Berta Sándor

Robotautós futárszolgálat indul Svájcban

Az alpesi államban ez már a sokadik sofőr nélküli projekt.

A Loxo nevű startup Alpha szállítóegysége néhány napja közlekedik a helyi közutakon egyelőre félautonóm üzemmódban. A vállalkozás partnerei kiemelték, hogy ez az önállóan közlekedő gépkocsi első kereskedelmi alkalmazása Svájcban és valószínűleg egész Európában. A Schindler Elevators svájci világcsoport alkalmazottai mostantól nem csupán az interneten rendelhetik meg élelmiszereiket a Migrosnál, Svájc egyik vezető kiskereskedelmi vállalatánál, hanem az árut a munkahelyükre is kiszállítják, de úgy, hogy a furgon kormánya mögött nem ül sofőr.

Érdekesség, hogy a Migros az alapító Gottlieb Duttweiler vezetésével már 1925-ben árusító kocsikkal vitte az élelmiszereket és egyéb árukat a helyi vásárlók ajtajához, ami a környéken egyfajta társadalmi eseménynek számított. Ma a kézbesítő járművek ismét bevásárolnak, méghozzá önállóan - legalábbis ez a célja a Migros és a Schindler mostani hat hónapos kísérleti projektjének, amelyet a Loxo céggel közösen valósítanak meg. A Fribourgi Műszaki és Építészeti Iskola (HTA-FR) már öt éve kutatja az autonóm vezetést. A korábbi alkalmazottak hozták létre a Loxót és fejlesztették ki a Loxo Alpha modellt.

A rendszer lényege, hogy miután a Schindler munkatársai online leadták a megrendelésüket a Migrosnál, a Migros Mall of Switzerland helyi fiókjának csapata megpakolja a megrendelt termékekkel a kiszállító autót, amely 500 métert utazik a Schindler társaság telephelyéig. A Loxo Alpha egyelőre gyors gyalogtempóban halad, de a projekt további szakaszában a sebességet maximum 30 kilométer/órára akarják növelni. A Schindler alkalmazottai egy kód segítségével nyithatják ki a rendelésüket tartalmazó rekeszt és kivehetik a vásárolt árucikket. A gépkocsi 64 bevásárlótáska szállítására alkalmas.


A projekt valamennyi résztvevője és az engedélyező hatóság, a Szövetségi Útügyi Hivatal (FEDRO) számára a biztonság a legfontosabb prioritás. Így például az önvezető jármű állandó felügyelete a FEDRO jóváhagyásának egyik feltétele. Jürg Röthlisberg, a hivatal igazgatója a svájci televíziónak adott interjúban elmondta, hogy hamarosan tervezik a közúti közlekedési törvény módosítását: az autonóm szállítóautókat ezután mindenképpen távfelügyelet alá kellene vonni, sőt, az első (projekt)fázisokban távvezérelni is kellene. Később a környezetet egyre jobban ismerő szenzortechnológia és algoritmusok alapján a gépkocsik önállóan is működtethetők lesznek.

A Loxo Alpha radar, LiDAR-egység, szonár és kamerák kombinációját, valamint egy GNSS globális navigációs műholdrendszer ellátott inerciális mérőegységet egyaránt használ a helyzete meghatározásához. "A kísérleti projekt nagyon igényes. A maximális siker érdekében a járműveket fokozatosan vezetjük át az autonóm közlekedés irányába, míg a végső fázisban már teljesen automatizált lesz" - hangsúlyozta a Migros. "A jelenlegi távoperátornak mindig azonnal rendelkezésre kell állnia nehézségek esetén, még a későbbi rendszeres használat során is" - tette hozzá a Loxo.

Az autonóm autókkal - szinte kivétel nélkül személyszállításra szolgáló kisbuszokkal - végrehajtott korábbi svájci programokban a kísérők mindig a gépkocsikban voltak és vannak. Az elmúlt években Svájc-szerte számos, sok tízezer utassal járó projektre került már sor, például a francia Navya gyártó első autonóm elektromos kisbuszára, amely 2016 és 2020 között a Wallis kantonban található Sionban tett meg köröket. A tervek alapján az idei első negyedévben Schaffhausenben még elindul egy új, közúton közlekedő automatizált buszjárat, a FEDRO mentesítési engedélye azonban még függőben van. Fribourgban is évekig egy Navya ingajárat szolgált a városi tömegközlekedés betétjárataként egy körkörös útvonalon.


A távkezelők fokozatosan távfelügyelőkké válnak és egyszerre több járművet lesznek képesek felügyelni. A Loxo Alpha egyelőre hétfőtől péntekig naponta egyszer közlekedik a Migros fiókja és a Schindler telephelye között. A Migros médiaosztálya szerint azonban a kísérleti projekt előrehaladtával az önvezető szállítóautó egyre gyakrabban teszi majd meg az 500 méteres utat. Az autonóm, fenntartható gépkocsi félig újrahasznosított anyagokból készült, amelyek szintén újrahasznosíthatók. A gyártó személyre szabott szolgáltatásokat is kínál az elektronikus kereskedelemhez.

Christian Studer, a Schindler új technológiákért felelős vezetője kijelentette: "Nagyon érdekel bennünket a vertikális mobilitás összekapcsolása az innovatív, önvezető közlekedési lehetőségekkel. Az összekapcsolt közlekedési megoldások élhetőbbé és fenntarthatóbbá tehetik a városokat, és döntően hozzájárulhatnak a szén-dioxid-mentesítéshez." A fenntarthatóság a közlekedésben is évek óta szerepel a Migros napirendjén. A kiskereskedő a szén-dioxid-kibocsátás maximális csökkentése érdekében többféle technológiát alkalmaz. Ez azt jelenti, hogy a közúti közlekedésben egyre nagyobb arányban használ különböző alacsony szén-dioxid-kibocsátású meghajtási formákat, például elektromos motorral, biogázzal és hidrogénnel hajtott teherautókat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • duke #1
    Kivácsi volnék, hogy egy fagyasztóládát hogy hozna ki.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2023.02.18. 03:12:14