a biztonsági övnek és az autó majdnem megállt. Aztán egy másik autó hátulról belém csapódott". A Tesla aktái között számos hasonló németországi eset szerepel. Egy ügyfél arra panaszkodott, hogy a Teslája "belehajtott egy középső korlátba az autópályán". Az ok a robotpilóta vészfékezése volt. Egy másik az ügyfélszolgálatnak jelentette a Model S-éről: "Behajtott a szembejövő forgalomba".


Az ügyfélpanaszokon túl az adatszivárgás azt is megmutatja, hogy a Tesla hogyan reagált ezekre a problémákra: a lehető legkevesebb dolgot ismertek el írásban. Minden egyes incidens műszaki felülvizsgálatánál kulcspontokra figyelnek, és azok az alkalmazottak, akik ezt végzik világossá teszik, hogy a jelentést "csak belső használatra" szánják. Minden bejegyzés tartalmazza azt a félkövér betűvel írt megjegyzést is, hogy az információt - ha egyáltalán - csak "SZAVAKBAN" lehet továbbítani az ügyfélnek. "Az alábbi jelentést ne másolja be e-mailbe, szöveges üzenetbe, és ne hagyja hangpostán az ügyfélnek" - folytatódik a jelentés. A járműadatokat szintén nem szabad engedély nélkül kiadni. Ha a tanács ellenére "a jogi érintettség nem akadályozható meg", ezt rögzíteni kell.

A Handelsblatt által megszólaltatott ügyfeleknek általános benyomása, hogy a Tesla munkatársai kerülik az írásbeli kommunikációt. "Soha nem küldtek e-maileket, mindig minden szóbeli volt" - mondta a kaliforniai orvos, akinek Teslája 2021 őszén elmondása szerint magától felgyorsult és két oszlopnak ütközött. A szerkesztőség egy átfogó kérdéslistát küldött a Teslának, az válasz nélkül maradt, ehelyett a vállalat az adatok törlését követelte és adatlopásról beszél.

Fontos kérdés, hogy a Tesla mennyire kezeli lelkiismeretesen az adatokat, hiszen az informátorok láthatóan nagyobb korlátozások nélkül hozzáférhettek az aktákhoz, pedig az információk messze túlmutattak a feladatkörükön. A Tesla-akták 100 ezer alkalmazott fizetését, az ügyfelek banki adatait, a gyártásból származó titkos adatokat, sőt, még a Tesla vezérigazgatójának, Elon Musknak a feltételezett jármű- és társadalombiztosítási számát is tartalmazzák. A kutatás szerint a több mint 127 ezer alkalmazottat foglalkoztató vállalat struktúrája egyetlen személyre van szabva: Elon Muskra. Úgy tűnik, a cégfőnök a legapróbb dolgokba is beleszól - legyen szó az akkumulátor anódjának anyagáról vagy éppen az ajtókilincsekről. Ez egy startupnál nem probléma, egy bizonyos méret felett azonban a vállalatoknak másfajta vezetésre van szükségük és olyan informatikára, amely megvédi a vállalati titkokat és a dolgozók adatait is.

Elon Musk zseniális vállalkozó lehet, minden bizonnyal azért, mert nem törődik a határokkal, ha azonban vállalatirányítási hiányosságai miatt veszélybe kerülnek alkalmazottai jogai és ügyfelei élete, akkor a lap szerint ideje lenne szigorúbb korlátokat szabni a hatalmának.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • MerlinW #6
  • kvp #5
    A kiszivargott 100 ezer alkalmazott az FSD beta felhasznok listaja.

    https://www.notateslaapp.com/tesla-reference/878/tesla-fsd-beta-faq

    A cikk is alkalmazottkent hivatkozik rajuk. Valojaban ok az FSD beta tesztelok. Innen jon a felreertes. Btw. FSD rendszerek beta teszteleset az amerikai torvenyek szerint csak a tesztelest vegzo cegek alkalmazottai vegezhetik. Ha a Tesla jogviszony nelkul (fizetes nem kell hogy jarjon hozza) kiadja barkinek a lehetoseget, az elvileg torvenysertes lenne. Ha kikerul a betabol, akkor mar barki hasznalhatja, de ahhoz el kell tudni mennie a jarmunek felugyelo sofor nelkul is (lasd a google fele taxi szolgaltatast).

    "Ha jol emlekszem, ez azota meg egyszerubbe valt, bizonyos biztonsagi pontszam felett automatikusan bekapcsoljak mindenkinek."

    Igen, de akkor mar vagy kikerult a betabol vagy az amerikai hatosag megengedte a fenti torvenyi limit nelkuli tesztelest. Az EU-ban ez jelenleg be van tiltva. A cikk a korabbi szerzodeses tesztelokrol szol.
  • MerlinW #4
    Miért nem lehet utánanézni valaminek mielőtt okosak vagyunk?
    https://www.tesla.com/support/full-self-driving-subscriptions
  • Nagydög #3
    Mielott nagyon belelovalod magad:
    Az FSD kereskedelmi forgalomban kaphato, opciokent ki kellett fizetned az autohoz, de az utobbi idokig szigoruan szurtek a beta testereket es nem engedtek barkinek hasznalni. Emiatt kritizaltak is sokan a Teslat, mert olyan termeket fizettek ki, amit nem hasznalhattak es nem is lett keszen az "igert" idore.
    Az FSD tesztelesehez nem kell Tesla alkalmazottnak lennie valakinek, csak jelentkeznie tesztelonek, megfelelni a felteteleknek es alairni az idevago szerzodest/nyilatkozatot. (ismet az utobbi idokig)
    Az FSD hozzaferest az utobbi honapokban lazitottak, barki egy gombnyomassal igenyelhette, hogy bekapcsoljak az FSD hozzafereset es ha a telemetria alapjan a biztonsagi pontszama egy bizonyos hatar felett volt, akkor automatikusan bekapcsoltak neki.
    Ha jol emlekszem, ez azota meg egyszerubbe valt, bizonyos biztonsagi pontszam felett automatikusan bekapcsoljak mindenkinek.
  • NEXUS6 #2
    Teljesen jogos! Itt bizony elég dúrva személyes adatokkal történő visszaélés történt, mind a cég alkalmazottaira, mind az ügyfelekre nézve. Adatkezelési jogosultság nélkül a német lap ezt elemezgette, akkor a GDPR értelmében olyan 100 milliós kategórájú bűntetésre is számíthat, ahogy nézem.

    Másrészt az SG cikk megpróbál szakszerű lenni, ami dícséretes, pl hogy nem önvezető, hanem vezetéstámogató rendszererről beszél. Sajnos a leírásokból még így sem világos, hogy a használata során mennyire tehető az ügyfél és mennyire a rendszer/vállalat felelőssé. Tekintve, hogy pl ha a felhasználói utasításban szereplő korlátozásokat megsértette, amiből azért van egy pár, akkor bizony az ügyfél a felelős.
  • kvp #1
    Tehat adatlopas kereteben valaki eltulajdonitott egy kisebb orszagnyi szemelyes adatot, amibol az latszik, hogy egy multi jogi csapata keruli a rajuk esetleg terhelo bizonyitekok onkentes kiadasat es csak a hivatalos jogi utat hajlando kovetni. Ebbol a cikk nem azt szuri le, hogy buncselekmeny tortent az adatlopas soran, hanem azt, hogy az emlitett jogi osztaly nem viselkedik eleg etikusan?

    Raadasul az onvezeto rendszer amit kritizalnak egy beta teszteles alatt allo termek, tehat nem kaphato kereskedelmi forgalomban es csak onkent jelentkezo emberek tesztelik, akik ezzel raadasul a Tesla alkalmazottai lesznek. (ugyanis nincs forgalomban, ezert az FSD beta tesztelesehez Tesla alkalmazottnak kell lenni) Most az hogy mukodik vagy sem masodlagos kerdes, mert mint emlitettem az FSD nincs kereskedelmi forgalomban.

    Az egyetlen amit az adatlopason kivul vizsgalni lehetne, hogy hogyan engedhette a hatosag, hogy forgalomban teszteljenek ilyen nagy mennyisegben? (az EU-ban siman be van tiltva ez a fajta teszteles, de meg a mashol mar elerheto asszisztens funkciok nagyresze is)

    Szoval a Tesla reszerol nem igazan tortent torvenysertes. Az adatlopo bunozok reszerol egyertelmu a bunosseg, mig az amerikai hatosagok reszerol mulasztas merulhet fel.